۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۱۵۷۹۶۵

ماجرای کشف تخلف سامانه‌ای مرتبط با قاچاق گازوییل

مسئولان استان کرمان می‌‎گویند در جریان برخورد با قاچاقچیان سهمیه گازوییل تراکتورها، تخلفی سامانه‌ای در سطح کشوری برای ثبت تراکتورها شناسایی کردند که به رفع مشکل و برخورد با متخلفان انجامید.
ماجرای کشف تخلف سامانه‌ای مرتبط با قاچاق گازوییل
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،موضوع تعداد بسیار زیادتر تراکتورها و حتی برخی کامیون‌ها یا مینی‌بوس‌های قدیمی در جنوب و شرق استان کرمان به نسبت نیاز موجود برای کشاورزی یا دیگر خدمات از چندسال گذشته خبرساز بوده و مسئولان نیز در این زمینه ساماندهی فرآیند ثبت تراکتور و نیز سهمیه سوخت آنها را کلید زده‌اند.
در این زمینه دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان می‌گوید در جریان برخورد با قاچاقچیان سوخت با پدیده‌ای کشوری مواجه شده‌اند که به کشف تخلفی بزرگ انجامید.
میثم ابوسعیدی توضیح داد: پس از شناسایی این خلاء سامانه‌ای، مشکلی اساسی در سطح کشوری رفع شد.
ثبت تراکتور از استانی دیگر
وی توضیح داد: از آنجا که ثبت تراکتور در برخی شهرستان های جنوبی یا شرقی ما به علت وجود چندبرابری تراکتور نسبت به نیاز کشاورزی، از اواسط سال ۱۴۰۰ دشوار شده یا پس از بررسی‌های سختگیرانه انجام می شود، مشخص شد که برای برخی شهرستان های استان کرمان مثل قلعه‌گنج از برخی شهرستان های دیگر استان های کشور ثبت تراکتور در سیستم انجام می شود».
 به گفته وی فقط برای یک شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان تا ۲۳ خردادماه امسال ۱۶۹ تراکتور تنها از یک شهرستان یکی از استان های شمال شرقی کشور ثبت شده بود.
به گفته این مسئول، در جریان این تخلف، برای برخی شهرستان های استان، از خارج از استان تراکتور ثبت شده بود که بیشترین آنها عدد ۲۵۶ دستگاه برای قلعه گنج و کمترین نیز برای شهرستان عنبرآباد با یک تراکتور بوده و برخی دیگر شهرستان ها نیز هرکدام تعدادی داشتند.
ابوسعیدی با بیان اینکه ثبت تراکتور برای شهرستان های کرمان از چندین استان مختلف انجام می شد، اظهارداشت: براساس گزارش ها مشخص شده برای ثبت این تراکتورها به شکل مذکور برخی سودجویان بسته به مشخصات تراکتور حتی رشوه های چندین میلیونی پرداخت کرده بودند.
انحراف ۲۱۲ درصدی یک شهرستان
وی با بیان اینکه برخی شهرستان های جنوبی و شرقی استان کانون بحران قاچاق سوخت هستند گفت: برخی مناطق جنوب استان به علت نزدیکی به مرزها و خریداری بهتر سوخت قاچاق، وخیم‌ترین وضع را از نظر قاچاق سوخت دارد.
ابوسعیدی بیان کرد: انحراف در استفاده از سهمیه سوخت تراکتورها در بعضی شهرستان ها تا ۲۱۲ درصد است که براساس برآوردها بالای ۹۰ درصد این سوخت به چرخه قاچاق وارد می شود و تنها ۱۰ درصد ممکن است از سهمیه تراکتورها برای چاه های کشاورزی غیرمجاز یا دیگر بخش ها استفاده شده باشد.
این مسئول با اشاره به چارچوب بخشنامه تدوین سهمیه سوخت تراکتورها و نسبت مصرف در شهرستان ها گفت: به طور مثال در شهرستانی که ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت زراعی و باغی دارد برمبنای نوع کشت، قدرت و سایر مشخصات فنی تراکتورها سهمیه گازوییل برای هر ساعت فعالیت این وسیله محاسبه و تعیین می شود.
وی افزود: متناسب با وضعیت موجود این شهرستان، به طور نمونه سوخت موردنیاز کل شهرستان در سال گذشته هفت میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده اما پارسال بیش از ۲۳ میلیون لیتر گازوییل در آن مصرف شده که ۲۱۲ درصد انحراف را نشان می دهد.
انحراف ۵۳ درصدی در کل استان
به گفته دبیر کمیسیون هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان انحراف در مصرف سوخت سهمیه تراکتورهای همه شهرستان های استان موجود است که در مناطق جنوبی و شرقی بالاترین میزان را به خود اختصاص داده اند.
ابوسعیدی با بیان اینکه البته نقش مدیریت های جهاد کشاورزی در هر شهرستان نیز در جلوگیری از قاچاق سوخت یا انحراف در استفاده از سهمیه تراکتورها تاثیرگذار است می‌گوید که به طور متوسط سال گذشته میزان انحراف در استفاده از سهمیه سوخت تراکتورها در کل استان ۵۳ درصد بوده است.
وی تاکید کرد که در ساماندهی جدید انتظار می رود با همراهی همه مسئولان متولی به ویژه جهاد کشاورزی ذیل کمیسیون های شهرستانی به ریاست فرمانداران، شاهد کاهش میزان قاچاق از این گلوگاه باشیم.
ابوسعیدی گفت: از چندوقت قبل ساماندهی فرآیندهای ثبت تراکتور و نیز تعیین سهمیه سوخت آنها متناسب با وضعیت هر شهرستان مشخص شده و نظارت سختگیرانه نیز بر اجرای آن وجود دارد؛ ساماندهی به گونه ای است که کشاورزی منطقه آسیب نبیند اما از قاچاق سوخت جلوگیری شود.
 
منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی