۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۱۴۱۶۰۶

ارسال گاز به پتروشیمی‌ها کاهش یافت

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: از ۷۰ میلیون متر مکعب گاز اختصاص یافته به پتروشیمی‌ها ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت که باعث شده بیشترین آسیب را هم واحدهای اوره، آمونیاک و متانولی که مستقیما از گاز متان برای خوراک استفاده می‌کنند، متحمل شوند.
ارسال گاز به پتروشیمی‌ها کاهش یافت
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   احمد مهدوی درباره تاثیر کاهش ارسال سوخت گاز بر تولید صنایع پتروشیمی اظهار داشت: به خاطر عدم برنامه‌ریزی صحیح در مصرف انرژی بخصوص گاز، امروز به جایی رسیدیم که چندین برابر اروپا مصرف گاز داریم، در نتیجه صنایع و تولید را دچار مشکل می‌کنیم، البته برخی صنایع مثل فولاد و سیمان جایگزین‌هایی مثل مازوت و گازوئیل دارند اما پتروشیمی گاز را برای خوراک استفاده می‌کند و در صورت عدم تامین دچار چالش می‌شود، یعنی تولید؛ صادرات و ارزآوری مستقیما ضربه می‌خورند. 
وی  با بیان اینکه در هیچ جای دنیا در صورت کمبود انرژی سراغ قطع سوخت بخش تولید نمی‌روند، افزود: متاسفانه ما در حوزه صرفه‌جویی، بهینه‌سازی مصرف سوخت و ماده 12 کاری نکردیم و فقط حرف زدیم که باعث شده امروز  از 70 میلیون متر مکعب گاز اختصاص یافته به پتروشیمی‌ها 20 میلیون متر مکعب کاهش یابد که باعث شده بیشترین آسیب را هم واحدهای اوره، آمونیاک و متانولی که مستقیما از گاز متان برای خوراک استفاده می‌کنند، متحمل شوند. 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، تصریح کرد: ما مشکل دولت را درک می‌کنیم، این را نیز می‌دانیم نگاه و اولویت اول دولت تامین گاز منازل و مردم است، اما ما هم تعهد فروش به خارج از کشور داریم، درست نیست در کشوری که دومین منابع گاز دنیا را دارد به خاطر عدم برنامه‌ریزی و مصرف بهینه بخش تولید مجبور به توقف شود.
وی ادامه داد: فعلا چاره‌ای نیست، اما انتظار می‌رود دولت مردم را به مصرف بهینه و هدر ندادن سوخت سوق دهد، سیاست تشویق و تنبیه در نظر بگیرد، درست مصرف کردن واقعا تبدیل به یک فرهنگ شود. اکنون گاز بخش خانگی در کشور ما ارزان است، مردم گاز خانگی را هر متر مکعب حدود 110 تومان خریداری می‌کنند، ما 3700 تومان بابت خوراک خریداری می‌کنیم، بنابراین تا وقتی نرخ پایین است مردم توجه نمی‌کنند و مصرف بهینه نخواهد شد. 
مهدوی با اشاره به روند رو به رشد تولید و صادرات محصولات پتروشیمی گفت: در 6 ماهه 1400 حدود 13 تا 14 درصد افزایش تولید و صادرات داشتیم.
وی یادآور شد: پتروشیمی یک صنعت پویا است و خوشبختانه تولید نیز به خوبی رو به به پیشرفت است، اما دولت به ما تعهد خوراک داده و واحدها را بر مبنای تعهد خوراک ایجاد کردیم که اکنون با کاهش خوراک گازی دچار مشکل شده‌ایم.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ابراز امیدواری کرد که موضوع تامین خوراک گازی حل شود تا در سال‌های آینده با یک برنامه‌ریزی صنایع بخصوص صنعت ارزآور پتروشیمی که امروز نیز کشور به این ارز نیاز دارد، لطمه نخورند.
 
منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی