۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۱۵۰۹۳۸
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با نفت ما تاکید کرد:

ادامه قطع گاز متانول سازها بحران زا خواهد بود

مزیت های قابل توجهی در کشور داریم و با این همه، علی رغم این مزیت ها، به دلیل برخی اهمال کاری های مدیریتی، بحران هایی نیز در راه داریم که در صورت عدم رسیدگی می‌توانند به چالش های دردسرساز نیز تبدیل شوند.
علی آذری
علی آذری
علی آذری از نمایندگان استان خراسان رضوی با انتقاد از تداوم قطعی گاز پتروشیمی ها به خبرنگار نفت ما گفت: واقعیت این است که در بحث تولید گاز و به صورت کلی انرژی، به عنوان یکی از دارندگان بزرگ ذخایر نفت و گاز در جهان، مزیت های قابل توجهی در کشور داریم و با این همه، علی رغم این مزیت ها، به دلیل برخی اهمال کاری های مدیریتی، بحران هایی نیز در راه داریم که در صورت عدم رسیدگی می‌توانند به چالش های دردسرساز نیز تبدیل شوند. 
وی در ادامه افزود: ما نمایندگان در بحث گاز و مسائل مرتبط با آن یک جلسه از جواد اوجی وزیر نفت دعوت کردیم که به مجلس آمدند و در این خصوص نیز توضیحاتی ارائه کردند. خودم به شخصه در این مسئله با توجه به اهمیت موضوع بسیار پیگیر هستم. باید این حقیقت را در نظر گرفت که ما تنها کشوری در دنیا هستیم که برای تولید مثلاً یک واحد کالا، 10 واحد انرژی مصرف می کنیم. همان کالایی را هم که تولید می کنیم، معمولاً در زمینه بهره وری انرژی از استاندارد پایینی برخوردار است، برای مثال، بخاری های تولیدی در کشور از نظر مصرف گاز ، چندان بهره ور نیستند. در واقع این نوع بخاری ها در خیلی از کشورها اصلاً کاربردی ندارد و روش های بسیار مدرن تری برای تولید گرما از حامل های سوختی مانند گاز طبیعی به کار گرفته می شود. 
این عضو قوه مقننه در ادامه اظهار کرد: مطالبه اصلی ما این است که آقای وزیر برای حل مشکلات گاز کشور، حتماً برنامه بدهند. وقتی به دلیل ناترازی  تولید و عرضه گاز، خوراک پتروشیمی ها قطع می شود و یا گاز دیگر صنایع را قطع و محدود می کنیم، یعنی دچار یک مشکل اساسی هستیم که برای حل آن نیازمند تدبر و شیوه نوینی از روش های مدیریتی می باشیم. در این بین عده ای می گویند که برای حل مسئله گاز دچار فقر تکنولوژیک هستیم، به زعم بنده اینها بعضاً بهانه تراشی بیش نیست، زیرا فقر تکنولوژیک نیز با مدیریت صحیح و همت عالی قابل رفع است. 
علی آذری نماینده حوزه انتخابیه فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی، همچنین گفت: وزارت نفت و دیگر ارگان های مسئول باید در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت، یک برنامه راهگشا عرضه کنند. متاسفانه علیرغم کلیه تاکیدات شرعی و قانونی مصرف گاز در کشور ما بی رویه است، برخی معتقدند که یک لجبازی میان اجتماع و سیاستگذار در این زمینه به وجود آمده است و قشری از جامعه مدنی می گویند چون برخی ارکان دولتی ناکارآمد است ما نیز توصیه ها مبنی بر کاهش مصرف را گوش نمی دهیم، در حالی که ضررمند نهایی عدم مصرف بهینه خود مردم هستند. 
وی افزود: به صورت کلی خود بنده به شخصه امیدوار هستم و پیگیر نیز خواهم بود که مسائل از مرحله حرف به وادی عمل وارد شود و یک برنامه زمان بندی شده مشخص از سوی وزارت نفت در این حوزه ارائه  و اجرایی شود. این برنامه باید هم مسئله تولید و تحول در زیرساخت های تولید گاز را پوشش دهد و هم در بحث انتقال و مصرف بهینه راهکارهای عملی و قابل اجرا، ارائه نماید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی