۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۵
کد مطلب : ۱۵۵۶۲۱

تشریح برنامه های شرکت پتروشیمی شازند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در جمع اصحاب رسانه، برنامه های این شرکت را در راستای تسهیلات مربوط به پرسنل، تولید، افزایش سودآوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی تشریح کردند.
تشریح برنامه های شرکت پتروشیمی شازند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  جمعی از مدیران مسئول، سردبیران و خبرنگاران خبرگزاری ها و پایگاه های خبری کشور روز دوشنبه هشتم خرداد ماه با حضور در مجتمع پتروشیمی شازند، در نشستی صمیمانه با دکتر خلیلی نیا دیدار و گفتگو کردند.
این برنامه بازدید با پیشنهاد روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و همکاری روبط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی شازند در قالب تور رسانه ای برگزار شد. در ابتدای این برنامه خبرنگاران با حضور در مجتمع از جلوه های محیط زیستی و صنعتی شرکت تصویر برداری و با بخشی از فعالیت های شرکت آشنا شدند.
 سپس خبرنگاران مدعو با حضور در سالن کنفرانس مجتمع در جوی کاملا صمیمی سوالات خود را با مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند مطرح و ایشان برنامه های این شرکت را در راستای نشاط سازمانی، رشد تولید، صادرات، افزایش سودآوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی تشریح کردند.
در ابتدای جلسه آقای هندی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ضمن عرض خیر مقدم به معرفی شرکت و حاضرین پرداخت؛ سپس آقای متاجی مدیر روابط عمومی گروه توسعه ملی ضمن تشکر از مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند به پاس میزبانی این بازدید طی سخنانی هدف از برگزاری تور رسانه ای اخیر را آشنایی خبرنگاران خبره در حوزه انرژی و صنعت با توانمندی های کم نظیر و افتخارات و دستاوردهای ارزنده مجتمع عظیم پتروشیمی شازند عنوان کردند و بیان نمودند: شرکت پتروشیمی شازند افتخار عظیم و ستاره ای در سطح صنایع کشور می باشد و قطعا بدنه مدیریتی و کارگری این شرکت خدمات بسیار ارزنده ای را برای میهن اسلامی به ارمغان آورده اند.
ایشان همچنین با اشاره به اهداف پیش بینی شده شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در سال جاری و در راستای تحقق شعار مقام معظم رهبری عنوان کردند: دکتر مدرس خیابانی مدیرعامل محترم گروه توسعه ملی سه هدف عمده را به منظور تحقق عملی فرمایشات رهبری به شرکت های تابعه ابلاغ نمودند و این سه هدف عبارتند از:  رشد تولید، افزایش صادرات و حمایت از ساخت داخل شرکت های دانش بنیان کشور می باشد که انتظار می رود مجموعه گروه توسعه ملی و سایر شرکت های زیرمجموعه این اهداف مهم را سرلوحه دستور کار خود قرار دهند.
سپس دکتر خلیلی نیا که علی رغم مشغله های کاری برای جامعه رسانه اهمیت ویژه ای قائل می باشند و برنامه خود را تغییر داده و در این جلسه حضور بهم رسانده بودند، ضمن عرض خیرمقدم خدمت مدعوین حاضر در جلسه و ابراز خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران طی سخنانی به نقش و جایگاه تاثیرگذار شرکت پتروشیمی شازند در صنعت پتروشیمی و اقتصاد کشور اشاره نمودند و گفتند: این شرکت متنوع ترین تولیدکننده پلیمری و شیمیایی در سطح صنایع پتروشیمی کشور می باشد و با تولید انواع گرید های پلیمری و شیمیایی پایه و میانی نیاز بیش از 5000  کارخانه پایین دستی در داخل و خارج کشور را تامین می کند که برخی از محصولات تولید شده در مجتمع پتروشیمی شازند مانند اتوکسیلات ها، جزء محصولات یونیک و منحصر به فرد در کشور می باشد که کاربری ویژه ای در صنایع شوینده خانگی، دارویی و بهداشتی و آرایشی دارد که سلامت جامعه را تضمین می نماید.
مدیرعامل پتروشیمی شازند عنوان کردند: نگاه ویژه این شرکت به موضوع صادرات سبب شده است محصولات تولید شده این مجتمع عظیم صنعتی به اقصی نقاط دنیا صادر و در سال های متمادی به عنوان صادر کننده برتر استان و کشور معرفی شود، به همین جهت نقش پتروشیمی شازند در ارزآوری کشور بسیار قابل ملاحظه می باشد. خوشبختانه به فضل خداوند متعال و تلاش جمعی همکاران تلاشگر، این شرکت در سال 1401 بالغ بر 300 میلیون دلار صادرات داشته که تمام ارز حاصل از صادرات در اختیار صرافی بانک ملی به عنوان سهامدار عمده شرکت قرار گرفته است. یادآور می شود 60% از فروش محصولات شرکت پتروشیمی در بورس کالا عرضه و در بخش داخلی به فروش می رسد و مابقی آن به مقاصد صادراتی مختلف ارسال می گردد.
ایشان ضمن تاکید مجدد به رعایت ابلاغیه های حاکمیتی خصوصا ابلاغیه های شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در سال جاری اظهار داشتند: علی رغم تحریم های ظالمانه استکبار جهانی و ایادی آن بخش عمده از مشکلات جاری در کشور با خود باوری و تکیه بر توانمندی های داخلی رفع شده و خواهد شد و در این راستا شرکت پتروشیمی شازند همگام با سیاست ها، برنامه ها و اهداف گروه  شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در مسیر افزایش تولید ، صادرات و نیز حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی گام برخواهد داشت و مفتخرم اعلام کنم در حال حاضر شرکت پتروشیمی شازند با مجموعه اقدامات و دستاوردهای کم نظیر و ارزنده خود به عنوان یک شرکت ریشه دار قوی در دانش، تجربه و تخصص به عنوان یک شرکت دانش بنیان تاثیر گذار شناخته می شود.
در ادامه خبرنگاران حاضر در جلسه سوالات خود را با دکتر خلیلی نیا مطرح کردند که سرفصل مباحث طرح شده از سوی مدیرعامل پتروشیمی شازند بدین شرح می باشد:
- در حال حاضر مهمترین چالش پیش روی شرکت، موضوع تامین خوراک می باشد. مضافاً این که قریب به 75% از هزینه های شرکت پتروشیمی شازند مربوط به هزینه های تامین خوراک می شود. این شرکت از معدود شرکت های پتروشیمی در سطح کشور است که خوراک آن، خوراک مایع یعنی نفتای سبک و سنگین است که بر اساس طراحی اولیه می بایست خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند از طریق پالایشگاه های امام خمینی (ره) شازند و اصفهان تامین شود.
- در حال حاضر یکی از اولویت های اصلی و اساسی کشور، تولید و تامین بنزین از طریق پالایشگاه هاست. از این روی در پاره ای از مواقع تامین به موقع خوراک مجتمع پتروشیمی شازند از طریق پالایشگاه های متولی تامین خوراک با مشکل مواجه می شود و همین موضوع سبب خسارات در خطوط انتقال تجهیزات و کاهش تولیدات شرکت می شود . این مجتمع روزانه حدود 3 هزار تن خوراک مایع مصرف می نماید. به همین دلیل در راستای جلوگیری از وقفه در روند تولیدات مجتمع، همکاران دست اندرکار این موضوع، زمینه تامین خوراک از طریق شرکت های مینی ریفاینری را هم فراهم نمودند که البته تامین خوراک از این شرکت ها، علاوه بر افزایش 7 الی 8 درصدی در هزینه های شرکت، سبب افزایش خطرات حمل و نقل و  بار ترافیکی جاده های کشور نیز می شود. شایان ذکر است اولویت تامین خوراک از شرکت پالایشگاهی کشور، تامین نفتای سبک می باشد که عمده خرید پتروشیمی شازند در این بخش، به صورت کاملا  نقدی انجام می پذیرد.
- خوشبختانه با پیگیری های مستمر و مذاکرات دو و چند جانبه ی کاری با مسئولین امر، در حال حاضر ذخیره خوراک مورد نیاز در مجتمع به حدود 50 هزار تن رسیده است که این میزان از ذخیره سازی در در طول عمر کاری این شرکت کم نظیر می باشد.
- همچنین طبق مذاکرات بعمل آمده با مدیرعامل محترم شرکت پالایشگاه اصفهان، این شرکت آمادگی خود را جهت تامین روزانه 2 هزار تن خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند اعلام نموده است که ضمن تشکر بابت همکاری های دوجانبه ، قطعا نتیجه این امر منجر به پایداری در تامین و ذخیره سازی خوراک می شود. شایان ذکر است قرارداد یک ساله تامین خوراک با پالایشگاه اصفهان نیز منعقد شده است.
- در سال گذشته نرخ خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند به طور میانگین بین 180 هزار تا 240 هزار ريال در هر کیلوگرم بوده است، اما از اسفند ماه 1401 تاکنون با برنامه ریزی های منسجم و کارشناسی شده در این حوزه، این شرکت خوراک مورد نیاز خود را با نرخ 150 هزار تا 170 هزار ریال در هر کیلوگرم تامین می نماید.
- با توجه به برنامه های ریزی های بعمل آمده در میزان تولید و سودآوری شرکت در سال 1401، خوشبختانه سود بهمن و اسفند ماه سال گذشته حدود 2 برابر و به میزان 4 هزار میلیارد ريال افزایش یافت و فرصت مغتنمی است که  این نوید را به تمامی سهامداران محترم شرکت بدهم که طبق برنامه ریزی های بعمل آمده و با نوآوری و عملیاتی نمودن برنامه های مدون شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، به فضل پروردگار و همت و تلاش همکاران ارجمند  سال 1402، سالی پر سود برای تمامی صاحبان سهام شرکت پتروشیمی شازند خواهد بود.
- یکی دیگر  از مهم ترین چالش های موجود در مسیر تولید و فعالیت های شرکت تامین قطعات انحصاری و نیز کاتالیست های مهم و  مورد نیاز مجتمع می باشد. در تامین کاتالیست های مورد نیاز خوشبختانه همکاری های خوبی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال پیگیری است و می توان به ساخت کاتالیست روپک واحد 2EH اشاره کرد که این کاتالیست توسط متخصصان توانمند شرکت پتروشیمی شازند و با همکاری پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری بومی سازی شده است. همچنین در خصوص داخلی سازی قطعات اقدامات بسیار خوب و ماندگاری در این عرصه به منصه ظهور رسیده است و در سال های گذشته تا کنون بالغ بر 4500 قطعه مهم کاملا انحصاری توسط همکاران در این مجموعه تولید شده و حتی در یک نمایشگاه از طریق رسانه استانی رونمایی شده است و اخیراً نیز یکی از جدیدترین و مهمترین دستاوردهای اخیر پتروشیمی شازند، دستیابی به توانمندی داخلی سازی توربو اکسپندر واحد الفین می باشد که قیمت مشابه خارجی آن بالغ بر 8 میلیون دلار بوده است و این مهم با همکاری یکی از شرکت های دانش بنیان کشور و با سرمایه گذاری 400 هزار دلاری با موفقیت ساخته شد که تا قبل از آن، فناوری ساخت این تجهیز بسیار منحصر به فرد، تنها در اختیار چهار کشور اروپایی و آمریکایی بود که بحمدالله با اقدام اخیر پتروشیمی شازند ، کشور جمهوری اسلامی ایران به جمع پنج کشور تولید کننده توربو اکسپندر در سطح جهان قرار گرفته است و در این راستا ما آمادگی کامل خود را جهت همکاری و انتقال دانش فنی به سایر شرکت های پتروشیمی کشور اعلام می داریم. لازم به ذکر است اقدام مهم دیگر این مجموعه تولید بومی و داخلی سازی تجهیز بسیار مهم اکسترودر واحد LLDPE مجتمع پتروشیمی شازند می باشد که هم اکنون در مراحل نهایی است و با یاری خداوند متعال با اجرای کامل آن در آینده نزدیک با داخلی سازی این قطعه، هزینه ی 10 میلیون دلاری آن به 500 هزار دلار کاهش یافته و تولید و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
- شرکت پتروشیمی شازند در فعالیت های کاری و نیز برنامه ریزی های تولیدی خود شعار مهار تورم و رشد تولید مقام معظم رهبری را در اولویت اقدامات خود قرار داده است و همواره در راستای تحقق فرمایشات ایشان گام بر می دارد. در سال گذشته شرکت پتروشیمی شازند رکورد تولید 101 درصدی را به ثبت رساند و ان شاء الله با تلاش جمعی همه همکاران تلاشگر و جهادی این شرکت، ثبت رکورد 104 درصدی تولید در سال جاری هدف گذاری شده است. همچنین علاوه بر برنامه ریزی جهت افزایش ظرفیت تولیدی مجتمع و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، برنامه های جامعی در خصوص تکمیل زنجیره تولید و اجرای پروژه های سودآوری پیش بینی و تعریف شده است که انتظار می رود با اجرای کامل آنها، شاهد کسب موفقیت های چشم گیر و ارزنده تری در شرکت معظم پتروشیمی شازند باشیم.
- یکی از عوامل موفقیت در فعالیت های کاری هر سازمان، ریسک پذیری است. شرکت پتروشیمی شازند با ریسک پذیری و تکیه بر توانمندی های متخصصان و پژوهشگران خبره خود به ویژه در بخش R&D توانسته است موفقیت های ماندگاری کسب نماید که در این راستا، بیش از 60 پروژه دانش محور در کمیته های تخصصی تعریف شده است که این مهم نشان از اهمیت این شرکت به اجرای پروژه های علمی و مشارکت با شرکت های دانش بنیان می باشد.
- یکی دیگر از اهداف و برنامه های مهم شرکت پتروشیمی شازند، تبدیل این شرکت به یک مجموعه پتروپالایش می باشد. تحقق این مهم منجر به پایداری در تامین خوراک مورد نیاز مجتمع  و استمرار تولید خواهد شد. لذا یکی از طرح ها و پروژه های مورد نظر در این زمینه، تاسیس یک شرکت مینی ریفاینری می باشد که این موضوع در حال بررسی های دقیق کارشناسی قرار دارد، امیدوایم به نتیجه برسد.
- شرکت پتروشیمی شازند به عنوان یک صنعت سبز در سطح صنایع استان مرکزی و صنعت پتروشیمی کشور شناخته می شود. خوشبختانه طی چند سال اخیر اقدامات گسترده و بسیار مهمی در حوزه حفاظت محیط زیست  خصوصاً کنترل و پایش مستمر آب، خاک و هوا توسط تنها کمیته تخصصی محیط زیست و اداره HSE‌ و سایر ادارات مرتبط این شرکت اجرا شده است و در حال حاضر 17 برنامه و پروژه مدون دیگر نیز  در این خصوص در دست اقدام می باشد. ضمنا میزان فضای سبز ایجاد شده توسط شرکت پتروشیمی شازند در سطح مجتمع و شهر مهاجران حدود 255 هکتار یعنی بالاتر از سرانه سازمان حفاظت محیط زیست می باشد و خوشبختانه تمامی فعالیت های زیست محیطی، بر اساس دستور العمل ها و رعایت شاخص ها و استانداردهای این سازمان تحت پایش و کنترل سازمان های حاکمیتی می باشد. همچنین سیستم تصفیه پساب صنعتی این شرکت  همچنین کوره جامد سوز این مجتمع دو ویژگی دیگر در بخش کنترل پساب صنعتی  و پسماند می باشند.
- با توجه به برنامه ریزی جهت واگذاری سهام شرکت پتروشیمی شازند از سوی گروه توسعه ملی به نمایندگی از بانک ملی ایران و به عنوان سهامدار عمده شرکت، قیمت گذاری صورت گرفته برای این شرکت با توجه به ظرفیت های بالقوه موجود، عدد بسیار کوچکی است و در واقع ارزش گذاری این شرکت دو تا سه برابر رقم اعلام شده می باشد.
- در ارتباط با افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی شازند، تصمیم گیری در خصوص این موضوع بر عهده ارکان مجمع و سهامداران شرکت می باشد.
- تولید محصول سوخت کشتی از سوی شرکت پتروشیمی شازند در فاز آزمایشگاهی با موفقیت تولید و تست شده است و در صورت دریافت گواهی نامه های مرتبط، امکان تولید این محصول در فاز عملیاتی نیز فراهم می باشد.
- این شرکت بنا به تکالیف قانونی و قیمت گذاری اعلام شده از سوی مراجع ذی صلاح حاکمیتی فعالیت می نماید. در حال حاضر خوراک مورد نیاز مجتمع بر مبنای نرخ 285 هزار ريال خریداری می شود و به تبع آن، نرخ فروش محصولات نیز بر این اساس می باشد. در صورت تغییر در نرخ تامین خوراک، نرخ فروش محصولات نیز افزایش خواهد یافت.
- یکی از مزیت های بسیار حائز اهمیت در فرایند تولیدات مجتمع پتروشیمی شازند، تامین آب ، برق، بخار، اکسیژن و نیتروژن یا یوتیلیتی های مورد نیاز از سوی خود این مجموعه است که ناحیه سرویس های جانبی مجتمع بخش عمده این نیاز را تامین می نماید. ضمن آن که پروژه دریافت پساب از شهرهای منطقه از جمله اراک و شهر مهاجران نیز به منظور تصفیه و کاهش بهره برداری از منابع آبی زیر زمینی در دست پیگیری است و در این راستا، مذاکرات لازم با مسئولین امر در وزارت نیرو انجام پذیرفته است و سایرین نیز در حال پیگیری است و این امر کمک ویژه ای به کاهش مصرف آب در مجتمع خواهد نمود.
- خوشبختانه با تجدید نظر از سوی متولیان امر، نرخ مالیات بر صادرات از 5 درصد به نیم درصد کاهش یافته است که امیدواریم با اجرایی کردن این مهم از بروز برخی از مشکلات بر سر راه صادرات نظیر: کاهش توان رقابتی و کاهش سود حاصل شده جلوگیری گردد.
- در حوزه منابع انسانی و در راستای حفظ شان و کرامت همکاران تلاشگر شرکت هم در این مدت چند ماه اقدامات و برنامه های مختلف و چشم گیری پیگیری و یا در دست اقدام است که موجب رضایت مندی شغلی را فراهم کرده و یکی از سیاست اصلی شرکت بر این اصل استوار می باشد که هزینه برای پرسنل، سرمایه گذاری محسوب می شود که در این راستا در سال گذشته حدود 2 هزار نفر از شاغلین شرکت به منظور یکپارچگی سازمانی تبدیل وضعیت شدند و شرکت پتروشیمی شازند برنامه ها و اهداف بسیار خوبی در راستای ایجاد نشاط سازمانی و رفاه اجتماعی همکاران نیز در برنامه های کاری خود پیش بینی نموده است.
- یکی از برنامه های شرکت پتروشیمی شازند در قالب پیشگامی در تحقق مسئولیت های اجتماعی و تاثیرگذار بر محیط پیرامونی خود، تاسیس یک باشگاه فرهنگی و ورزشی است که خوشبختانه در این راستا پیشنهادات مسئولین شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به ویژه جناب آقای دکتر مدرس خیابانی خصوصاً همکاری و مساعدت های بسیار خوب دو شرکت، موجب شده ما به دنبال اخذ مجوزهای لازم از سوی مراجع ذی صلاح باشیم و ان شاء الله در صورت تایید و اخذ مجوزهای مربوطه، یک باشگاه فوتبال به منظور حضور در لیگ یک و یا دو تاسیس خواهیم کرد.
البته باید به این موضوع مهم اشاره نمود که به دیگر رشته های ورزشی که در منطقه امکان رقابت و حضور در سطح مسابقات کشوری داشته باشند، پس از بررسی و اخذ مجوز حمایت هایی خواهیم کرد و قطعا تاسیس این باشگاه فرهنگی و ورزشی آثار بسیار مثبتی برای مردم منطقه خواهد داشت.
- از دیگر پروژه های بسیار مهم شرکت پتروشیمی شازند، تغییر کاربری و احیای واحد بوتاکلر می باشد. شایان ذکر است که این واحد طی سالیان گذشته بنا به دلایلی از مدار سرویس خارج شده است که در صورت تغییر کاربری ضمن افزایش سودآوری شرکت، امکان تولید پنج محصول جدید نیز امکان پذیر خواهد شد.
سپس دکتر خلیلی نیا ضمن تشکر از حضور خبرنگاران محترم و تقدیر به پاس پوشش خبری و رسانه ای از فعالیت ها، اقدامات ارزنده و دستاوردهای مهم شرکت پتروشیمی شازند به عنوان یک برند برتر بین المللی، از حمایت های اعضای محترم هیات مدیره شرکت پتروشیمی شازند و مدیرعامل و نیز سایر مدیران شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به طور ویژه تقدیر و تشکر نمودند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی