۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۱۵۵۶۱۲

قبرس و تلاش برای تامین گاز اروپا

نمایندگان تعدادی از شرکت های نفتی پیشرو قبرسی طی روزهای گذشته نشست‌هایی را برای عملیاتی کردن طرح اتصال خط لوله گاز کشورشان از سرزمین های اشغالی برگزار کردند.
قبرس و تلاش برای تامین گاز اروپا
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، این شرکت ها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با برگزاری نشست هایی در نیکوزیا پایتخت، طرح دولت برای احداث سریع خط لوله ای که این کشور مدیترانه ای را به اسرائیل متصل می کند، توافق کردند.
بر اساس این طرح، قرار است گاز اسرائیل به قبرس منتقل و در این کشور اروپایی به گاز مایع تبدیل شده و به دیگر کشورهای اروپایی صادر شود.
اروپا که پس از شروع جنگ اوکراین دسترسی به منابع انرژی روسیه را از دست داد، تلاش می کند نیاز به انرژی خود را از هر نقطه ای از جهان تامین کند.
این تصمیم دولت قبرس بعد از برگزاری انتخابات ترکیه به عنوان رقیب منطقه ای یونان در حالی اتخاذ می شود که ماه‌ها پیش یک مقام ترک گفته بود که صادرات گاز اسرائیل به اروپا تنها از طریق ترکیه امکان‌پذیر است.
دولت یونان نفوذ قابل توجهی بر دولت شناخته شده بین المللی در جزیره جنوبی قبرس در دریای مدیترانه دارد، در حالی که آنکارا نیز از روابط مشابهی با بخش شمالی قبرس که تنها توسط دولت ترکیه به رسمیت شناخته می شود، برخوردار است.
به همین دلیل، "مایکل هراری" سفیر سابق رژیم صهیونیستی در نیکوزیا در خصوص طرح انتقال گاز تل آویو به قبرس گفت: "اقدام نیکوزیا برای بحث در مورد این خط لوله در حال حاضر اقدامی بسیار هوشمندانه است."
سال گذشته، اسرائیل و لبنان برای تعیین مرزهای دریایی خود به توافقی غیرمستقیم دست یافتند که به سال‌ها مناقشه بر سر آب‌های سرزمینی پایان داد و هر یک از طرف‌ها مناطق مربوطه را برای استخراج گاز دریایی تعیین کردند.
پس از این توافق بود که قبرس نیز همچون ترکیه و مصر، تمایل خود را برای واردات گاز از اسرائیل و صدور آن به اروپا به منظور تامین نیازهای انرژی این قاره در پی تحریم روسیه ابراز کرد .
در خرداد سال گذشته، رژیم صهیونیستی همچنین قراردادهایی را با مصر و اتحادیه اروپا برای صادرات گاز اسرائیل به اروپا امضا کرده بود. در آن زمان، یک مقام مصری گفته بود که این توافق "به همکاری بیشتر بین اعضای مجمع گاز مدیترانه شرقی، که شامل اردن، اسرائیل، قبرس، یونان، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین است، منجر خواهد شد."
براساس این گزارش، رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان نیز اخیراً مذاکرات محرمانه ای را برای بهره برداری از مخزن گاز دریایی در سواحل غزه انجام دادند .
نشست روزهای دوشنبه و سه شنبه نیکوزیا برای انتقال انرژی از اسرائیل به اروپا در حالی برگزار می شود که روابط بین این کشور جزیره ای مدیترانه و اسرائیل به تازگی رو به توسعه نهاده است.
سال گذشته، رژیم صهیونیستی رزمایش های گسترده‌ای را در قبرس به عنوان بخشی از برنامه ارابه‌های آتش خود برگزار کرد که بزرگترین برنامه رزمایشی بوده که تاکنون توسط این رژیم انجام شده. اسرائیل مدعی شده بود که هدف از رزمایش در قبرس شبیه سازی جنگ علیه لبنان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی