۲
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸
کد مطلب : ۱۵۱۷۱۱
آقای جلیلی؛ فهم مردم با فهم شما فرق دارد!

سعید جلیلی یا نیکلاس مادورو ؛حق با کدام است؟!

در روزهای اخیر سعید جلیلی در دانشگاه یزد حضور یافت تا به زعم خود با «دانشجویان گفتگو نماید و پیام انقلاب را به آنها برساند» دانشجویان با حضور در پشت میکروفون انتقادهای شدید خود را نسبت به وضعیت وخیم اقتصادی، آزادی‌های مدنی و سیاسی کشور ابراز کردند، یکی از آنها به ویژه از آنکه افرادی همچون جلیلی همه مشکلات کشور را به «دشمن و تحریم» نسبت می دهند، ابراز انزجار کرد.
سعید جلیلی یا نیکلاس مادورو ؛حق با کدام است؟!
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" ،این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اما در ادامه به گونه ای قابل تامل تمام سخنان دانشجویان را نشنیده گرفت و همان اظهارات کلیشه ای را در مورد نیاز آمریکا به محصولات ایرانی و مضرات مذاکره با غرب تکرار کرد.
سعید جلیلی که مشاغل متعددی در اختیار دارد، از جمله اعضای شورای راهبردی سیاست خارجی و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی محسوب می شود. 
وی در دانشگاه یزد ضمن حمله به برجام اظهار کرد که «مردم فهمیدند که مذاکرات نتیجه ای در بر ندارد» مشخص نیست که «مردم» مد نظر جلیلی چه کسانی هستند، اما در 18 ماه اخیر با تشدید فشارهای اقتصادی ناشی از تشدید تحریم و سوء مدیریت دولت، سطح نارضایتی در جامعه به شکل فزاینده ای افزایش یافته است. در حال حاضر تورم و نرخ دلار از 43 درصد و کانال 40 هزار تومان فراتر رفته اند و حقوق یک روز کارگر بر اساس مصوبات وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی کفاف خرید یک کیلو گوشت قرمز را نمی دهد. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار اعلام کرد که خط فقر در کشور به 18میلیون و 290هزار تومان رسیده است، این در حالی است که میانگین حقوق کارگران و بازنشستگان نصف این رقم است. 
حمید حاجی اسماعیلی کارشناس بازار کار می گوید از جمعیت بیش از 80 میلیون نفری کشور 65 میلیون نفر دچار «فقر مطلق یا نسبی» شده اند. 
رصد خانه مهاجرت ایران نیز اعلام کرد که در حال حاضر مهاجرت نخبگان چنان تشدید شده است که بسیاری از شرکت های حوزه فناوری به صورت دسته جمعی به همراه کلیه کارکنان خود مهاجرت می کنند. در این بین سعید جلیلی اظهار کرد که: «آمریکا تحریم ایران را دور می زند تا بتواند محصولات‌پیشرفته کشورمان را از طریق واسطه خریداری کند»!!! در مقابل درخواست های پرشمار خبرنگاران و تماس این رسانه با دفتر ایشان، وی هرگز حاضر نشد حتی یک کالا به عنوان مثال و نمونه عنوان کند که تولید ایران است و ایالات متحده برای وارد کردن آن تحریم ها را دور می زند. تحریم هایی که به گفته یک کارشناس، در زمان تصدی سعید جلیلی در مذاکرات هسته ای از 50 تحریم به حدود 500 تحریم افزایش یافت. 
علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس و کاندید رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری در مجادله ای توییتری و خطاب به سعید جلیلی گفت: «برخی مواضع خطرناک را چنان با اعتماد به نفس بیان می‌کنند که هر انسان عاقلی متعجب می‌شود» ظاهراً منظور لاریجانی از مواضع خطرناک، اشاره ای است به تلاش روز افزون خط فکری سعید جلیلی برای انزوای بیشتر کشور و به شکست کشاندن مذاکرات، ماموریتی که به شکلی عجیب با ماموریت بنیامین نتانیاهو کاملاً یکی است، نتانیاهو نخست وزیر جدید اسرائیل در گفتگو با جروزالم پست، بیان کرد که هر کاری از دستش بر آید انجام می دهد تا مذاکرات هسته ای با ایران به سرانجام نرسد! 
نشریه نشنال اینترست به تازگی مدعی شد ممکن است در صورت شکست مذاکرات جنگ تنها گزینه روی میز باشد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در سفر به خاورمیانه و در مصاحبه با یک خبرنگار اسرائیلی گفت که در صورت شکست مذاکرات آمریکا حتماً به عنوان آخرین گزینه حمله هوایی و جنگ با ایران را در نظر می‌گیرد. 
این شرایط بسیار شبیه به وضعیت عراق قبل از اجرای برنامه نفت در برابر غذا و حمله به نیروگاه هسته ای اوسیراک در این کشور است. 
سوال اساسی این است؛ در زمانه ای که فروش نفت ایران به زیر 1.400 میلیون بشکه تنزل یافته و در همان حال درآمد عراق از فروش نفت در 2022 به رقم باور نکردنی 115 میلیارد دلار رسیده است، چرا عده ای درصدد هستند که فقر، فلاکت و جنگ با بزرگ ترین قدرت نظامی جهان یعنی ناتو را به مردم ایران تحمیل کنند؟
وقتی تنها چند بیانیه، تحریم و موج محکومیت بین المللی باعث شد قیمت دلار در کشور به 44 هزار تومان برسد، برخورد تنها یک موشک به کشور رقم ارز را به چه قیمتی خواهد رساند؟
نیکلاس مادورو معاون اسبق چاوز و رئیس جمهوری چپگرای ونزوئلا در اظهاراتی پربازتاب پس از سال ها اظهارات آتشین علیه غرب و آمریکا به تازگی در گفتگو با شبکه فرانسوی تله سور، اعلام کرد که کشورش آماده است تا روابط کامل سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک با آمریکا برقرار کند و در این زمینه هیچ پیش شرطی ندارد. همین اظهارات آرامشبخش باعث شده است تا سطح تورم در این کشور به شدت کاهش یابد. به نوعی که پس از صدور مجوز 6 ماه تا 1 سال دولت جو بایدن به شرکت آمریکایی شورون برای تولید و صدور نفت در ونزوئلا، سطح تورم در این کشور به نصف کاهش یافت. 
در واقع ونزوئلایی که زمانی درس عبرتی برای همه کشورها بود اکنون به مثالی رشک برانگیز و حسرت افزون برای اقتصاد دانان ایرانی بدل شده است. پرسش بنیادین در این بین این است که از میان سعید جلیلی و نیکلاس مادورو ضد آمریکایی کدام یک در راستای منافع ملی حرکت کرده است ؟
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


م جبرییلی
درود بر (نفت ما)
روشنگر و صادق
و‌دست اول
و‌البته اقای حلیلی زمانی ارام خواهند گرفت که دیگر جیزی نمانده باشد
اصلا هیچ ربطی وضعیت امروز کشور به تحریم و دشمن خارجی ندارد به برجام هم ربط ندارد