۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
کد مطلب : ۱۴۴۶۳۱

ابلاغ مجوز احداث ۴ هزار نیروگاه تجدیدپذیر در دو روز آینده

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) گفت: مجوز احداث چهار هزار نیروگاه تجدیدپذیر که پیشتر از سوی شورای اقتصاد صادر شده بود طی دو روز آینده برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
ابلاغ مجوز احداث ۴ هزار نیروگاه تجدیدپذیر در دو روز آینده
رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) گفت: مجوز احداث چهار هزار نیروگاه تجدیدپذیر که پیشتر از سوی شورای اقتصاد صادر شده بود طی دو روز آینده برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، «محمود کمانی» روز یکشنبه در نشست خبری افزود: بعد از ابلاغ این مصوبه فراخوان آن نیز داده خواهد شد تا سرمایه گذاران بتوانند در این باره سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد: پیش از این برنامه احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در یک بازه زمانی ۴ ساله اعلام عمومی شده بود و پس از آن اقدام‌های لازم برای اجرایی شدن آن شروع شد.
رییس سازمان ساتبا خاطرنشان کرد: براین اساس مجوزهای لازم از مراجع قانونی دنبال شد که در تازه ترین اقدام شورای اقتصاد مجوز احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را صادر کرد.
کمانی گفت: یکی از نگرانی‌ها در این زمینه مدل تامین مالی مورد نیاز بود و بر همین اساس مدل جدیدی طراحی شد که این مدل براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولیداست که منافع حاصل از صرفه جویی با نفت تهاتر خواهد شد، البته تلاش شد تا مدت بازگشت سرمایه در این مدل به کاهش یافته و ۴ ساله شود.
وی در باره تعیین عدد فروش برق این مدل، افزود: فروش برق از طریق مناقصه تعیین می‌شود، ضمن آنکه در این مصوبه قیمت‌ها ارزی است و افزایش یا کاهش حامل‌های انرژی تاثیری در هزینه تمام شده تولید ندارد.
رییس ساتبا ادامه داد: کل این ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی خواهد بود که فراخوان آن نیز به زودی صادر می شود.
کمانی گفت: پیش از این و در فراخوانی که برای احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر صادر شده بود، ۹۵ هزار مگاوات درخواست به سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق رسیده بود که تاکنون برای  ۴۵ هزارمگاوات آن تفاهمنامه امضا شده است.
وی درباره تلاش برای احداث نیروگاه های بادی، خاطرنشان کرد: در این باره مصوبه ای برای احداث حدود ۲ هزارمگاوات نیروگاه بادی تدوین و به هیات دولت ارسال شد که اکنون این مصوبه در شورای اقتصاد است. امید است شورای اقتصاد در این زمینه نیز همکاری لازم را اعمال تا روند احداث نیروگاه های بادی هم سرعت گیرد.
معاون وزیر نیرو گفت: برای همکاری با صنایع بزرگ نیز دو پیشنهاد ارائه داده‌ایم که یکی از آنها در قالب همان تفاهمنامه وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع است که ۲ هزار مگاوات آن نیروگاه تجدیدپذیر خواهد بود.
کمانی ادامه داد: علاوه براین یک تفاهمنامه دیگری با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع بزرگ منعقد شده تا آن اقدام به احداث نیروگاه کرده و معادل نیروگاهی که احداث کرده‌اند و برق آن را به سازمان ساتبا می‌دهند وزارت نیرو دیگر برق این صنایع را در اوج مصرف قطع نکند.
وی افزود: همچنین تفاهمنامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی خواهیم داشت تا برای صنایع مستقر در این شهرک ها که به صورت خود تامین توسط صنایع نیروگاه احداث شده و از برق آن استفاده خواهند کرد.
رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران گفت: برای تامین منابع مالی همچنین مفاد لازم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده شده که مصوب شده و قانونی هم خواهد شد.
کمانی ادامه داد: مساعدت‌های دولت سیزدهم برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر تاکنون خوب بوده و امید می رود با تداوم این حمایت ها بتوان برنامه های طراحی شده برای این توسعه را اجرایی کرد.
وی افزود: تاکنون توسعه انرژی های تجدیدپذیر با مانع مهمی به نام اخذ مجوزهای قانونی روبرو بود که با هدف رفع این مانع دو اقدام مهم انعقاد تفاهمنامه با سازمان منابع طبیعی برای تامین زمین مورد نیاز سرمایه گذاران و نیز امضای تفاهمنامه با استانداری های سراسر کشور برای تسهیل فعالیت سرمایه گذاران صورت گرفته است.
تلاش برای توسعه نیروگاه‌های پشت بامی
معاون وزیر نیرو در باره تلاش برای احداث و توسعه نیروگاه های خورشیدی انشعابی (پشت بامی) ادامه داد: برنامه ریزی مفصلی در این باره صورت گرفته که براساس آن ۵ هزار و ۵۵۰ مگاوات نیروگاه پشت بامی احداث خواهد شد که این برنامه نیز به دولت ارسال شده و مقرر است در فاز نخست ۱۱۰ هزار مگاوات نیروگاه پشت بامی با کمک اختصاص وام های بلندمدت ۱۰ ساله احداث شوند.
کمانی خاطرنشان کرد: براین اساس خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی از این تسهیلات برخودار خواهند شد که بخش به خود آنها و بخشی هم به شرکت مجری پرداخت خواهد شد.
توسعه نیروگاه های زیست توده
وی در باره توسعه نیروگاه‌های زیست توده با بیان اینکه این نوع نیروگاه ها کمک به امحای پاک زباله هستند، گفت:برنامه ریزی مفصلی در زمینه توسعه این نیروگاه ها صورت گرفته و مقرر است در فاز نخست این نوع نیروگاه ها در کلان شهرها و شهرهای شمالی با اولویت احداث شوند.
رییس سازمان ساتبا افزود: در این برنامه، شرکت‌های سرمایه گذار با کمک شهرداری‌ها برای احداث نیروگاه های زباله سوز اقدام خواهند کرد و سازمان ساتبا برق تولید آنها را به گونه ای خریداری خواهد کرد که بخشی از سرمایه گذاری ها را جبران کند و بخش دیگر نیز با کمک شهرداری ها جبران شود.
کمانی ادامه داد: اکنون سه نیروگاه زیست توده در شهرهای رشت، ساری و فسا درحال احداث است که تلاش می شود این روند در کلان شهرها و شهرهای شمالی از سال آینده سرعت بیشتری پیدا کند.
نیروگاه های بادی توسعه داده می‌شوند
وی در باره توسعه نیروگاه های بادی در کشور هم گفت: ۲ ساختگاه در شرق کشور در زمینه نیروگاه بادی فعال است که این دو یکی در «خواف» و دیگری در روستای «میل نادر» سیستان و بلوچستان است که هر دو درحال تکمیل ساخت هستند.
معاون وزیر نیرو افزود: قرارداد احداث ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی با گروه صنعتی مپنا منعقد شده که تاکنون ۲۵ مگاوات آن نصب شده و تا قبل از خردادماه سال آینده نیز ۲۵ مگاوات دیگر آن نصب خواهد شد.
کمانی ادامه داد: همچنین توافقی با شستا برای احداث ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی منعقد شده است که در میل نادر احداث شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در خواف درحد ۵ مگاوات نیروگاه بادی نصب شده و ۱.۵ مگاوات دیگر هم در دست احداث است که این روند ادامه خواهد یافت.
رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر هزینه احداث نیروگاه تجدید پذیر برای هر پنج مگاوات را ۸۰ میلیون تومان اعلام کرد.
تسهیل کار احداث نیروگاه تجدیدپذیر برای تولید رمزارز
کمانی در پاسخ به سووال ایرنا درباره احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط استخراج کنندگان رمزارز نیز، گفت: طبق هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو متقاضیان می‌توانند به ساتبا مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام کنندو با توجه به ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی که برای تامین برق در کشور وجود دارد دولت نمی‌تواند برق مورد نیاز رمزارزها را نیز تامین کند بنابراین خودشان باید نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند.
وی همچنین درباره احداث نیروگاه توسط اداره های  دولتی نیز گفت: طبق مدل جدیدی که ارایه کردیم مصوبه داریم که ۲۰ درصد مصرف برق ادارات از تجدیدپذیرها باشند اما تاکنون این پروژه‌ها اجرایی نشده و علت اصلی آن نیز به مصوبه برمی‌گردد که این گونه اقدامات را اختیاری عنوان کرده اگر بتوانیم احداث تجدیدپذیرها توسط ادارات دولتی را اجبار کنیم قطعا این ۲۰ درصد اجرایی خواهد شد. البته در سازمان ساتبا هم تاکنون ۷ تا ۸ درصد از این هدف ۲۰ درصدی اجرا شده که دلیل آن فرسوده بودن تجهیزات است اما بنا براین است که تا سال آینده به رقم تعیین شده دست پیدا کنیم.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی