۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
کد مطلب : ۱۴۹۳۳۳

حمایت کشورهای اوپک پلاس از ریاض

به دنبال بالا گرفتن جنگ لفظی بین واشنگتن و ریاض بر سر نحوه حصول توافق در اوپک پلاس، چندین کشور عضو این کارتل نفتی از عربستان سعودی حمایت کردند.
حمایت کشورهای اوپک پلاس از ریاض
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اعضای اوپک پلاس دیروز مواضعی در حمایت از طرح کاهش شدید تولید نفت که چند روز پیش خبر تصویب آن از سوی این کارتل نفتی منتشر شد اتخاذ کردند.
اعلام تصویب این طرح توسط اوپک پلاس با حمایت ریاض، خشم شدید کاخ سفید را به ویژه علیه عربستانی که آن را متحد و عامل حفاظت از منافعش تلقی می‌کرد در پی داشت. واشنگتن ادعا کرد ریاض کشورهای دیگر را برای همراهی کردن با این طرحی که عملا به دلیل بالا بردن قیمت نفت به ضرر واشنگتن و به نفع روسیه تمام می‌شود، تحت فشار قرار داده است.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، عراق، دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک اعلام کرد، این تصمیم بر مبنای شاخص‌های اقتصادی و به صورت متفق القول توسط اوپک پلاس اتخاذ شد.
«سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق» (سومو) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتفاق نظری کامل در میان کشورهای اوپک پلاس ایجاد شد مبنی بر اینکه بهترین رویکرد برای رسیدگی به شرایط بازار نفت در دوره آکنده از بی اطمینانی و عدم شفافیت حال حاضر، رویکرد پیشگیرانه‌ای است که از ثبات بازار حمایت کرده و راهنمایی‌های لازم برای آینده را فراهم کند.»
عمان و بحرین نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند، سازمان اوپک پلاس که شامل دیگر تولیدکننده‌های بزرگ نفت از جمله روسیه می‌شود، به صورت متفق القول درباره تصویب کاهش دو میلیون بشکه تولید نفت در روز تصمیم گرفت.
مدیر عامل شرکت نفت کویت نیز گفت، کشورش از این طرح اوپک برای کاهش تولید نفت استقبال می‌کند.
همچنین بر اساس گزارش شبکه  «النهار»، وزیر انرژی الجزایر تصمیم تاریخ پنجم اکتبر 2022 (13 مهر 1401) اوپک پلاس را «تاریخی» خواند. او به همراه هیثم الغیص، دبیرکل «اوپک» که به الجزایر سفر کرده است، اعتماد کامل خود را به این طرح ابراز کردند.
به نوشته رویترز، برخی تحلیلگران معتقدند بی ثباتی اخیر در بازارهای نفت خام در جهان با اجرای طرح کاهش تولید نفت به نحوی که به جذب سرمایه‌گذاران به این بازاری که هم اکنون زیر سطح شاخص‌های بنیادین کار می‌کند، قابل رفع است.
«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه در ادامه جنگ لفظی واشنگتن بر سر این تصمیم اوپک پلاس با ریاض گفت، «بیش از یک» عضو اوپک هستند که فشار عربستان بر خود برای رای دادن به این طرح را احساس کرده‌اند. او گفت که این کاهش تولید نفت باعث افزایش درآمدهای روسیه و کم اثر کردن تحریم‌های اعمال شده از سوی غربی ها علیه مسکو به بهانه عملیات ویژه این کشور در اوکراین می‌شود.
رو کانا، یک نماینده دموکرات کنگره آمریکا در مصاحبه با روزنامه «گاردین» گفت، اقدام برای کاهش تولید نفت به رهبری ریاض، که متحد اصلی آمریکا برای دهه ها در منطقه خلیج فارس بوده است، یک اشتباه محاسباتی تمام عیار از سوی عربستان است.
کانا، که از منتقدان پرسابقه ریاض بوده است  با اعلام اینکه هنوز زمان وجود دارد عربستان تصمیم اوپک پلاس را لغو کند، توضیحات وزارت خارجه عربستان درباره اتخاذ این تصمیم با اتفاق نظر اعضای اوپک پلاس و بر اساس دلایل اقتصادی را رد کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای