۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
کد مطلب : ۱۵۲۶۳۶

هشدار نسبت به بحران گازوئیل در اتحادیه اروپا

وزارت انرژی مجارستان اعلام کرد که با اجرایی شدن ممنوعیت خرید فراورده‌های نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا از ۱۶ بهمن، اروپا ممکن است شاهد رشد قیمت گازوئیل و حتی کمبود آن باشد؛ زیرا این کشور ۵۰ درصد از نیاز اتحادیه اروپا به سوخت را تامین می‌کند.
هشدار نسبت به بحران گازوئیل در اتحادیه اروپا
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اتحادیه اروپا از روز یکشنبه واردات فراورده‌های نفتی با منشأ روسیه را که در سراسر اروپا استفاده می‌شود، ممنوع می‌کند. در همین حال، این اتحادیه به همراه گروه ۷ و استرالیا روز جمعه سقف قیمتی را برای محصولات نفتی روسیه وضع کرد که دسترسی به خدمات مختلف از جمله تامین مالی و بیمه را ممنوع می‌کند، مگر اینکه این محصولات با قیمت توافق شده ۱۰۰ دلار یا کمتر از آن برای هر بشکه محصولات ممتاز به نفت خام (مانند گازوئیل و نفت سفید) و ۴۵ دلار در هر بشکه برای محصولات با تخفیف نفتی (مانند نفتا) خریداری شوند.
وزارت انرژی مجارستان شنبه در بیانیه‌ای تصریح کرد: با این اوصاف اروپایی‌ها باید انتظار کمبود گازوئیل و افزایش قیمت فراورده‌های نفتی را داشته باشند؛ زیرا نیمی از تقاضای دیزل اتحادیه اروپا هنوز توسط منابع روسی تامین می‌شود. به دلیل تحریم‌ها، اروپا اکنون مجبور خواهد بود این محصولات را از مناطق دورتر مانند هند، خاورمیانه یا چین با قیمت گرانتر بخرد که امنیت انرژی اروپا را نیز به خطر می‌اندازد.
این وزارتخانه خاطرنشان کرد که مجارستان از همان ابتدا با گسترش تحریم‌ها به حوزه انرژی روسیه مخالف بود، زیرا بیشتر نفت مجارستان از روسیه و از طریق خط لوله دروژبا وارد می‌شود.
وزارت انرژی مجارستان افزود: "تحریم‌های انرژی در مقیاس کامل، از جمله تحریم‌های مربوط به انرژی هسته‌ای و واردات گاز، نیز در دستور کار اتحادیه اروپا است. دولت مجارستان به شدت با گسترش بیشتر تحریم‌های انرژی مخالف است. "
به گفته این وزارتخانه، به لطف معافیت موقت برای واردات خط لوله، که توسط مجارستان در سال ۲۰۲۲ درخواست شد، این کشور همچنان اجازه خواهد داشت پس از آغاز تحریم‌ها در روز یکشنبه، نفت روسیه را در داخل کشور پالایش کند. با این حال، امکان تجارت انرژی مجارستان با سایر کشورها تنها با محصولات غیر روسی امکان پذیر خواهد بود.
این شرط بدان معناست که یک پالایشگاه نفت، واقع در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی و یکی از شرکت‌های تابعه شرکت مجارستانی MOL، تنها می‌تواند فراورده‌های نفتی تولید شده غیر از نفت روسیه را به کشورهای دیگر از جمله مجارستان صادر کند. در همین حال، این شرکت پیشتر گفته بود که نفت غیر روسی تنها ۳۰ درصد از نیاز نفت خامش را تامین می‌کند.
این وزارتخانه خاطرنشان کرد که «عواقب محدودیت‌های جدید می‌تواند در درازمدت بر مجارستان تأثیر بگذارد».
اتحادیه اروپا ۱۵ مهر هشتمین بسته تحریمی خود را علیه مسکو تصویب کرد. در این بسته چارچوبی برای محدود کردن قیمت نفت صادراتی روسیه از طریق دریا در سطح هماهنگ شده توسط متحدان G۷ تعیین شده است. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله مجارستان، از این اقدامات مستثنی شدند، زیرا آنها نفت روسیه را از طریق خطوط لوله وارد می‌کنند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اوایل دی ماه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، عرضه نفت و فراورده های نفتی روسیه به کشورهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم سقف قیمتی را در نظر گرفته باشند، ممنوع است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی