۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۱۴۵۹۶۴

آمار صادرات فرآورده های نفتی از بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: بیش از ٢٠ میلیون تن از محصولات بنزین، گازوییل، نفتا و گاز مایع طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ صادر شده که این اقدام با ارز آوری بیش از هفت میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری برای کشور همراه بوده است.
آمار صادرات فرآورده های نفتی از بورس انرژی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، «علی نقوی»  درباره اثرات عرضه محصولات در بورس‌های کالایی اظهار داشت: شفافیت، رقابت‌پذیری و کشف قیمت منصفانه از مهمترین مزایایی است در راستای عرضه و معامله کالاها در بورس وجود دارد.
وی اظهار داشت: همواره یکی از مسایل فسادزا انجام معاملات با سازوکاری غیرشفاف و توافقی است که امکان رصد آنها توسط عموم وجود نداشته باشد؛ با توجه به چنین مساله‌ای، ساز و کارهای بورس این امکان را فراهم می‌کند که عرضه کنندگان اقدام به عرضه محصولات خود در یک محیط شفاف کنند تا همه متقاضیانی که شرایط و توان کافی برای خرید را دارند در این ساز و کار حضور پیدا کنند و به صورت شفاف و رقابتی خرید خود را انجام دهند.
نقوی ادامه‌داد: در صورت عرضه‌های مستمر و منظم توسط عرضه کنندگان، این اطمینان خاطر در خریداران و بازرگانان به وجود می‌آید تا بتوانند به صورت پایدار نسبت به تامین کالای خود پرداخته و در بازارهای صادراتی هم به بازاریابی بپردازند.
وی اضافه‌کرد: از دیگر مزایای عرضه‌های مستمر و منظم، افزایش تعداد خریداران و در نتیجه افزایش بازارهای صادراتی و افزایش میزان رقابت خواهد بود که این مهم در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران سبب افزایش درآمدهای عرضه‌کنندگان که به‌طور عمده شرکت‌های متعلق به دولت و نهادهای عمومی هستند خواهد شد.
به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، طبق بررسی‌های انجام شده در بورس انرژی ایران طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ که حجم معاملات بورس انرژی ایران رشد داشته است مازاد درآمد ناشی از رقابت بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که بیش از ۹۸۶ میلیارد تومان آن به چهار کالای بنزین، گازوییل، نفتا و گاز مایع تعلق داشته است.
وی بیان‌داشت: در مدت زمان ذکر شده بیش از ٢٠ میلیون تن از این چهار محصول به مقاصد صادراتی صادر شده که بیش از هفت میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار  ارز آوری برای کشور داشته است.
نقوی با بیان اینکه استمرار عرضه‌ها زمینه ساز افزایش میزان رقابت پذیری بوده است، گفت: برای مثال درخصوص گاز مایع در سال ۹۹، رقمی معادل چهار میلیون دلار به عنوان مازاد درآمد ناشی از رقابت برای عرضه کنندگان حاصل شده که این رقم در سال ١۴٠٠ به بیش از ١۴ میلیون دلار رسیده است.
مدیرعامل بورس انرژی ایران خاطرنشان کرد: این اتفاق نشان دهنده آن است که اگر عرضه کنندگان عرضه‌های خود را از طریق بورس انرژی و براساس یک سیاست منسجم و منظم انجام دهند، این فرصت برای صادرکنندگان مختلف فراهم می‌شود تا مقاصد جدید صادراتی را شناسایی کنند و درآمد دولت و نهادهای عمومی  از طریق رقابتی که بر روی خرید فرآورده‌ها اتفاق می‌افتد بیشتر شود و شفافیت حاصل از معاملات در بورس هم به کمک این عرضه کنندگان می‌آید.
وی اظهار داشت: نکته مهم این است که برخی از این محصولات در سال‌های گذشته عرضه‌های خارج از بورس داشته و احتمالا هم در آینده تکرار خواهد شد، این در حالی است که اگر بیشتر عرضه‌ها  در بورس انجام شده بود قاعدتا درآمد ناشی از رقابت با افزایش بیشتری همراه می‌شد.
نقوی افزود: در برخی از محصولات پتروشیمی و پالایشی توسط برخی تولیدکنندگان شاهد مقاومت در عرضه در بورس هستیم و در این زمینه پیگیری موضوع را از طریق سهامداران عمده آنها و هلدینگ‌های بالاسری در حال انجام هستیم.
مدیرعامل بورس انرژی ایران در پایان گفت: وزرای اقتصاد، نفت، نیرو، صنعت، معدن تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی که شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های آنان کالاهای قابل عرضه در بورس انرژی دارند، بر عرضه از طریق ساز و کار شفاف بورس تاکید دارند و بر همین مبنا بورس انرژی ایران نیز در حال رایزنی و پیگیری عرضه کالاهای شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های مذکور از طریق سازوکارهای بورس انرژی ایران است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی