۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۱۴۸۵۴۸

هنوز برای توافق در وین دیر نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین و دیگر مسائل مربوط به ایران پاسخ داد.
هنوز برای توافق در وین دیر نیست
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که طبق پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، احتمال توافق در مذاکرات وین کمتر شده است، آیا می‌تواند توضیح بیشتری در این باره ارائه بدهد  یا نه، گفت: ما واکنش خودمان را نسبت به آخرین پاسخ ایران ارائه داده‌ایم اما قرار نیست به طور علنی و فراتر از آنچه درباره‌اش گفته‌ایم، جزئیات بیشتری مطرح کنیم. مسلما، تازه‌ترین پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که توافق را نهایی کنیم.
وی با ادعای این که پاسخ ایران از چند لحاظ، گامی به عقب بود، ادامه داد: برخی شکاف‌ها در هفته‌های اخیر بسته شده‌اند اما برخی دیگر به وضوح هنوز باقی مانده‌اند.
پرایس ادامه داد: بحث اصلی ما این است که هنوز برای انجام دادن یک توافق کار از کار نگذشته و دیر نشده است. همان‌طور که بارها گفته‌ایم، تا زمانی که ما عقیده داریم بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام در راستای منافع ملی آمریکا باشد، ما این هدف دیپلماتیک را همچنان دنبال خواهیم کرد.
 اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که بلینکن اخیرا در جریان سفر به مکزیک در یک کنفرانس خبری، با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران، درباره روند احیای توافق هسته‌ای گفت: آن‌چه در مدت اخیر در پاسخ ایران به پیشنهاد ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا[برای توافق در مذاکرات وین] بوده‌ایم، به وضوح پس‌رفت است و چشم‌انداز توافق در بازه‌ای کوتاه‌مدت را غیرمحتمل می‌سازد.
بلینکن بر ادعاهایش افزود: به نظر می‌رسد ایران یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کاری که برای رسیدن به یک توافق لازم است را انجام دهد و آن‌ها همچنان به مطرح کردن مسائل خارج از چارچوب ادامه می‌دهند که انجام شدن توافق را غیرمحتمل‌تر می‌کند.
به گزارش ایسنا، ادعاهای بیلنکن در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همانطور که می‌دانید ما پاسخ خود را چندی پیش ارائه دادیم و منتظر دریافت پاسخ رسمی طرف دیگر هستیم.
وی ادامه داد: ما همواره بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که طرف‌های دیگر مذاکرات مخصوصا آمریکایی‌ها باید رفتارهای سازنده‌ای را برای دستیابی به توافق در پیش بگیرند. آمریکا کشوری است که از برجام خارج شده است و با اعمال تحریم‌های غیر قانونی و یکجانبه هزینه‌های زیادی را به دولت و ملت ایران تحمیل کرده است و با توجه به این عملکرد اکنون حق ندارد در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خودش بگیرد. این آمریکاست که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که عضوی قابل اعتماد است و یک رژیم قانون گریز و بحران آفرین نیست. دولت واشنگتن است که باید اثبات کند که به هنجارهای بین‌المللی پایبند است و به نرم‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخی که به هماهنگ کننده مذاکرات داده به هیچ وجه موضوعات جدیدی که مانع شکل گیری توافق و جمع بندی مذاکرات شود مطرح نکرده است. مطالبات جدیدی طرح نکرده است.
کنعانی افزود: ایران نه به زیاده خواهی‌های طرف‌های مقابل تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عقب نشینی خواهد کرد.
او ادامه داد: هم آمریکا و هم اروپا (تروئیکای اروپایی) باید اثبات کنند که در روند مذاکرات به نرم‌های بین‌المللی پایبند هستند و منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم گیری سیاسی خود قرار نمی دهند. همانطور که بارها گفته‌ایم اگر در طرف مقابل اراده سیاسی لازم برای دستیابی به توافق وجود داشته باشد. امکان دستیابی به یک توافق همه جانبه و خوب وجود دارد.
وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه نوشت، پرایس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که قرار است به زودی مقامات آمریکایی که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یکی از آن‌ها خواهد بود، در جلسه‌ای با کنگره آمریکا توضیحاتی درباره وضعیت مذاکرات وین ارائه دهند و از نظر او، دولتذآمریکا در حال حاضر چه چیزی می‌تواند به کنگره بگوید که فرصت بیشتری بدهند یا بیشتر به این مذاکرات باور داشته باشند، گفت: ما جلساتی توجیهی با اعضای کنگره داشته‌ایم. فکر می‌کنم این جلسات در روزها و هفته‌های پیش رو ادامه خواهند داشت. در تمامی این جلسات، اعضای کنگره را در جریان کامل این مذاکرات گذاشته‌ایم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که آن‌ها کاملا از موقعیت ما در مذاکرات مطلع هستند. ما آن‌ها را در جریان تعاملاتکان با دیگر کشورها در منطقه، با شرکای اسراییلی‌مان، با شرکایمان در حاشیه خلیج فارس، تعاملات مرتبمان با کشورهای تروئیکای اروپا، همچنین با گروه ۱+۵، گذاشته‌ایم. بنابراین، فکر می‌کنم در هرگونه همکاری با کنگره نیز همین اتفاق خواهد افتاد.
او در پاسخ به این که با توجه به گزارش‌های اخیر مبنی بر این که رابرت مالی از مذاکرات وین کنار گذاشته شده است، آیا او هنوز مسئول پرونده ایران است، توضیح داد: رابرت مال نماینده ویژه ما در امور ایران است. او هنوز مسئول این تیم و تلاش‌هایمان در اینجاست. او سرپرست یک تیم در این وزارتخانه است. مرتب در زمینه تلاش‌هایمان برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام و برنامه‌های احتمالی‌، با همکارانمان در کاخ سفید، وزارت خزانه‌داری، جامعه اطلاعاتی و دیگر بخش‌ها در ارتباط است.
پرایس پاسخی به سوالی درباره ارتقای احتمالی موقعیت ایران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک کشور عضو، ارائه نداد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی