> پیام حماس به رژیم صهیونیستی درباره میدان گازی | نفت ما
۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۱۵۴۸۳۹

پیام حماس به رژیم صهیونیستی درباره میدان گازی

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در سخنانی به رژیم صهیونیستی هشدار داد که اجازه سوء استفاده این رژیم از گاز غزه را نخواهد داد.
پیام حماس به رژیم صهیونیستی درباره میدان گازی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،حازم قاسم، سخنگوی حماس در سخنانی تاکید کرد: حماس اجازه نخواهد داد اشغالگران اسرائیل از پرونده «گاز غزه» به عنوان ابزاری برای انعقاد قراردادهای امنیتی یا سیاسی با برخی طرف‌ها استفاده کنند.
وی تاکید کرد: تنها طرفی که مجاز به تصمیم گیری درباره این منابع است، یک دولت ملی منتخب مردمی فلسطینی است.
حازم قاسم ادامه داد: گاز سواحل نوار غزه یک منبع طبیعی است که متعلق به تمام فقرا، جوانان و نسل‌های آینده ملت فلسطین به ویژه در نوار غزه است.
قاسم خاطرنشان کرد: مردم فلسطین حق کامل بهره مندی از منابع طبیعی و گاز واقع در سواحل نوار غزه را دارند.
وی خطاب به رژیم صهیونیستی افزود: برای تصمیم گیری درباره گاز غزه به اجازه کسی نیاز نداریم.
این اظهارات پس از آن بیان شد که اخیرا شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی طی گزارشی از مذاکرات محرمانه میان این رژیم و تشکیلات خودگردان فلسطین برای استخراج گاز میدان گازی مارین در نوار غزه خبر داد.
گفت‌وگوهای داخلی در مورد این میدان گازی که در سواحل غزه قرار دارد به عنوان بخشی از روند سیاسی و امنیتی بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین با میانجیگری آمریکا از سر گرفته شده است.
موضوع توسعه میدان «مارین غزه» محور مذاکراتی بود که در نشست‌های العقبه در اردن و شرم‌الشیخ در مصر میان مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی تحت نظارت آمریکا و با حضور اردن و مصر مطرح شد.
این شبکه اعلام کرد، تصمیم برای استخراج گاز مستلزم تایید رژیم صهیونیستی است و از آنجایی که هیچ "دولتی" برای مدیریت قانونی بر میادین گازی وجود ندارد، راه حل این است که مصر بر این پروژه نظارت کند.
فلسطینی‌ها صاحب اولین میدان کشف شده در مدیترانه شرقی در اواخر دهه نود به نام «غزه مارین» هستند که به دلیل امتناع رژیم صهیونیستی از درخواست فلسطینیان تا به امروز از آن گاز استخراج نشده است.
این میدان در ۳۶ کیلومتری غرب غزه در آب‌های مدیترانه قرار دارد و در سال ۲۰۰۰ شرکت گاز بریتانیا، "بریتیش گاز" آن را توسعه داد و بعد هم در ظاهر از آن به نفع شرکت "رویال داچ شل" کنار کشید. این شرکت هم در سال ۲۰۱۸ میدان مارین را ترک کرد.
ذخایر این میدان ۱.۱ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی یا ۳۲ میلیارد متر مکعب معادل ظرفیت تولید ۱.۵ میلیارد متر مکعب در سال برای یک دوره ۲۰ ساله برآورد شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی