۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۱۴۷۴۵۷

نخست وزیر عراق امروز را تعطیل کرد

در پی حمله مجدد حامیان جریان صدر به پارلمان عراق و منطقه سبز در بغداد که بیش از ۱۰۰ زخمی به جای گذاشت، سفارت آمریکا در عراق با ابراز نگرانی از ناآرامی‌ها درپایتخت، خواستار خویشتنداری طرف‌های عراقی شد.
نخست وزیر عراق امروز را تعطیل کرد
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای در واکنش به این رخدادها اعلام کرد: ما از نزدیک ناآرامی‌هایی را که در بغداد رخ داد، زیر نظر داریم و نگران گزارش‌ها درباره خشونت‌ها هستیم.
وی افزود: حق تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی بیان در قانون اساسی عراق تضمین شده است. ما از احزاب سیاسی عراقی و از همه اقشار جامعه می‌خواهیم ضمن خویستنداری، از خشونت خودداری و اختلافات سیاسی خود را از طریق یک روند سیاسی مبتنی بر قانون اساسی عراق حل کنند.
 روز شنبه صدها تن از حامیان جریان صدر به رغم موانع امنیتی ایجاد شده در اطراف منطقه الخضرا(سبز) در مرکز بغداد، پایتخت عراق موفق شدند، وارد ساختمان پارلمان شوند.
این اقدام در اعتراض به تعیین "محمد شیاع السودانی" توسط چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری انجام شد.
در ادامه پلیس و معترضان درگیر شدند. طبق اعلام وزارت بهداشت عراق ۱۲۵ نفر در درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد زخمی شدند.
در پی تظاهرات حامیان جریان صدر عراق در منطقه الخضراء بغداد و حمله به ساختمان پارلمان، قرار بود چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق نیز شنبه شب حامیان خود را به تظاهرات فراخواند، اما این تظاهرات را به تعویق انداخته است.
چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که با هدف ایجاد فرصت گفت‌وگو و راه‌حل‌های مثبت و تضمین وحدت صفوف و اجتنباب از فتنه، این تظاهرات را به تعویق انداخته است.
تعطیل رسمی
به دنبال این رخدادها، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق امروز یکشنبه دستور تعطیلی تمامی موسسات رسمی به استثنای نهادهای امنیتی را صادر کرد.
طبق بیانیه دفتر نخست وزیری عراق همچنین ۵۰ درصد نیروهای خدماتی و درمانی نیز تعطیل هستند.
تعلیق جلسات پارلمان عراق
محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز روز شنبه از تعلیق جلسات پارلمان تا اطلاع ثانوی خبر داد.
الحلبوسی از مصطفی الکاظمی خواست تا اقدامات لازم را برای حفاظت از نهادها و حفاظت از تظاهرکنندگان عراقی انجام دهد.
وی در بیانیه‌ای افزود: «گفت‌وگو راه‌ِ حل اختلافات است و ما از همه احزاب سیاسی در این کشور آسیب‌دیده صادقانه و صمیمانه می‌خواهیم منافع عالی‌ وطن و شهروندان را در اولویت قرار دهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی