۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۱۵۳۵۹۲

اهمیت تبادل برقی تهران- اسلام‌آباد

عضو کمیسیون انرژی اتاق بارگانی گفت: در کشور ما باید خطوط انتقال برق و گاز به کشورهای همسایه‌ای که به انرژی نیاز دارند کشیده شود و اتصالات برقی تکمیل شود؛ باید برنامه‌ریزی کنیم و با یک پلن ۱۰ تا ۲۰ ساله پروژه‌ها را جلو ببریم.
اهمیت تبادل برقی تهران- اسلام‌آباد
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  حمیدرضا صالحی درباره همکاری برقی ایران و پاکستان و امکان تحقق برنامه‌های تدوین شده از سوی دو کشور اظهار داشت: ظرفیت منصوبه برقی پاکستان بسیار پایین است و نسبت به 200 میلیون جمعیتی که دارد ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی این کشور خیلی پایین و حدود 40 هزار مگاوات است، اما کشور ایران با 85 میلیون نفر جمعیت 88 هزار مگاوات نیروگاه نصب‌شده دارد و این نشان می‌دهد که سرانه تولید برق در پاکستان پایین بوده و بنابراین نیازمند انرژی است و در این راستا بارها با هیات‌های ایرانی به تفاهماتی رسیده‌اند. 
وی افزود: با خطوط و زیرساختی که اکنون موجود است ما حدود 100 مگاوت به این کشور صادرات داریم، اینکه کشور ما بتواند ارتباط الکتریکی را با بازارهای مصرف منطقه مثل افغانستان و پاکستان و حتی تا هند تقویت کند؛ بسیار مطلوب است و از گذشته یکی از اهداف ما بوده است. اما صادرات به پاکستان همواره با محدودیت‌هایی مواجه است، از جمله اینکه مثلا در پروژه خط انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به خط لوله صلح تا مرز پاکستان کشیده شد اما در طرف پاکستان اجرایی نشد و عنوان کردند که به دلیل موانعی که امریکا اعمال کرده خط را احداث نکردند و این احتمال وجود دارد که در این پروژه نیز بدعهدی شود، در مورد برق هنوز پروژه خط انتقال گوادر و پروژه‌هایی که پیش‌بینی و طراحی شده بود؛ نهایی نشده و باید سرمایه‌گذاری کرد و هم اینکه دولت پاکستان در این قضیه جدی باشد. 
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: بهرحال در کشور ما هم باید خطوط انتقال برق و گاز به کشورهای همسایه‌ای که به انرژی نیاز دارند کشیده شود و اتصالات برقی تکمیل شود؛ بابد برنامه‌ریزی کنیم و با یک پلن 10 تا 20 ساله پروژه‌ها را جلو ببریم. بخش خصوصی ایران قبلا در پاکستان پروژه خطوط و پست برق اجرا کرده و خوشنام است و اکنون هم می‌توانند انجام دهند. اگر دولت‌ها اجازه دهند صادرات هم توسط بخش خصوصی انجام شود مبلغ سرمایه‌گذاری که نیاز است را بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند و از محل فروش قراردادی برق این منابع مستهلک و برگشت سرمایه انجام شود، اما متاسفانه سال‌ها است در این زمینه موفقیت نداشتیم، امیدواریم اقدام خوبی صورت بگیرد و ما شاهد حرکت خوبی جهت کشورهای همسایه اتصال الکتریکی داشته باشیم. 
وی بیان داشت: ما می‌توانیم پروژه‌های حاشیه‌ای و مرزی هم با پاکستان داشته باشیم و علاوه بر توسعه خطوط انتقال به روستاهای مرزی این کشور نیز برق تزریق کنیم. کنسرسیوم‌هایی که برای احداث خطوط برق تشکیل می‌شوند منابع را بیاورند و پول را از محل فروش برق دریافت کنند. 
صالحی در ادامه با بیان اینکه مشکلی که ما در پیک تابستان داریم همچنان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در تابستان ظرفیت 100 مگاوت صادرات به پاکستان به کمتر از 30 مگاوات می‌رسد ولی اگر مسئله‌مان را در داخل کشور حل کنیم، می‌توانیم به تعهدات‌مان عمل کنیم، فصولی که مصرف‌مان پایین است در سطح تعهد صادرات خواهیم داشت و رسیدن به رقم 400 مگاوات تبادل قابل تحقق خواهد بود.
وی با بیان اینکه ما باتوجه به چالش داخلی تولید و تامین برق نمی‌توانیم یک صادرکننده قوی برق باشیم، گفت: باید صنایع خودمان را بهینه کنیم و باتوجه به اینکه دومین دارنده مخازن گاز دنیا هستیم تبدیل به برق و صادر کنیم و یا اینکه کنار خلیج فارس و چابهار مختص صادرات به پاکستان نیروگاه احداث کنیم تا برق صادراتی به این کشور هم قطع نشود، در این راستا می‌توانیم کنسرسیوم ایجاد و نیروگاه احداث و کشور را از چالش‌ها ایزوله کنیم، این کار امنیت اقتصادی هم ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاران نیز در این پروژه‌ها راغب خواهند بود. 
  مطابق قراردادی که صبح دیروز برای تبادل برق بین ایران و پاکستان روی خطوط 132 کیلوولت به امضا رسید میزان مبادلات 100 مگاوات افزایش و به 200 مگاوات می‌رسد. این در حالی است که با اجرای فاز دوم و احداث 70 کیلومتر خط 230 کیلوولت در پاکستان، توان انتقال نیرو بین دو کشور در آینده نزدیک به 400 مگاوات ارتقا می‌یابد.
این گزارش حاکی است، پروژه تقویت ارتباط الکتریکی دو کشور از سال 88 کلید خورد، در عین حال و در پی نشست وزرای نیرو و انرژی دو کشور در تیر امسال، مجدد احیا و با اراده هر دو دولت طی 9 ماه به نتیجه رسید.
 
منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی