۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۱۴۵۶۶۵

آمریکا رئیس دوره ای شورای امنیت شد

ایالات متحده آمریکا رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری میلادی (مه) شد.
آمریکا رئیس دوره ای شورای امنیت شد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، پس از آمریکا، ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه آینده میلادی (ژوئن) بر عهده کشور آلبانی خواهد بود.
ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه آوریل برعهده انگلیس، متحد واشنگتن بود که همزمان با جنگ اوکراین، با هدایت و رهبری آمریکا و سایر متحدان خود، دو قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه صادر کردند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سومین نشست فوق العاده خود برای جنگ اوکراین، در ۱۹ فروردین ماه امسال عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را با ۹۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع به حالت تعلیق درآورد.
مجمع عمومی سازمان ملل همچنین هفتم اردیبهشت ماه امسال قطعنامه پیشنهادی کشور لیختن اشتاین را تصویب کرد که بر اساس آن، هر بار که یکی از اعضای دائم شورای امنیت از حق وتوی خود استفاده کند، این نهاد ملزم به تشکیل جلسه می شود.
این قطعنامه بدون رای گیری و با اجماع به تصویب رسید. این قطعنامه توسط کشور لیختن اشتاین ارائه شد و حمایت  ۸۳ کشور از جمله آمریکا را برخوردار بود.
بر اساس قطعنامه ۷۶/۲۶۲ مصوب ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ (در پرتو ماده ۱۰ منشور و البته با رعایت مفاد ماده ۱۲)، در صورت وتو هر قطعنامه ای در شورای امنیت توسط هر یک از اعضای دائم، مجمع عمومی تشکیل جلسه خواهد داد تا همه اعضای ملل متحد به بحث و بررسی پیرامون وتو قطعنامه مورد نظر بپردازند.
در ماه ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۲۲)  نروژ، در ماه فوریه روسیه و در ماه مارس امارات متحده عربی به ترتیب ریاست شورای امنیت را بر عهده داشتند.
مجمع عمومی سازمان ملل همچنین چهارم فروردین ماه قطعنامه ضد روسی کمک‌های بشر دوستانه اوکراین را با ۱۴۰ رای موافق و ۵ رای مخالف تصویب کرد که خواستار توقف فوری جنگ شده بود.
این مجمع در ۱۱ اسفندماه نیز با با ۱۴۱ رای موافق ، ۳۵ رای ممتنع و ۵ رای مخالف به قطعنامه پیشنهادی حدود ۸۰ کشور، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند و خواستار خروج فوری نیروهای روسیه از اوکراین شدند.
غرب به رهبری آمریکا از زمان جنگ اوکراین تاکنون نشست های متعددی از شورای امنیت سازمان ملل را به این موضوع و حمایت از اوکراین اختصاص داده اند.
ریاست شورای امنیت دوره ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.
پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا  هستند.
 وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.
۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می کند.
در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.
هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.
منبع:ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی