۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۱۵۰۳۱۹

دولت آلمان و ناتوانی در تامین برق

یک روزنامه آلمانی در مطلبی به مسائل و مشکلات فراوان در شبکه تولید و توزیع برق آلمان به ویژه در مسیر احیای بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت.
دولت آلمان و ناتوانی در تامین برق
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، نشریه "فوکوس" آلمان در مطلبی به چالش های دولت فدرال آلمان در تامین برق و تشدید این مسائل در جریان جنگ اوکراین پرداخت و نوشت: آلمان برای ماه‌ها درباره ادامه فعالیت سه نیروگاه هسته‌ای باقی‌مانده بحث کرد ، با این حال مسئله در این کشور بسیار جدی تر است و آلمان سال ها توسعه شبکه برق را به تعویق انداخته و این ( کوتاهی) اکنون می تواند انتقام بگیرد.
نویسنده در بخش دیگری از این مطلب به چالش انتقال انرژی در آلمان که تا کنون در مورد آن زیاد صحبت نشده است پرداخت و از وضعیت بد شبکه‌های برق خبر داد.
به گفته رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان در سراسر کشور، تا سال 2030 یعنی در کمتر از ده سال، 80 درصد برق باید از انرژی های تجدیدپذیر تامین شود. این تقریباً دو برابر شدن پیشنهاد است، که در حال حاضر جاه طلبانه است و برخی آن را پیشنهادی جنون آمیز می دانند.
در ادامه این گزارش آمده است: مناقصه های توسعه نیروی باد به طور ناامیدکننده ای امضا شده است، تعداد بسیار کمی از پنل های خورشیدی به شبکه متصل هستند، مراحل طولانی تایید و دادگاه و قیمت مواد اولیه هم از مسائل دیگری است که به این ترتیب مهمترین پروژه دولت ائتلافی جدید را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. اما حتی اگر الکتریسیته سبز به اندازه کافی تولید شود، این سوال حیاتی همچنان باقی خواهد ماند که چگونه وات، ولت و آمپر به مشتریان می رسد؟
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: رابر هابک، وزیر اقتصاد آلمان می داند که هر پست، هر متر کابل، هر تیر برق جدید برای سرنوشت سیاسی او مهمتر از عمر باقیمانده یک نیروگاه هسته ای است.
از زمانی که حمله پوتین به اوکراین، آلمان را مجبور کرد در مورد سیاست انرژی خود صادق باشد، به طرز دردناکی مشخص شد که این کشور چقدر برای تغییرات در سیستم تامین خود آماده نیست. نه تنها کمبود منابع انرژی، بلکه بیش از همه ده ها هزار کیلومتر مسیر انتقال وجود ندارد.
سخنان کلاوس مولر، رئیس آژانس شبکه فدرال همچنین نشان می دهد که در این شرایط عرضه در زمستان چقدر دشوار است. وی در ماه سپتامبر، نسبت به استفاده انبوه از بخاری‌های فن در زمستان هشدار داد، زیرا به زعم وی می‌تواند شبکه‌های برق محلی را به مرزهای ظرفیت بار قابل تحمل و فراتر از آن برساند.
پروژه گسترش خطوط برق سال‌ها به‌ویژه در جنوب جمهوری که میلیون‌ها نفر در آن زندگی می‌کنند و کارخانه‌های صنعتی عظیم در این منطقه به خطوط وابسته هستند به تعویق افتاد. چندی پیش در دومین تست فشار شبکه انرژی دولت فدرال گفته شد که گلوگاه و کمبود در همه سناریوها امکان پذیر است . وزارت اقتصاد توضیح داد که این به دلیل تاخیر در توسعه شبکه و کمبود ظرفیت تولید در جنوب است. پیام برلین در آن زمان این بود که کسانی که با صدای بلند شکایت می کنند فقط خودشان مقصرند.
توماس بانینگ، مدیر عامل شرکت Naturenergy، که مسئولیت ساخت پارک خورشیدی در منطقه Straußfurt را بر عهده دارد هم مورد انتقادهایی قرار گرفته است . بانینگ می‌گوید: اتصال پارک‌های خورشیدی جدید به شبکه عمومی روز به روز به یک چالش تبدیل می‌شود. شبکه برق اغلب به اندازه کافی برای ظرفیت های احیا کننده مورد نیاز توسعه نمی یابد . برای اولین مرحله ساخت و ساز، Naturenergy یک واحد ذخیره سازی برای روزهایی که پارک خورشیدی بیش از توان جذب شبکه برق تولید می کرد، نصب کرد. به گفته این شرکت، هشت کیلومتر کابل برای اتصال قطعه دوم به شبکه برق مورد نیاز است و حالا کاری جز صبرکرن نمی توان انجام داد.
در این شرایط نیمی از پارک خورشیدی محکوم به عدم فعالیت است.
به گفته آژانس شبکه فدرال، قطعاً به 12234 کیلومتر خطوط اضافی نیاز است که تنها 2134 کیلومتر آن تا پایان ژوئن 2022 تکمیل شده است. نتیجه این می شود که همه جا ترافیک است. به گفته وی پارک‌های خورشیدی و صاحبان سیستم‌های فتوولتائیک کوچک باید ماه‌ها منتظر بمانند تا به شبکه متصل شوند و مزارع بادی بزرگ در دریای شمال باید در برخی روزها تعطیل شوند زیرا برق نمی‌تواند به جنوب که نیروگاه‌های گران قیمت گازسوز در آن قرار دارد منتقل شود.
در گذشته، تنها چند نیروگاه بزرگ نزدیک به مصرف کنندگان و مراکز صنعتی بزرگ جمهوری فدرال آلمان وجود داشت. به گفته رابرت فوکس، رئیس اتاق کنترل Tennet، این نیروگاه ها با در نظر گرفتن مراکز مصرف در کل منطقه شبکه توزیع شده‌اند. وی در ادامه گفت: اکنون شرایط متفاوت است و مدیریت شبکه پیچیده‌تر شده است. با تحول انرژی، مکان‌های تولید برق در حال تغییر هستند و از آنجا که خورشید همیشه نمی‌تابد و باد همیشه قوی نمی‌وزد، خطوط برق برای توزیع هوشمندانه انرژی مشکل دارند.
فوکوس در بخش دیگری از این گزارش نوشت: آلمان اکنون بهای گزافی را برای انفعال سیاستمداران در دهه های گذشته می پردازد. ده سال پیش، در سپتامبر 2012 بود که پیتر آلتمایر، وزیر محیط زیست فدرال وقت، درپارلمان از موفقیت تولید به اصطلاح "کلاه خورشیدی" خوشحال شد. نصب سیستم های خورشیدی جدید اخیراً پس از کاهش شدید بودجه توسط ائتلاف، حدود 70 درصد سقوط کرد. به این ترتیب به جای تسریع گسترش شبکه، دولت فدرال قبلی ترجیح داد تا سرعت گسترش انرژی های تجدیدپذیر را کاهش دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی