۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۱۴۲۱۴۲

تکلیف شرکت گاز در لایحه بودجه ۱۴۰۱

طبق بند د تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۱، جهت اصلاح الگوی مصرف گاز، شرکت ملی گاز ایران موظف است نسبت به هوشمندسازی مصرف با اولویت «مشترکان پرمصرف» و نصب «کنتورهای هوشمند» اقدام و هزینه مربوطه را به صورت «اقساطی» از مشترکان دریافت کند.
تکلیف شرکت گاز در لایحه بودجه ۱۴۰۱
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   طبق بند د تبصره 15 لایحه بودجه 1401، به منظور اصلاح الگوی مصرف گاز و برق، شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر موظفند از طریق بخش غیردولتی (با اولویت شرکت‌های کارور(اپراتور) مجازی) نسبت به هوشمندسازی مصرف، برقراری ارتباط و شناسایی و وصول مطالبات مشترکان با اولویت «مشترکان عمده پرمصرف» و همچنین نصب «کنتورهای هوشمند» اقدام و هزینه مربوطه را به صورت «اقساطی» از مشترکان دریافت کند.
این بند از تبصره 15 لایحه بودجه 1401 مبنی بر الزام شرکت ملی گاز به نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف خانگی در قانون بودجه 1399 و 1400 نیز وجود داشت.
نصب کنتورهای هوشمند از این جهت حائز اهمیت است که امکان کنترل رفتار مصرفی مشترکان پرمصرف بخش خانگی که عمدتا پردرآمد نیز هستند و از امکانات لوکس استفاده می‌کنند را برای دولت فراهم می‌کند.
طبق آمار، میزان مصرف گاز توسط سه دهک بالای جامعه بیش از 50 درصد از کل گاز مصرفی در بخش خانگی است. در نتیجه نقش این مشترکان پرمصرف خانگی در ایجاد بحران گاز در زمستان پیش‌رو بسیار قابل توجه بوده و ضروری است شرکت ملی گاز در سال جاری برای نصب کنتورهای هوشمند برای این دسته از مشترکان اقدام کند.
طبق گزارش تفریغ بودجه 99، در محدوده بررسی‌ها، شرکت ملی گاز ایران هیچ‌گونه اقدامی جهت اجرای مفاد حکم بند د تبصره 15 قانون بودجه نکرده بود که مبین عدم رعایت مفاد حکم این بند است.
شرکت ملی گاز ایران در دولت دوازدهم، باوجود مکاتبات متعدد و پیگیری انجام شده توسط دیوان محاسبان، نسبت به ارائه پاسخ استنکاف کرده که مبین عدم رعایت حکم مربوط است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی