۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۵۶۴۷۸

سیاست‌های پتروشیمی خلیج فارس درتحول دیجیتال

سیاست‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در به کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعات، تحول دیجیتال، توسعه سامانه‌های یکپارچه، افزایش امنیت و توسعه زیرساخت‌ها در گردهمایی مدیران فناوری اطلاعات گروه هلدینگ تشریح شد.
سیاست‌های پتروشیمی خلیج فارس درتحول دیجیتال
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،گردهمایی مدیران فناوری اطلاعات گروه هلدینگ خلیج فارس روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه با شعار PGPIC4.0 و هوشمندسازی صنعت با هدف تبیین سیاست‌های گروه در به کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعات، تحول دیجیتال، توسعه سامانه‌های یکپارچه گروه، افزایش امنیت و توسعه زیرساخت‌ها برگزار شد.
فرشته میراب‌زاده، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سامانه‌های کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این نشست با اشاره به اقدام‌های انجام شده و برنامه‌های آتی گروه هلدینگ خلیج فارس در حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای جمع‌آوری اطلاعات صحیح و دقیق، توسعه سامانه‌ها و استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در این گروه تأکید کرد.
وی به نیاز اساسی صنعت پتروشیمی مبنی بر توسعه راهکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیرساخت‌های آن در همه بخش‌ها به جهت ضرورت یکپارچگی و یکسان‌سازی سطح بلوغ فناوری و رشد متوازن در همه شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و گفت: از این رو، در تلاش هستیم پس از بررسی همه راهکارهای توسعه بهینه در حوزه فعالیت‌های فناوری اطلاعات با هماهنگی هیات مدیره محترم بتوانیم بهترین راهکار و گزینه را انتخاب و پس از اخذ مجوزهای لازم با هدف جلوگیری از موازی‌کاری، تسریع در فعالیت‌ها و سهولت در به کارگیری نیروهای زبده و متخصص اقدام نموده و یا از ظرفیت‌های موجود بهره‌گیری نماییم.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سامانه‌های کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به هدف سیاست گذاری صحیح و تحول در حوزه فناوری اطلاعات با به کارگیری یک فرایند و راهکار مشخص در خانواده گروه، ادامه داد: در این مسیر ابتدا همسو با ترسیم نقشه راه تحول دیجیتال، توسعه زیرساخت‌های امنیتی و توسعه سامانه‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها اقدام شده است.
دبیر کمیته راهبردی امنیت اطلاعات، نکته کلیدی تحول دیجیتال را مباحث امنیتی برشمرد و گفت: با توجه به حساسیت هلدینگ خلیج فارس، سیاست‌های امن سازی ابلاغ شده و پروژه سیستم حاکمیتی مدیریت امنیت اطلاعات در حال استقرار است، همچنین تست نفوذ در شرکت اصلی و چهار شرکت زیرمجموعه آغاز شده و در دوماه آتی در مابقی شرکت‌ها هم انجام می‌شود.
هدف‌گذاری هلدینگ خلیج فارس برای پرچم‌داری در تحول دیجیتال
مهدی غیناقی، مشاور حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این نشست با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پرچم‌دار صنایع کشور است، اظهار داشت: این پرچمداری باید در تمام حوزه‌ها حفظ شود و رشد کند. از این رو، ایجاد، تحول دیجیتال را از پارسال در گروه آغاز کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات در جایگاه واقعی خود نیست و باید به کمک اجرای پروژه‌های مختلف این جایگاه را ایجاد کنیم، افزود: سرعت تغییرات فناوری بسیار بالاست و باید همگام با فناوری‌ها و فرآیندهای جدید و به‌روز دنیا باشیم که به این منظور، به دنبال تعامل با شرکت‌های توانمند داخلی و بین‌المللی هستیم.
مشاور حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، سرمایه‌گذاری، آموزش، مشاوره و پشتیبانی در حوزه فناوری، ایجاد زیرساخت‌های اینترنت اشیاء و سرویس‌های کلود و زیرساخت‌های مرتبط با دیتاسنتر، ایجاد مراکز کنترل و پایش امنیت SOC، ایجاد مراکز کنترل سیستم‌های مرکزی مدرن و هوشمند CCR و طراحی و اجرای تحول دیجیتال گروه، را از جمله نیازهای هلدینگ خلیج فارس بیان کرد.
غیناقی با اشاره به اینکه طراحی و اجرای تحول دیجیتال در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سه فاز تعریف شده است، تصریح کرد: فاز نخست این برنامه در سال ۱۴۰۱ اجرا شده است.
وی ادامه داد: پیاده‌سازی زیرساخت‌های متمرکز سیستم‌ها با ERP، پشتیبان جغرافیایی مراکز داده GDC، پیاده‌سازی مرکز عملیات امنیت SOC، پیاده‌سازی مرکز کنترل گروه CCR، پیاده‌سازی زیرساخت هوشمند گروه IIOT و آموزش مدیران ارشد به صورت داخلی Talent Pool از فهرست پروژه‌های گروه در فاز نخست پروژه تحول دیجیتال است.
دارایی‌های اطلاعاتی هر سازمان ارزشی کمتر از محصولات تولیدی و خدمات قابل ارایه آن ندارد
ظهیر حیدری، رییس مهندسی اطلاعات و حکمرانی داده‌های گروه نیز با بیان اینکه در تمام صنعت‌های پیشروی جهان به خصوص در صنعت پتروشیمی تحلیل داده‌ها و به کارگیری فناوری‌های نوین به کارگیری اطلاعات در همه حوزه‌های ستادی و صنعتی باعث کاهش هزینه های واقعی تمام شده تولید، افزایش بهره‌وری و ایمنی گردیده است. به کارگیری دانش اطلاعات و داده‌ها را از اولویت‌های گروه برشمرد.
عضو کمیته راهبردی امنیت اطلاعات گروه اضافه کرد: با توجه به ارزش اطلاعات و مخاطرات متصور بر آن، سیاست‌گذاری امنیت اطلاعات در سطوح کلان و حاکمیتی و با همکاری مستقیم نهادهای نظارتی و بالادست صورت پذیرفته و در حال رصد میزان انطباق همه شرکت‌های تابعه با استانداردهای روز هستیم.
وی افزود: امروزه ارزش دارایی‌های اطلاعاتی هر سازمان به موازات ارزش محصولات تولیدی در حال رشد است و به گواه آمار ارزش اطلاعات در حال پیشی گرفتن است.
مدیر پروژه تحول دیجیتال گروه ادامه داد: آینده صنایع پیشرو به خصوص پتروشیمی وابسته به ایجاد تحول دیجیتال است و این تحول بدون ایجاد بستر مناسب اطلاعاتی و تجمیع همه داده‌های کاربردی و حفظ امنیت آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود.
ضرورت برنامه‌ریزی غلتان در زمینه فناوری اطلاعات
سعید روحانی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های برتر در رأس فهرست Fortune500  از سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به دلیل تحولات فناوری اطلاعات جابه‌جا شدند.
وی ادامه داد: سهم بخش خدمات از اقتصاد کل جهان به بیش از ۳۰ درصد و بخش دانش از اقتصاد کل به بیش از ۱۵ درصد رسیده در حالی‌که سهم تولید به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تهران تأکید کرد: در زمینه فناوری اطلاعات با توجه به سرعت آن نمی‌توان برنامه بلندمدت راهبردی داشت بلکه باید برنامه‌ریزی غلتان داشته باشیم.
به گفته روحانی، اینترنت اشیاء، ابزارهای پوشیدنی، واقعیت افزوده، عظیم‌داده و یادگیری ماشینی، ماشین‌های برقی، پول مجازی و محاسبات سبز از جمله روندهای اصلی فناوری در سال ۲۰۲۳ هستند.
براساس این گزارش محسن وحدت جعفری رییس فناوری اطلاعات و ارتباطات، ناصر حسینی رییس زیرساخت‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات به همراه محمد دهقان رییس سامانه‌های کسب و کار گروه هریک با بیان سیاست‌ها و برنامه‌های پیش رو نسبت به حفظ یکپارچگی همه طرح‌ها و پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کردند.
در پایان نظرات، پیشنهادها و پرسش‌های مدیران فناوری اطلاعات گروه هلدینگ خلیج فارس در زمینه های مختلف از جمله: حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال، امنیت اطلاعات در این نشست مطرح و پاسخ داده شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی