۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۵۳۷۹۱

جنگ روسیه و اوکراین با نفت چه کرد؟

یک کارشناس حوزه بین الملل انرژی تصریح کرد: چین که قبل از جنگ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه از روسیه واردات داشت به خاطر تخفیف های اعمالی مقادیر آن را بسیار بیشتر کرد، هند خرید نفت از روسیه را از ۳۰ هزار بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه رساند.
جنگ روسیه و اوکراین با نفت چه کرد؟
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، محمود خاقانی درباره آنچه در بازار انرژی بعد از جنگ روسیه و اوکراین رخ داد، اظهار داشت: اثر این جنگ در بازار بین الملل انرژی بالا بود از جمله اینکه در اروپا موجب رکود اقتصادی و همزمان با افزایش نرخ تورم شد زیرا قیمت انرژی برای مصرف کنندگان بالا رفت.
وی افزود: در این بین، امریکا توانست ۲۰ درصد بازار گاز اروپا را بدست بیاورد و سعی کرد جایگزین روسیه شود.
این کارشناس حوزه بین الملل انرژی تصریح کرد: چین که قبل از جنگ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه از روسیه واردات داشت به خاطر تخفیف‌های اعمالی مقادیر آن را بسیار بیشتر کرد، هند خرید نفت از روسیه را از ۳۰ هزار بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه رساند.
وی با بیان اینکه جنگ روسیه بعد از کرونا جهانی شدن اقتصاد جهانی بویژه حوزه انرژی را کمرنگ کرد، گفت: در اوپک‌پلاس عربستان و امارات بیشتر با روسیه همراهی کردند و تولید را علیرغم میل امریکا افزایش ندادند.
خطیبی بیان داشت: تمام دولت‌ها و الیگارش‌ها منافع شخصی و گروهی را کنار گذاشته و در چارچوب منافع ملی اقتصاد خود را مدیریت کردند.
وی ادامه داد: اکنون بازار انرژی بیشتر منطقه‌ای می‌شود و تولیدکنندگان بیشتر به بازار منطقه برای فروش نفت و  گاز و مصرف کنندگان به هم به فروشندگان منطقه خود بذل توجه می‌کنند.
خطیبی تصریح کرد: شرکت‌های نفتی امریکا علاوه بر کرونا در جنگ روسیه هم به سود خوبی رسیدند، چین جای پای خود را در منطقه خلیج فارس عمیق‌تر کرد مثلا در ایران سعی می‌کند در قراردادهای خود بازنگری کند یعنی امتیاز بیشتری طلب می‌کند.
وی ادامه داد: در بازار کشاورزی و غذا هم جنگ موجب افزایش بهای مواد خوراکی در اروپا و امریکا و حتی خاورمیانه شد. 
این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: وابستگی اقتصاد کشورها به دلار کمتر شد اما در این بین روسیه با پشتوانه قرار دادن انرژی ارزش روبل را در برابر دلار تقویت کرد.
وی تاکید کرد: در این شرایط ما باید تلاش کنیم در تعاملات بین الملل بویژه حوزه بانکی بازنگری داشته باشیم، باید بدانیم عدم ‌تصویب FATF و جلوگیری از اجرایی شدن توافق برجام به نفع اقتصاد خرد و کلان کشور نیست.

منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی