۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۵۴۵۳۰

آیا بورس حبابی می شود؟

در حالیکه بازار بورس از ابتدای سال ۱۴۰۲ با رونق مواجه شده و باعث ورود سرمایه های جدید به بازار شده است. برخی از فعالان اقتصادی بیم آن را دارند که مجدداً تجربه سال های گذشته که گفته می شود بورس حبابی شده است، تکرار شود.
آیا بورس حبابی می شود؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،در اواخر بهمن 1401 انتشارات طرح نو، کتاب برآیند صفر را منتشر کرد و در کوتاه مدت با استقبال خوانندگان مواجه شد و اکنون چاپ دوم آن از سوی ناشر توزیع شده است. این کتاب مرور تجربه مدیریتی مولف در شرکت بورسی کربن ایران در بحبوحه سال های 1384 تا 1387 می باشد که بورس بازار حبابی را پشت سرگذاشت و نویسنده به خوبی نشان می دهد که یک شرکت بورسی چگونه با مشکلات دست و پنجه نرم می کرده است.
بعلاوه در معرفی کتاب آمده است:
آنها که درگیر اداره یک کسب و کار هستند و با پوست و گوشت خود سختی پرداخت مخارج ماهانه، مشقت حفظ بازار و سردرگمی تامین مواد اولیه را در وانفسای تغییرات دائمی قیمت ها لمس می کنند؛ می دانند که جلوگیری از فروپاشی بنگاه اقتصادی، درجا نزدن و پیشرفت چقدر سخت است.
برآیند صفر، به یاری آنها که میل به پیروزی دارند، آمده است. کتاب در قالب روایتی تاریخی به سرگذشت دوره سه ساله یک شرکت بورسی در ایران می پردازد و نشان می دهد تدبیر مدیریتی، چگونه بازدهی مناسب و حل معضلات را ممکن می سازد.
مولف، آنها را که می گویند آموزه های مدیریتی در اقتصاد ایران جواب نمی دهد، خلع سلاح می کند و با مدیران ارشد، کارآفرینان، بنیانگذاران استارتاپ ها و جوانانی که علاقمند به راه اندازی کسب و کاری هستند، تجربه خود را در میان می گذارد.
همچنین در کتاب می خوانید:
پیدایش حباب در بورس ایران باعث سرازیری منابع مالی قسمتی از جامعه به جیب قشر دیگری گشته، که می تواند ضررهای بسیاری به اقتصاد وارد آورد. گاهی رفتار هیجانی ناشی از ترس و طمع سرمایه‌گذاران منجر به تشدید حباب می‌ گردد. از آنجایی که افزایش و کاهش قیمت‌ها در بازار به جهت رسیدن به قیمت ذاتی شکل می‌گیرد، در هنگام افزایش قیمت (شکل‌گیری حباب)، سرمایه‌گذاران بسیار خوشحال شده و به دنبال توجیه ارزش ذاتی دارایی مالی خود می‌باشند. لذا از این رو، تشخیص فرایند شکل گیری حباب پیچیده به نظر می‌رسد و چشم‌پوشی از صعود ناگهانی قیمت‌ها و محتاط نبودن در این شرایط منجر به ضرر آنان می‌ شود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی