۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۵۲۶۲۹

آلودگی نفتی در اروند رود قابل تحمل نیست

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان خواستار توقف سرازیر شدن آلودگی نفتی پالایشگاه نفت آبادان در اروند رود شد و گفت: این موضوع قابل تحمل نیست.
آلودگی نفتی در اروند رود قابل تحمل نیست
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، کامبیز مالکی زاده مدیر بنادر و دریانوردی آبادان شنبه در بازدید سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگی دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اروندرود افزود:چالش آلودگی مستمر ناشی از مشتقات نفتی در آبراه بین المللی اروند زیان بار است.
وی ادامه داد: با توجه به استمرار خروج این آلودگی اقدامی اساسی باید شود چرا که این آلودگی تمام ساحل را فرا گرفته و بدلیل آلوده شدن بدنه شناور‌های پهلو گرفته در بندر آبادان، ترددشان در آب‌های خلیج فارس با مشکل مواجه شده است.
مالکی زاده با بیان اینکه نیروی عملیات مقابله با آلودگی بنادر آبادان همیشه بصورت آماده باش و هنگام بروز آلودگی عملیات مهار و جلوگیری از گسترش آلودگی نفتی را انجام میدهند گفت: لازم و ضروری است سیستم تصفیه مناسبی در پالایشگاه نصب شود تا آلودگی را به صفر یا به حداقل برساند.
سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگی دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بازدید از بندر آبادان و اروندرود گفت: پیرو پیگیری سازمان بنادر و درخواست این سازمان برای رسیدگی به موضوع آلایندگی اروند رود، به بنادر آبادان آمدیم و طی گشت دریایی در اروند رود مشاهده شد که بخشی از آلایندگی مربوط به شرکت پالایش نفت آبادان است.
امید صدیقی افزود:متاسفانه به صورت عادی آلودگی زیادی در سطح آب در حال تخلیه شدن است به قدری که آلودگی قابل مشاهده و شرایط نامطلوب است.
وی با بیان اینکه پالایشگاه نفت آبادان برای توقف این آلودگی هنوز اقدامی نکرده است، گفت: این پالایشگاه باید سیستم تصفیه خود را اصلاح و کامل کند و تخلیه آلودگی را به زیر حد مجاز برساند.
صدیقی اضافه کرد: فاضلاب شهری یکی دیگر از منابع آلایندگی در این رود است و متاسفانه چه در آبادان و چه خرمشهر، بعد از سال‌ها هنوز تصفیه خانه‌ها و شبکه‌های جمع آوری فاضلاب راه اندازی نشده اند.
وی یادآور شد: بیش از ۲۷ نقطه در خرمشهر و ۸ نقطه در آبادان پساب خود را به رودخانه سرازیر می‌کنند این در حالی است که تصفیه خانه فاضلاب آبادان بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما پس از گذر ۱۵ سال، این تاسیسات همچنان به بهره‌برداری نرسیده است.
سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگی دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: طی ماه‌های آینده باید تصفیه‌خانه‌های شهری آبادان و خرمشهر و همچنین تصفیه خانه پالایشگاه نفت آبادان به بهره برداری برسند که اگر این امر محقق شود، حجم زیادی از آلودگی مهار و از سرازیر شدن آن به رودخانه جلوگیری می‌شود.
او با اشاره به اینکه اروند رود و ساحل آن محل گردشگری است ،گفت: با هر واحد آلایندگی که بیش از حد مجاز تخلیه کند طبق قانون برخورد خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی