۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴
کد مطلب : ۱۵۰۴۰۲
روزنگار نفت/سوم آذر ۱۳۳۰: 

گزارش دكتر مصدق از سفر آمريكا

  پس از اينكه آخرين جلسه مذاكره بين دكتر مصدق و جورج مك گي، معاون وزير خارجه آمريكا درباره اختلاف ايران و انگليس بر سر نفت بدون نتيجه پايان يافت، مصدق در ۲۷ آبان ۱۳۳۰ (۱۸ نوامبر ۱۹۵۱) واشنگتن را ترك كرد و در يكم آذر به تهران وارد شد.
گزارش دكتر مصدق از سفر آمريكا
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، او در سوم آذر، گزارشي را از سفر و مذاكرات انجام‌شده در آمريكا، به مجلس شوراي ملي ارائه كرد.
در اين گزارش تأكيد شده بود كه انگليس قصد دارد سلطه انحصاري بر نفت ايران را مانند گذشته حفظ كند و به همين دليل، حاضر به قبول هيچ راه‌حل منطقي نيست و چون مقاومت دولت فعلي را سد راه خود مي‌بيند، قصد دارد با براندازي آن، دولتي را بر سر كار بياورد كه مجري خواسته‌هاي آن باشد.
در اين گزارش، مصدق به دو نكته‌اي كه مانع به نتيجه رسيدن مذاكرات شده بود، اشاره كرد: «مقصود و منظور نهايي آنها در برابر نفت اين است كه اولاً نفت كماكان به دست خود آنها تصفيه، حمل‌ و نقل و توزيع شود و به هيچ‌ وجه حاضر نيستند صنعت نفت به دست ايراني‌ها باشد، ولو از متخصصين خارجي هم كمك لازم بگيريم، ثانياً مي‌خواهند تمام نفت ايران منحصراً با ثمن بخس بر طبق قرارداد به آنها واگذار شود. خلاصه مي‌خواهند ظاهراً اوضاع تغيير كرده باشد؛ ولي همان فوايدي را كه از امتيازات ظالمانه و مخدوش سابق مي‌برند، به طريق تازه‌اي ببرند.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی