۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۴۵۵۱۲

غول نفتی چین آماده قطع همکاری با غرب است

در پی نگرانی چین از احتمال تحریم و مسدود شدن دارایی‌هایش در بریتانیا، کانادا و آمریکا بدلیل مواضع اش در قبال حمله روسیه به اوکراین، غول نفتی چین برای قطع همکاری و فعالیت‌ در این کشورها خود را آماده می کند.
غول نفتی چین آماده قطع همکاری با غرب است
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، مواضع پکن در حمایت از کرملین و محکوم نکردن حمله نظامی روسیه به اوکراین یکی از مهمترین دلایل این کشورها برای اعمال تحریم علیه غول نفتی چین به شمار می آید.
بر پایه گزارشهای خبری، میزان تولیدات شرکت ملی نفت فلات قاره چین موسوم به «سینوک» در سال گذشته میلادی در بریتانیا، کانادا و ایالات متحده به ۲۲۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.
گفتنی است حدود یک دهه است که این شرکت دولتی چین در بریتانیا، کانادا و آمریکا سرمایه گذاری کرده است.
پکن پیشتر بارها از تحریم های غرب از جمله تحریم ها علیه روسیه به سبب حمله به اوکراین انتقاد کرده است.
در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۴۰۱، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین اعلام کرد که دولتش از مذاکره برای حل‌وفصل مناقشه‌های بین المللی حمایت می‌کند اما مخالف استفاده از اهرم تحریم علیه کشورها است.
خبرگزاری شینهوا به نقل از جین پینگ نوشت: ما متعهد به حل‌وفصل صلح‌آمیز اختلافات و مناقشه‌ میان کشورها از طریق مذاکره و مشورت هستیم. از تمامی اقدامات در مسیر حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران ها حمایت می کنیم و با استانداردهای دوگانه و اعمال تحریم های یک جانبه مخالف هستیم.
این اظهارات رئیس جمهوری چین درحالی مطرح شده است که پکن با حمایت از مسکو در جنگ اوکراین عنوان کرده است که روسیه با مسئله توسعه ناتو به سوی شرق اروپا تحریک شده است.
رئیس جمهور چین در ادامه تصریح کرد که پکن همچنان به احترام به تمامیت ارضی و استقلال همه کشورها متعهد است، مسیر عدم مداخله در امور داخلی کشورها را دنبال می کند و به انتخاب‌های مستقل در راستای توسعه و سیستم های اجتماعی انتخاب شده از سوی مردم در کشورهای مختلف احترام می گذارد.
به گزارش پایگاه خبری «نیکی آسیا»؛ «وی فنگ هه» وزیر دفاع چین در گفت و گو با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود، گفت: واشنگتن نباید از موضوع اوکراین برای بدنام کردن، اتهام زدن، تهدید یا فشار به چین استفاده کند.
پیش از این وزیر خزانه داری آمریکا چین را به دلیل اتخاذ مواضع در قبال روسیه تهدید کرد و مدعی شد موضع پکن در قبال روسیه می‌تواند بر ادغام اقتصادی این کشور با جهان تاثیر بگذارد.
«جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا که کشورش همواره در عرصه بین المللی از اهرم های فشار و تهدید برای پیشبرد سیاست  های یکجانبه سیاست خارجی خود بهره می‌برد، در ماه جاری میلادی به چین هشدار داد که مشارکت نکردن این کشور در کارزار تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند بر تمایل کشورها برای همکاری با پکن تأثیر بگذارد.
چین و هند دو کشور بزرگ هستند که تاکنون تحریم‌های تلافی جویانه علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین وضع نکرده‌اند، با این حال "یلن" ادعا کرد که سیاست پکن می‌تواند پیامدهای ماندگاری برای کشوری داشته باشد که مناقشه های ارضی علیه همسایگان خود را دنبال می‌کند.
وزیر خزانه داری آمریکا با اشاره به مساله تایوان گفت: اگر هم اکنون چین به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی توجه نکند، این کشور نمی‌تواند انتظار داشته باشد که جامعه جهانی در آینده به اصول این کشور احترام بگذارد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.
منبع:ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی