۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۱۴۰۰۵۷

برگزاري چهارمین جشنواره موسیقی کیش

مدير امور هنري سازمان منطقه آزاد كيش از برگزاري چهارمين جشنواره موسيقي اين جزيره با عنوان «مهرجان يامال» خبر داد.
برگزاري چهارمین جشنواره موسیقی کیش
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   بدريه بحريني مدیر امور هنری معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان و رئيس چهارمين جشنواره موسيقي كيش با بیان این که موسیقی جنوب ایران، به رغم تنوع چنان با جلوه‌های حیات فردی و گروهی اقوام این سرزمین پیوند مستحکم داشته که کمتر آداب، مناسک و یا رفتارهای آیینی‌ای را در بین مردم این منطقه از کشورمان  می‌توان یافت که با موسیقی سازی و آوازی همراه نشده باشد، گفت: به همين منظور چهارمين جشنواره موسيقي جزيره با عنوان «مهرجان یامال» در کیش برگزار می شود. 
رئيس چهارمين جشنواره موسيقي كيش «مهرجان یامال» افزود: موسیقی جنوب ایران، یکی از منابع مهم تاریخ شفاهی محسوب می‌شود، منبعی که آینه تمام نمای وقایع و اتفاقات تاریخی و اجتماعی فرهنگ قومی، در قالب آفرینش ترانه‌های اجتماعی و سیاسی و شرح دلاوری‌های مردمان این سرزمین است و سازمان منطقه آزاد كيش نسبت به حفظ فضاهاي فاخر اين موسيقي اقدام کرده است.
وي با اشاره به اين كه جشنواره مهرجان یامال در نظر دارد به معرفی فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و سنت‌ها بر اساس رنگ‌آمیزی در سواحل جنوبی از دریای عمان تا خلیج فارس و استان‌های جنوبی ایران بپردازد، گفت: موضوع محوری اين جشنواره آفرینش بر آثار با کلام و بدون کلام، مبتنی بر اشعار حماسی با گویش و زبان قومی به همراه حرکات آیینی و بومی با مضامین حماسی، صلح و مهرورزی استوار است.
بحريني اضافه كرد: موسیقی کار، موسیقی اعیاد، مولودخوانی و مراسم‌های بومی و سازها، هر كدام ویژگی‌های خود را دارند که می‌توانند در این جشنواره به شکل خاص دیده شوند.
وي در ادامه به اهداف برگزاري جشنواره موسیقی مهرجان یامال در كيش اشاره كرد و افزود: از بزرگترین اهداف جشنواره این است که کیش با سابقه تاریخی و دیرینه خود از نظر فرهنگی و موسیقایی باز هم در اين حوزه مورد توجه قرار گیرد.
به گفته بحرینی، سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان برگزار کننده جشنواره و پایه‌‎گذار یک گردهمایی فرهنگی و هنری فاخر، بزرگ و سالیانه در سطح کشور با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و تقویت صنعت توریسم بین‌الملل و معرفی جزیره زیبای کیش به عنوان مقصد برتر گردشگری و گردشگری هنری می تواند گام های موثری در این زمینه بردارد.
بدریه بحرینی هدف از برگزاری این رویداد مهم را رونق کسب و کار در جزیره، ایجاد جاذبه‌های گردشگری، آشنایی با فرهنگ بوم‎‌گردی، طبیعت زیبای جزیره کیش، توسعه و معرفی گردشگری طبیعت و اکوتوریسم، گردش کار اماکن، تاسیسات گردشگری جزیره کیش، تشویق و ترغیب هنرمندان موسیقی نواحی کشور به آفرینش نغمات (ملودی) جدید مبتنی بر فرهنگ موسیقایی بومی جنوب، به منظور حفظ و انتقال ویژگی‌های موسیقی جنوب ایران به آیندگان و ایجاد فضای مناسب، به منظور عرضه‌ی آثار خلق شده‌ی موسیقی جنوب ایران در جزيره کیش برشمرد.
بحريني در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: بسط و تعمیق موسیقی آوازی، سازی و گسترش نغمات موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران، بررسی موضوع خلاقیت و آفرینش هنری در موسیقی نواحی جنوب ایران، بررسی آیین‌ها در موسیقی جنوب ایران و اشاعه فرهنگ جمعی در قالب هنر آیینی، پیوند خرده فرهنگ‌ها و ارتباط فرهنگ سرزمین‌های جنوبی ایران، اشاعه هنر آیینی نواحی ایران و جلوگیری از تحریف و فراموشی آن، تبلیغ گردشگری هنری از طريق هنر جذاب موسیقی و مطرح كردن كيش به عنوان پايلوت گردشگری موسیقی جنوب ایران؛ از اهداف ديگر برگزاري اين جشنواره است.
وي اظهار داشت:: مدیرعامل و معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش به ترتیب رئیس و دبیر شورای سیاست گذاری و دکتر نوربخش، دكتر صدري، بابك عامل و حميد هادي اعضاي شوراي سياست‌گذاري جشنواره موسيقي مهرجان يامال هستند، جشنواره‌اي كه هيات انتخاب آن را حیدر هدایتی، دکتر حقگو، دکتر حسینی و حمید هادی تشكيل مي‌دهند.
مدير امور هنري سازمان منطقه آزاد كيش همچنين بابك عامل را به عنوان دبير اجرايي و حميد هادي را به عنوان دبير علمي چهارمين جشنواره موسيقي كيش«مهرجان یامال» معرفي كرد و گفت: وظيفه اجراي اين گردهمايي موسيقايي بزرگ برعهده مجموعه فرهنگي، هنري و رسانه اي آواي كيش است.
وي تصريح كرد: رونمايي از پوستر و اعلام رسمي فراخوان چهارمين جشنواره موسيقي كيش روز سه شنبه بيستم مهر برگزار مي‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی