۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۵۳۶۲۷

مجلس نقشی در تعیین تعرفه‌های قبوض گاز ندارد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که اقدام دولت درباره بحث تعرفه ها و پلکان های قبوض گاز مصوبه هیات وزیران بود و مجلس نقشی در تعیین پله ها و تعرفه ها نداشت.
مجلس نقشی در تعیین تعرفه‌های قبوض گاز ندارد
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، مالک شریعتی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در تذکری گفت: کمیسیون انرژی در راستای ماموریت رییس مجلس جلسه ای درباره قبوض گاز با مسئولان مربوطه در وزارت نفت و شرکت ملی گاز برگزار کرد.
وی توضیح داد: اقدام دولت درباره بحث تعرفه ها و پلکانی شدن، مصوبه هیات وزیران بود و مجلس نقشی در تعیین پله ها و تعرفه ها نداشت. مجلس سیاستگذاری را تصویب کرده بود که به موجب آن بخش عمده ای از مصرف کنندگان طبقاتی زیر الگوی مصرف هستند که افراد خوش مصرف و کم مصرف بوده و باید کم مصرف ها تحت پوشش رایگان باشند. بخش اندکی نیز بالاتر از الگو هستند که تعرفه آنها باید به عنوان غیریارانه ای حساب می شد.
شریعتی با بیان اینکه تعیین میزان الگو نیز در دست دولت بود، افزود: به نظر کمیسیون انرژی در حوزه برق، الگو ۷۵ درصد درست تعریف شد اما در حوزه گاز میزان الگو ۶۴ درصد نادرست بود و شامل همه افراد خوش مصرف نمی شد و باید اصلاح شود؛ پله های مصرف نیز توسط دولت تغییر کرد و در آن طبقات مختلف مردم نمی توانند مصرف دوره گذشته خود را با مصرف دوره جدید مقایسه کنند و ۱۲ پله انطباقی با دوره قبل نداشت و این نیز به نظر ما نادرست بود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: قانون تاکید می کرد که نظام افزایش تعرفه ها افزایش پلکانی باشد یعنی پرمصرف ها در پله بعدی درصد افزایش تعرفه‌شان افزایشی شود اما در عمل پله های میانی با افزایش بسیار زیادی مواجه شد مثلا از پله ۱۰ به ۱۱ حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشت اما پله ۱۱ به ۱۲ که پرمصرف تر بودند، درصد افزایش بسیار کمتر بود؛ این میزان افزایش در پله های بالاتر با روح قانون و نیت قانونگذار مغایرت داشت چون عملا پله بسیار پرمصرف را آنطور که باید و شاید افزایش ندادیم اما در پله های میانی افزایش بیشتر بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی