۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۳۹۶۰۴

بازگشت سوخت کثیف به نیروگاه‌های اروپا

تولیدکنندگان برق اروپایی درپی کمبود گاز طبیعی به خرید محموله های زغال سنگ روی آورده اند.
بازگشت سوخت کثیف به نیروگاه‌های اروپا
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    معامله گران خبر دادند یک محموله زغال سنگ برای تحویل در ماه آینده در یک قطب اروپایی ۲۰۰ دلار در هر تن معامله شد که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ است. چندین نیروگاه هفته گذشته وارد بازار شدند تا پیش از فرا رسیدن زمستان، خوراک خود را تامین کنند.
اروپا پس از یک زمستان سرد و طولانی که ذخایر گاز این منطقه را تحلیل برد، با بحران کمبود انرژی روبروست. پر کردن ذخایر به دلیل محدود شدن عرضه از سوی روسیه و نروژ کار راحتی نبوده و اروپا را ناچار کرده است در بازار محموله های تک برای خرید گاز طبیعی مایع رقابت کند. سرعت کم باد هم مشکلات انرژی اروپا را پیچیده کرده و باعث شده است نیروگاه‌ها سوختهای فسیلی کثیفتر را برای پر کردن خلا در تولید نیرو بسوزانند.
مارکو سالفرانک، مدیر معاملات کالای اروپایی در اکسپو سولوسنز در مصاحبه ای در کنفرانس اخیر گازتِک دوبی گفت: ما در بازار زغال سنگ هم شاهد محدودیت عرضه هستیم. سود نیروگاه‌های زغال سوز مثبت شده و تولید آنها افزایش پیدا کرده است.
قیمتهای انرژی در اروپا درست زمانی افزایش پیدا کرده که این منطقه توافق اقلیمی بلندپروازانه ای را برای مقابله با تغییرات جوی دنبال می کند. بازگشت زغال سنگ احتمالا مذاکرات سیاستمداران اروپایی را در نشست امسال سران جهان در اسکاتلند دشوار می کند زیرا در حال حاضر سران کشورهای اروپایی از انگلیس گرفته تا اسپانیا و ایتالیا نگران خشم رای دهندگان از افزایش هزینه های انرژی هستند.
به گفته معامله گرانی که به دلیل محرمانه بودن معاملات حاضر نبودند نامشان فاش شود، محموله ۵۰ هزار تن روز جمعه برای تحویل در قطب آمستردام-رتردام-آنتورپ معامله شد. تنها قیمت محموله های تک نیست که افزایش پیدا کرده و بهای معاملات برای تحویل در سال آینده حداکثر ۴.۱ درصد صعود کرده و به ۱۳۹ دلار در هر تن رسیده که بالاترین قیمت این معاملات از سال ۲۰۰۸ است. تقاضای رو به رشد از سوی نیروگاهها ذخایر موجود در بنادر اروپایی را کاهش داده است.
عرضه زغال سنگ در پی بارندگی سنگین در کلمبیا و اندونزی که تولیدکنندگان بزرگی به شمار می روند، کاهش پیدا کرده است. بعضی از معادن در نقاط دیگر به دلیل پاندمی تعطیل شده اند. سرمایه گذاری در پروژه های معدنی جدید در سالهای اخیر تقریبا متوقف شده است زیرا بانکها وام دهی به شرکتهای زغال سنگ را در راستای تلاش جهانی برای خنثی کردن بدترین پیامدهای تغییرات اقلیمی، کاهش داده اند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، دیل هازلتون، مدیر بخش زغال سنگ حرارتی در شرکت وود مک کنزی در مصاحبه با بلومبرگ گفت: عرضه گاز اندک است، عرضه زغال سنگ اندک است و وضعیت تجدیدپذیرها هم تعریفی ندارد. ما اکنون در یک وضعیت دیوانه کننده قرار داریم و فقط می توانیم وضعیت کنونی را این طور توصیف کنیم.
 
منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی