۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۱۵۵۲۲۲

بهره‌برداری از نخستین پروژه زنجیره ارزش نفت سپاهان

نفت سپاهان در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تفاهم‌نامه تامین تجهیزات را با شرکت نهادین آرمان امضاء کرد.
بهره‌برداری از نخستین پروژه زنجیره ارزش نفت سپاهان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،محمد امیر نیکو همت مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی طی نشستی با اصحاب رسانه اظهار کرد: رویکرد ما در این نمایشگاه امضای یک سری تفاهم نامه و قراردادها با شرکت‌های بین المللی داخلی با محوریت دانش بنیان‌ها است تا بتوانیم در بلندمدت بتوانیم تولیدات خود را از نظر کیفیت همچنین تجهیزات نیز از حیث اینکه با حداکثر راندمان بهره‌وری داشته باشند و با پایش تجهیزات مورد نیاز داخلی را از توانمندسازان پس از شناسایی در راستای تقویت سازی آنها گام برداریم.

وی اهمیت صادرات و توجه به آن را به عنوان رویکرد دیگر و مهم در این نمایشگاه برشمرد و گفت: تفاهم با شرکت دانش بنیان نهادین آرمان در ارتباط ساخت تجهیزات داخلی و مانیتورینگ و پایش بر روی کیفیت عملکرد انجام شد.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در ادامه با اشاره به شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید و تأکید بر افزایش تولید همسو با این شعار اضافه کرد: پروژه‌هایی که در نفت سپاهان با تأکید رئیس صندوق بازنشستگی نفت همچنین در راستای تکمیل زنجیره ارزش طراحی شد به ارتقای کیفیت محصولات، ایجاد ارزش افزوده و تامین نیازمندی‌های کشور و صادرات کمک می‌کنند.
نیکوهمت با اعلام تعریف سه پروژه در راستای این اهداف ادامه داد: امیدوارم با توانمندی و تلاش شبانه‌روزی متخصصان و کارگران مجموعه امسال پروژه FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) به عنوان نخستین پروژه زنجیره ارزش نفت سپاهان برای اولین بار در خاورمیانه راه‌اندازی کنیم و پروژه‌های HDT (تولید روغن‌های گروه 2 و 3) در سال 1403 و  TDAE(تولید روغن فرآیند سبز) در سال 1404 راه‌اندازی خواهند شد که در افزایش و توسعه سبد صادراتی شرکت مؤثر هستند.
وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۳۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم، افزود:  تعهدات شرکت در تولید سال گذشته ۱۳۵ میلیون لیتر بوده و امسال قرار است تا تولید به بیش ۱۷۰ میلیون لیتر افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با بیان اینکه سرمایه گذاری در توانمندی‌های تولید روغن‌های صنعتی تأکید هیأت مدیره است، عنوان کرد: بیش از 150 میلیون دلار سرمایه گذاری در پروژه‌های سه گانه FRW ، HDT و TDAE انجام شده و با راه‌اندازی آنها ارزآوری بیشتری خواهیم داشت.
نیکوهمت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ابراز کرد: شرکت‌های زیادی در صنایع روغنکاری مشغول که حدود 10 تا 15 درصد نیاز داخلی را تأمین می‌کنند؛ نفت بهران، ایرانول، پارس و سپاهان شرکت های اصلی که پالایشگاهی با حدودا سرمایه گذاری بیش یک میلیون دلار شده است که با فرآورش‌های پالایشگاهی لوبکات تبدیل به ارزش افزوده و روغن پایه شد.
وی با یادآوری اینکه پالایشگاه‌های اصلی به‌رغم اینکه 85 تا 90 درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند، ادامه داد: روغن پایه در سال 1401 صادرات می‌شد با اقداماتی جزو محصولات خام و نیمه خام محسوب و مشمول مالیات‌هایی شد و چون تهیه روغن پایه سرمایه آنچنانی نمی‌خواهد به همین دلیل شرکت‌های زیادی هستند که تمایل دارند روغن پایه را گریدینگ کنند، از طرف دیگر حاشیه سود پالایشگاه‌ها در گرو صادرات محصولات زنجیره ارزش است به همین دلیل برای توسعه این بخش حرکت کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار بیش از ۱۱ میلیون لیتر صادرات فینیش اویل داشتیم، تأکید کرد: به عنوان مثال سرمایه‌گذاری بیش از 70 میلیون دلاری روغن‌های پایه دو و سه از انتفاع سودآوری حاصل از صادرات انجام می‌شود که اگر به شرکت‌های دیگر اختصاص یابد و فقط تولید کننده روغن پایه باشیم سودآوری، ارتقای تکنولوژی و توسعه با سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری ابتر می‌ماند.
نیکوهمت توسعه کشور و تولیدات را هدف‌گذاری اصلی شرکت نفت سپاهان عنوان کرد و گفت: باید شرکت‌ها را تشویق کنیم تا  سرمایه‌های خود را به ساخت پالایشگاه معطوف کنند.
وی در پایان درباره تاثیر نرخ پایه ۲۸۵۰۰ تومان بر افزایش تولید محصولات پایه بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت ارز پایه از ۳۵ هزار تومان تعیین شده در آخر سال ۱۴۰۱ دوباره به ۲۸۵۰۰ تومان برگشته عملا تاثیری بر تولید ندارد ضمن اینکه درخواست برای تغییر قیمت محصولات داده شده و وزارت صنعت هم در حال بررسی موضوع است تا مناسب با رشد هزینه ها قیمت محصولات نهایی اصلاح شود، چراکه رشد دستمزد، قیمت گاز، مواد اولیه همچون ورق فولادی بالا رفته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی