۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
کد مطلب : ۱۴۹۴۰۶

بحران سوخت قیمت چوب را در اسپانیا گران کرد

روزنامه الپائیس "EL PAÍS " اسپانیا روز سه شنبه نوشت که بحران سوخت در اروپا موجب افزایش شدید بهای چوپ و بالا رفتن تقاضای شومینه چوبی در اسپانیا شده است.
بحران سوخت قیمت چوب را در اسپانیا گران کرد
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، این روزنامه اسپانیایی نوشت: براساس گزارش سازمان مصرف کنندگان و کاربران (OCU) قیمت چوب در اسپانیا در ماه‌های اخیر بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر شده است.
این روزنامه افزود: رویکرد مشابهی در کشورهای اروپای دیگر نیز مشاهده می‌شود، برای مثال در فرانسه نیز قیمت گلوله‌های چوبی دو برابر شده و قیمت هر تن آن به ۶۰۰ یورو رسیده است.
در بلغارستان نیز که اکثر خانوارها برای سوخت به شدت وابسته به چوب هستند، هزینه‌ها با افزایش دو برابری تقریبا به ۱۰۰ یورو در هر متر مکعب رسیده است. گزارش رسانه‌های محلی از لهستان در ماه گذشته نیز حاکی است که قیمت هیزم امسال دو برابر شده است.
به گزارش این روزنامه از سوی دیگر، لهستان، صادرات گلوله‌های چوبی خود را ممنوع کرده و رومانی نیز برای ۶ ماه آینده قیمت چوب را کنترل کرده است.
این روزنامه نوشت: اسپانیا با مشکل حاد افزایش قیمت روبه روست.
براساس مرکز ملی آمار اسپانیا (INE) در آگوست، تورم کالاهای مصرفی در کشور به ۱۰.۵ درصد رسید که به صورت گسترده شرایط اقتصادی شهروندان اسپانیایی را تحت‌الشعاع قرار داد.
در این گزارش آمده است که موتور اصلی رشد قیمت‌ها در اسپانیا، قیمت برق است که در ۱۲ ماه گذشته حدود ۴۹.۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.
همچنین روزنامه تلگراف در ماه اوت (مرداد- شهریور) گزارش داد که فروش هیزم در انگلیس در سال‌جاری پنج برابر افزایش یافته است.
اتحادیه اروپا علاوه بر اعمال محدودیت واردات بر انرژی روسیه، در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) واردات چوب و گلوله چوبی از روسیه را نیز ممنوع کرد و گفته می‌شود که افزایش قیمت‌ها بیشتر بر فقیرترین افراد به ویژه در اروپای شرقی و مرکزی که خانوارهای کم درآمد که بیشتر گرایش به استفاده از هیزم دارند، تاثیر خواهد گذاشت.
در میانه هجوم مردم برای تهیه چوب، آمار جرائم در اروپا افزایش یافته است. نیروی پلیس آلمان نسبت به موج فاجعه بار کلاهبرداری‌های اینترنتی هشدار داد. این درحالی است که فروشگاه‌های اینترنتی مدعی هستند که قادر به ارائه هیزم به قیمت یک دهم نرخ موجود هستند. 
این شرایط در حالی است که نگرانی از هزینه‌های زیست محیطی ناشی از سوختن چوب افزایش یافته است. برخی از دانشمندان و فعالان زیست محیط معتقد هستند که سوختن چوب در مقایسه با سوختن زغال سنگ کربن بیشتری را انتشار می‌دهد.
نتیجه تحقیقات امسال اتحاد سلامت عمومی اروپا نشان می‌دهد که آلودگی هوا بر اثر سوخت فسیلی و سوختن چوب در خانه‌ها منجر به ۲۷ میلیارد یورو هزینه‌های مربوط به سلامت جامعه در سراسر اتحادیه اروپا و انگلیس می‌شود. 
بر اساس تحقیقات این گروه، به کارگیری چوب (به عنوان سوخت) در خانه‌ها با اعمال ۱۷ میلیارد یورو هزینه، بیشترین عامل بر روی افزایش هزینه‌های سلامت در اروپا را دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی