۱
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۱۵۶۷۵۷

واگذاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس به کجا رسید؟

عضو خبره شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: امیدواریم تمهیدات لازم برای واگذاری سهام ستاره خلیج فارس انجام شود تا با توجه به اهمیت این پالایشگاه در کشور، زودتر اقدام به عرضه سهام این پالایشگاه در بورس کنیم.
واگذاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس به کجا رسید؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، واگذاری سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس از جمله مسائلی است که در چند سال گذشته با حاشیه‌های زیادی همراه بود و هر بار اجرای حتمی آن با توجه به وعده‌های داده شده با خلف وعده مسوولان همراه شد.
در ادامه اجرای چنین اقدام مهمی، در آبان سال گذشته صحبت‌هایی مبنی بر تاخیر در بازپرداخت مطالبات ارزی پروژه‌های وزارت نفت به صندوق توسعه ملی مطرح و از ‌طلب ۶ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی خبر داده شد که در این راستا با توجه به تملک ۱۸ درصدی وزارت نفت در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صحبت‌هایی مبنی بر واگذاری این پالایشگاه به صندوق توسعه ملی مطرح شد.
با توجه به حاشیه‌هایی که واگذاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در این مدت با خود به همراه داشت، همچنان خبر چندان دقیقی از جزئیات این واگذاری اعلام نشده است که در این زمینه «حمیدرضا فولادگر»، عضو خبره شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی  درباره اقدامات انجام شده در این زمینه سخن گفت و اعلام‌کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های میعانات گازی جهان است و از این لحاظ می‌توان گفت، به عنوان یکی از پالایشگاه‌های قابل اهمیت در کشور تلقی می‌شود.
این پالایشگاه تاکنون علاوه بر تولید اکسیژن و هیدروژن از میعانات گازی اقدام به تولید بنزین هم کرده است؛ از این رو، این پالایشگاه یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌ها است که قادر به تولید بنزین نیز است و این موضوع منجر به افزایش اهمیت این پالایشگاه شده است.
عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس از طریق بورس امکان‌پذیر است که اکنون طبق بررسی‌های انجام شده سهامدار عمده آن شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به تأمین اجتماعی است.
در این‌ میان شرکت سرمایه‌گذاری شستا هم از طریق تاپیکو در این شرکت سهامدار است و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین هم جزو سهامداران این شرکت تلقی می‌شود.
در ابتدا باید شرایط عرضه فراهم شود تا بتوان سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در بورس عرضه کرد، به طور حتم با عرضه سهام شرکت‌هایی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس، شاهد افزایش تقاضا و استقبال دوباره سهامداران به بازار خواهیم بود.
امیدواریم تمهیدات لازم در این زمینه انجام شود تا بتوان با توجه به اهمیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کشور، زودتر اقدام به عرضه سهام این پالایشگاه در بورس کنیم.
همچنین ذکر این نکته ضروری است که ۱۲ درصد از هلدینگ خلیج فارس را از طریق بازار سرمایه عرضه کردیم.
در این راستا شرایط به نحوی تعیین شده بود که صندوق بازنشستگان نفت و هلدینگ خلیج فارس خریداران این پالایشگاه بودند.
دولت کمک‌کننده در اصلاح ساختار مالی بانک‌ها
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه باتوجه به انتقال اختیارات مالکیت ۱۴ بانک به وزارت اقتصاد، این وزارتخانه چه برنامه‌هایی را در راستای بهبود وضعیت ترازنامه بانک‌های تحت مدیریت خود در دستور کار قرار داده است، اعلام کرد: با توجه به چنین مسأله‌ای فرصت خوبی فراهم شده تا دولت کمک‌کننده در اصلاح ساختار مالی بانک‌ها باشد. برای بخشی از آن در انتظار اصلاح قانون هستیم، در مرحله نخست بانک مرکزی در حال طی کردن مراحل نهایی رفع ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت است. همچنین بخش دیگر آن قرار است در برنامه ششم توسعه عملی شود. بخشی از ساختار بانک باید براساس قانون مورد اصلاح قرار گیرد و در نهایت بخش دیگر این اصلاح برعهده دولت و وزارت اقتصاد است.
این اتفاق فرصت خوبی را برای وزارت اقتصاد فراهم کرده تا بتواند کمک‌کننده در اصلاح ساختار این بانک‌ها باشد.
این اقدام باعث می‌شود بانک‌ها بتوانند از این طریق به بهبود تراز خود فعالیت کنند و با چنین اقدامی می‌توان امیدوار بود تا بانک‌ها از حالت نگران‌کننده‌ای که برخی از آنها در حوزه تراز مالی مواجه هستند، خارج شوند.
با این اتفاق می‌توان امیدوار بود که افزایش بهره‌وری بانک‌ها کمک‌کننده در بهبود روند گردش مالی کشور و انجام وظایف اصلی مربوط به بانکداری خواهد بود.

منبع:روزنامه ایران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سمت اصلی ایشان!!
البته سمت اصلی ایشان فعلا رییس هیات مدیره شرکت ثروتمند گل گهر است !!
یعنی استفاده حداکثری از موقعیت !
خجالت آور است !!
محجوب
تاراج پتروشیمیها و پالایشگاهها با اسم رمز فاسد خصوصی سازی ، از علل مهم کسری بودجه و تورم ایران است .