۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۱۵۵۱۵۶

عراق صادرات سوخت به لبنان را تمدید کرد

وزارت انرژی لبنان از تمدید توافق واردات سوخت از عراق با افزایش ۵۰ درصدی تا یک سال دیگر خبر داد.
عراق صادرات سوخت به لبنان را تمدید کرد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،عراق توافقنامه تامین نفت کوره (نفت خام) لبنان را با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به مقدار سالانه تمدید کرد که با شروع فصل تابستان، نیاز لبنان به مشتقات نفتی را تامین می‌کند.
وزارت انرژی و آب لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: کابینه عراق بر اساس پیشنهاد ولید فیاض، وزیر انرژی و آب در دولت پیشبرد امور لبنان با تامین تمام نیازهای لبنان به مشتقات نفتی مورد احتیاج نیروگاه های برق با آغاز فصل تابستان موافقت کرد.
بر اساس این توافقنامه عراق در چهار نوبت از تاریخ ژوئیه تا پایان نوامبرآینده (تیر تا آبان ماه) با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به مقدار سالانه‌ای که قبلا تصویب شده بود و در کل ۱.۵ میلیون تن نفت سیاه به لبنان صادر می‌کند.
در این بیانیه آمده است که دولت عراق همچنین با امضای قرارداد جدیدی برای تامین ۲ میلیون تن در سال نفت خام لبنان موافقت کرده است.
همچنین ولید الفیاض، وزیر انرژی لبنان از دولت عراق به ویژه «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر این کشور و «حیان عبدالغنی»، وزیر نفت عراق و «احسان العوادی»، رئیس دفتر نخست وزیر و همه کسانی که در موفقیت این اقدام نقش داشتند تشکر کرد.
عراق و لبنان در سال ۲۰۲۱ توافقی را امضا کردند که به موجب آن بغداد سالانه یک میلیون تُن مازوت به لبنان می‌فروشد و درآمد آن به صورت لیره لبنان در بانک‌های این کشور ذخیره می‌شود و در ازای آن از لبنان کالا و خدمات دریافت می‌کند.این قرارداد در ۲۰۲۲ تمدید شده بود.
لبنان بحران‌های مالی و اقتصادی روبروست که با افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت، تجهیزات پزشکی، کالاهای اساسی، سوخت و برق و سقوط نرخ پوند لبنان به سطوح بی‌سابقه تشدید شده است.
قرارداد جدید در حالی بسته شده که لبنان به علت مشکلات شدید اقتصادی با کمبود سوخت برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خود مواجه است و شهروندان ساعت‌های طولانی از برق شهری محروم هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی