۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۱۵۴۱۷۸

تعلل اروپا در خریدLNG برایش گران تمام می‌شود

اتحادیه اروپا در شرایط بحرانی تامین انرژی، سال گذشته (۲۰۲۲) سوخت «ال ان جی» را جایگزین گاز روسیه کرد که این تصمیم برای این بلوک گران تمام شد؛ اما ادامه این روند بدون برنامه‌ریزی بلند مدت و اقدام سریع اروپا را در معرض یک زمستان گرانتر قرار خواهد داد.
تعلل اروپا در خریدLNG برایش گران تمام می‌شود
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  اتحادیه اروپا سال گذشته با واردات گاز طبیعی مایع (LNG)، محدودیت‌های واردات بخش انرژی از روسیه را جبران کرد و اولین زمستان سخت خود پس از شروع جنگ اوکراین را پشت سر گذاشت.
واردات ال ان جی اروپا در سال ۲۰۲۲، با ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۱۲۱ میلیون تن رسید. اما به چه قیمتی؟
براساس این گزارش، اروپا در سالی که گذشت بیشتر سوخت موردنیاز خود را از بازار نقدی خریداری کرد. بنابر اعلام آژانش بین‌المللی انرژی، هزینه واردات سوخت ال ان جی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ سه برابر شده و به ۱۹۰ میلیارد دلار رسید.
در بازارهای نقدی برخلاف بازار معاملات آتی، تبادل کالا به صورت فوری انجام می‌شود و کالاها با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه در قردادهای بلندمدت توافق می‌شود، عرضه می‌گردد.
در چنین موقعیتی، اروپا همچنان پیشرفت چندانی درخصوص بستن قراردادهای طولانی مدت با عرضه کنندگان این سوخت نداشته است و این می‌تواند یک زمستان گرانتر را برای اروپا به دنبال داشته باشد.
این درحالیست که افزایش تقاضا برای «ال ان جی» از ظرف چین نیز می‌تواند با تاثیری که بر بازار عرضه خواهد داشت شرایط را برای اروپا دشوارتر کند.
تحلیلگران تخمین می‌زنند که سهم اروپا در معاملات سال گذشته بازار نقدی از ۱۳ درصد در ۲۰۲۱ به یک سوم (حدود ۳۳ درصد) رسیده است. بنابراین در صورتی که بلوک اروپا نتواند قرارداد طولانی مدت برای واردات ال ان جی منعقد کند، این مقدار ممکن است در سال آینده به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد.
در این میان، اهداف محیط زیستی اروپا از جمله کاهش دستکم ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۲۳ و درنهایت انتشار صفر در ۲۰۵۰، خریداران اروپایی ال ان جی را برای توافق‌های طولانی مدت در تنگنا قرار می‌دهد.
مورتن فریش بنیانگذار شرکت مشاوره فراورده‌های نفتی در این رابطه گفت برای اروپا ایده آل خواهد بود که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از LNG مورد نیاز خود را از قراردادهای بلندمدت تامین کند.
از طرف دیگر تولیدکنندگان سوخت ال ان جی نیز به دنبال یک بازار تضمین شده برای چند دهه آینده هستند. بنابراین طبق گفته رعد الکدیری مدیر عامل انرژی، اقلیم و پایداری گروه اوراسیا، تا زمانی که اتحادیه اروپا سوخت ال ان جی را به عنوان سوخت انتقالی [در مسیر رسیدن به اهداف محیط زیستی] تلقی می‌کند، نمی‌تواند آن را جایگزین گاز روسیه کند.
ویکتور تنف مشاور بازرگانی LNG شرکت مشاوره انرژی رویتی گفت: شرکت‌های اتحادیه اروپا باید برای محافظت از خود در برابر تغییرات قیمت در بازار متشنج ال ان جی، یک سری از قراردادهای طولانی مدت و سبک چینی‌ها را نهایی کنند.
تولیدکنندگان و بازرگانان عمده LNG از جمله شورون (Chevron)، شل (Shell)، قطر انرژی (QatarEnergy) و کنکوفیلیپس (ConocoPhillips) همگی در ماه‌های اخیر در رابطه با قراردادهای عرضه ال ان جی با کشورهای اروپایی مذاکره داشته‌اند.
بر اساس این گزارش، قطر انرژی با دولت آلمان و شرکت‌های بزرگ انرژی این کشور گفت‌وگوهایی داشته که به دلیل اختلاف نظرها بر سر مدت زمان قرارداد هنوز به نتیجه نرسیده اند.
منابع می‌گویند که قطر خواستار قرارداد ۲۵ ساله است در حالی که آلمان به دلیل تعهدات محیط زیستی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در پی قراردادی ۱۰ تا ۱۵ ساله است.
به گفته منابع رویترز، قطر برای حل این مشکل پیشنهاد قراردادی ۱۵ ساله با قیمتی بالاتر را داده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی