۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
کد مطلب : ۱۴۲۴۷۶

یونان نفت ترکیه را سرقت می‌کند

یک رسانه وابسته به دولت ترکیه مدعی شد که یونان روزانه چهار هزار بشکه نفت خام این کشور در منطقه «تاسوس» را سرقت می‌کند.
یونان نفت ترکیه را سرقت می‌کند
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در بحبوحه بحران انرژی و ادامه رکود لیر ترکیه، رسانه‌های ترکیه مدعی سرقت نفت این کشور توسط یونان شدند.
روزنامه یونانی «گریک سیتی تایمز» در مطلبی به نقل از روزنامه «سوزجو» حامی دولت ترکیه نوشت، در زمانی که قیمت نفت در حال افزایش است، یونان روزانه ۴۰۰۰ بشکه نفت از جزیره «تاسوس» که متعلق به ترکیه است، تولید می‌کند.
این روزنامه نوشت، یونان بدون هیچ مانعی این نفت را صادر و استفاده می‌کند هرچند که شورای امنیت ملی ترکیه در گذشته هشدارهایی را صادر کرده بود که باعث شد یونان حفاری نفت را متوقف کند.
این روزنامه مدعی شده است که ۱۱۱ میلیون بشکه نفت در دریای مدیترانه شرقی تعلق به ترکیه وجود دارد و یونان و رژیم اسرائیل در سال‌های اخیر با دزدیدن ۱۰ میلیون بشکه از آب‌های سرزمینی ترکیه، در حال بهره‌برداری از آن هستند.
در این بخش از این مطلب آمده است، بر اساس «قرارداد برن» که در ۱۱ نوامبر ۱۹۷۶ بین ترکیه و یونان امضا شد، یونان نمی‌تواند دنبال صادرات نفت و گاز به خارج از خاک خود باشد.
در این مطلب همچنین از دولت ترکیه خواسته شده  که مداخله کند تا یونان از دزدیدن ۴۰۰۰ بشکه نفت در روز از آب‌های تاسوس که به ادعای این رسانه متعلق به ترکیه است، دست بردارد.
مشاور رئیس جمهور ترکیه نیز  در آنچه که او حمله امپریالیست به لیر ترکیه توصیف کرده، هشدار داده که ملت ترکیه به سوگند ملی خود بازخواهد گشت.  «ییغیت بولوت» مشاور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در توییتی با کنایه خطاب به یونان و برخی کشورهای دیگر نوشت: «اگر ساختار امپراتوری جهانی به این شکل به ملت بزرگ ترکیه در همه زمینه‌ها حمله کند، ملت بزرگ ترکیه به سوگند ملی خود بازخواهد گشت.»
«سوگند ملی» یا «پیمان ملل» به اتفاق آرا توسط مجلس ملی ترکیه در ۲۸ ژانویه ۱۹۲۰ تصویب شد. بر اساس سوگند ملی ترکیه که مشتمل بر ۶ ماده بود، مرزهای ترکیه باید به حدی بازگردد که در ۱۷ اکتبر ۱۹۱۸ در زمان امضای معاهده «مودروس» بین امپراتوری عثمانی و آنتانت گسترش یافت.
نقشه سوگند ملی شامل جزایر شمال دریای اژه و دودکانیز، مقدونیه تا تسالونیکی، قبرس،حلب، دیرالزور، موصل، کرکوک و سلیمانیه است.
چندی قبل نیز یک مقام ارشد «حزب حاکم عدالت و توسعه» ترکیه (AKP) گفته بود که در صورت حمله موشکی یونان به ترکیه، نیروهای مسلح ترکیه ظرف پنج ساعت آتن را فتح می‌کنند.
 «متین کولونک» از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه و از نزدیکان  رئیس جمهور ترکیه در نشستی با عنوان «موقعیت ترکیه در نظم نوین جهانی» این اظهارات جنجالی را بیان کرد. کولونک در این مراسم درباره تنش بین ترکیه و یونان بر سر حقوق انرژی در دریای اژه و شرق مدیترانه در تابستان گذشته و شایعات احتمال حمله موشکی یونان به ترکیه صحبت کرد.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی