۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۵۲۱۰۰

تلاش آمریکا برای غارت منابع نفت و گاز منطقه

روزنامه لبنانی اللواءنوشت که سوریه در حالی به دلیل اشغالگری و تحریم‌های آمریکا با مشکل کمبود نفت و گاز مواجه است که از بیشترین ذخایر گازی پس از روسیه و ایران برخوردار است.
تلاش آمریکا برای غارت منابع نفت و گاز منطقه
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، روزنامه «اللواء» لبنان در شرایطی که این کشور با پیامدهای شدید بحران کمبود سوخت روبروست در  یادداشتی به موضوع چشم طمع آمریکا به نفت و گاز منطقه و محروم کردن ملت‌های منطقه از آن پرداخت.
 در این یادداشت به قلم باسم المجذوب و با عنوان «نعمت یا نفرین: سوریه پس از روسیه و ایران سومین ذخایر بزرگ گاز را داراست» تاکید شده است که دلیل تقلای آمریکا برای ماندن در منطقه چیزی جز تسلط بر منابع نفت و گاز و غارت آن نیست.
اللواء در مقدمه یادداشت آورده است:  نفت مهم ترین کالای استراتژیک در جهان است که عصب اصلی انرژی را تشکیل می‌دهد، بنابراین مانند خون در رگ شده است و بدون آن زندگی، صنعت و فناوری وجود ندارد و کشف آن به یکی از مهم‌ترین علل مناقشات بین المللی تبدیل شده است.
این روزنامه با اشاره به  موقعیت ممتاز کشورهای منطقه غرب آسیا گفت: این کشورها که مجموعه‌ای از دریاها و آبراهه‌های مهم و استراتژیک را در کنترل خود دارند که حلقه وصل منابع نفت و گاز منطقه به کشورهای صنعتی و قدرت‌های بزرگ است و همین موضوع دلیل جاه طلبی‌ها و دخالت کشورهای بزرگ جهان در منطقه محسوب می‌شود.
اللواء افزود: انقلاب‌های بهار عربی و تروریسم هم نتیجه کشمکش‌هایی است که غرب در منطقه به پا کرده و مضمون آن تسلط مستقیم بر منابع منطقه است تا در تصمیم‌های سرنوشت ساز حرف آخر را همین قدرت‌های بزرگ یا سرسپرده‌های منطقه‌ای آنها بزنند؛ یعنی حکومت‌ها و حاکمانی در منطقه با بدی در حق ملت‌های خود، زمینه دخالت غرب را فراهم کردند.
به عقیده این روزنامه،  دخالت غیرقانونی و مستقیم آمریکا در سوریه در حالی که هیچ تصمیمی برای خارج شدن از آنجا را ندارد خود شاهد مثالی از اهمیت منطقه برای استعمارگران است .
 مطالعات و اکتشافات سال ۲۰۱۷ نشان داده که ذخیره گاز سوریه و بخصوص در مناطق تدمر، قاره، ساحل طرطوس، بانیاس و لاذقیه از بزرگ‌ترین ذخایر گاز در منطقه شمرده می‌شود،بنابراین ذخایر گاز در خشکی و دریای سوریه حدود 28 تریلیون متر مکعب گاز تخمین زده شده است که این کشور را به یکی از غنی‌ترین مناطق خاورمیانه تبدیل می‌کند و پس از روسیه و ایران، واجد شرایط کسب رتبه سوم جهان است به نحوی که جایگاه قطر را در رده بندی غنی‌ترین ذخایر گازی جهان به خود اختصاص دهد.
 
این روزنامه ادامه داد: از این روست که می‌توان این هجمه شدید و بی‌سابقه را از سوی قدرت‌های استعمارگر جهان درک کرد، به‌ویژه که میدان‌های نفت و گاز سوریه به نسبت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به بازارهای جهانی نزدیک‌ترند و انتقال آن برای قدرت‌های بزرگ باصرفه‌تر است.
نویسنده با بیان اینکه بهار عربی در مصر و آنچه امروز بر سر لبنان آمده در راستای همین نقشه غرب است، گفت: با این حال اگرچه اسرائیل آب‌های لبنان و مصر را تصرف کرده است، اما هنوز سهم منابع گازی سوریه، لبنان و مصر از سهم این رژیم بیشتر است و در مورد ترکیه که اصلا سواحل این کشور عاری از نفت و گاز است.
اللواء آورده است: راه رسیدن به گنج، دشوار و طاقت‌فرسا است و برای رسیدن به آن باید به مقابله با نقشه‌ها و کشمکش‌های ساختگی رفت؛ یعنی در حال حاضر جنگ پیچیده نفت وجود دارد که در آن سیاست و منافع دولت‌ها با هم تداخل پیدا کرده‌اند تا اصل عرضه و تقاضا را از بین ببرند.
نویسنده با بیان اینکه سلاح نفت مرگبار شده  و دستی که آن را در سیطره خود دارد، باید عاقل باشد تا اقتصاد کشورها و مردم را از فروپاشی نجات دهد، گفت: جهان امروز فاقد این قدرت خردمندانه است و از همین رو سرمنشا کشمکش‌ها وویرانی‌هایی را که امروز شاهد آن هستیم، قدرت‌هایی است که فقط به فکر منافع خود هستند، حتی اگر به قیمت هزینه و منافع مردم کشورهای دیگر باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی