۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۱۵۸۴۲۷

سیاست‌های نفتی عربستان و روسیه، کابوس آمریکا

سیاست‌های نفتی عربستان و روسیه که به تازگی با تمدید کاهش تولید روزانه نفت از سوی آنها، بازارهای انرژی را تحت تاثیر قرار داده می‌تواند بر روی قیمت‌های بنزین در آمریکا و مسیر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور تاثیر بگذارد.
سیاست‌های نفتی عربستان و روسیه، کابوس آمریکا
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، قیمت نفت خام می‌تواند تا پایان سال آینده میلادی سه رقمی شود و این به صورت بالقوه بر روی گزینه مورد نظر آمریکایی‌ها در پای صندوق‌های رای در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تاثیر خواهد گذاشت.
برغم افزایش آگاهی‌ها از خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی، نیاز جمعی جهان به طلای سیاه هیچگاه در این حد نبوده است. طبق آخرین پیش‌بینی‌ها از آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود امسال تقاضا به رکورد جدید ۱۰۲ میلیون بشکه در روز برسد.
تحلیلگران در شرکت گلدمن ساکس پیش بینی می‌کنند که کاهش تولید داوطلبانه از سوی عربستان و روسیه به عنوان صادرکنندگان بزرگ نفت می‌تواند قیمت نفت خام برنت را به ۱۰۷ دلار در هر بشکه تا دسامبر سال آینده میلادی برساند.
این شرکت در بیانیه‌ای با اشاره به دلایلی از جمله اهمیت سیاسی قیمت‌های بنزین آمریکا اعلام کرد: ما فکر می‌کنیم این گروه تولید کننده بعید است به دنبال قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد.
مساله مهم این است که آیا ۹ کشور عضو اوپک پلاس که شامل دو اقتصاد نوظهور می‌شوند، به جای اینکه کاهش تولید را به نصف برسانند، تصمیم دارند کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز که در ماه آوریل اعلام شد را تمدید کنند یا خیر.
درحالیکه قیمت نفت خام از ماه ژوئن تقریبا روی ۷۰ دلار در هر بشکه ایستاده بود، نفت برنت روز سه‌شنبه گذشته برای اولین بار از ماه نوامبر ۲۰۲۲ به ۹۰ دلار رسید. این افزایش قیمت پس از آن صورت گرفت که عربستان اعلام کرد کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه در روز را تا پایان سال جاری میلادی تمدید خواهد کرد. روسیه هم که کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در روز را بر عهده گرفته بود، بازه زمانی مشابه را برای تمدید کاهش تولید و صادرات خود اعلام کرد.
 سیاست‌های نفتی روسیه و عربستان نگرانی‌های جدی برای آمریکا و غرب ایجاد کرده و می‌تواند اقتصاد غربی‌ها را تحت الشعاع قرار دهد و وضعیت تورم در کشورهای توسعه یافته غربی که طی چند دهه گذشته به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته را وخیم‌تر کند.
اگر پیش بینی شرکت گلدمن ساکس درست از آب در بیاید، آنگاه این افزایش قیمت می‌تواند به سرعت به یک مساله انتخاباتی در کارزار سال آینده در آمریکا تبدیل شود.
با توجه به سهم پایین مالیات در قیمت‌های بنزین آمریکا، سوخت کم برای خودروهای آمریکایی پرمصرف و ترددهای طولانی روزانه باعث می‌شود آنها افزایش قیمت‌های نفت را بیش از جاهای دیگر احساس کنند.
افزایش قیمت نفت خام با یک دوره حساس برای مشتریان آمریکایی همزمان شده است.
ذخایر دوره همه گیری کرونا که به عنوان یک تکیه گاه مالی به صورت عمده کاهش یافته است، باعث شده تا اقتصاددانان پیش‌بینی کنند که ممکن است ایالات متحده در سه ماهه چهارم وارد یک رکود فنی شود.
دولت بایدن دست کم با سرعت تابستان گذشته نمی‌تواند به تخلیه ذخایر راهبردی کشور متوسل شود. میزان ذخایر به پایین‌ترین سطح در طول ۴۰ سال گذشته رسیده است.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که رئیس جمهور بر روی آن متمرکز شده و در تلاش است تا از هر ابزاری که در دست دارد برای پایین آوردن قیمت‌ها برای مشتریان استفاده کند.
کارن ژان- پیر سخنگوی کاخ سفید به این سوال که آیا تصمیم عربستان برای تمدید کاهش تولید نفت اقدام‌های آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت را پیچیده می‌کند، پاسخ منفی داد.
این نشان می‌دهد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در حال انتقام گیری از دولت بایدن است چرا که رئیس جمهور آمریکا در کارزارهای انتخاباتی خود درخصوص روابط با عربستان مدام بر مسائل حقوق بشری سعودی‌ها و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار روزنامه واشنگتن پست متمرکز بود.
روسیه هم سیاست کاهش تولید نفت را برای تلافی تحریم‌های گسترده غرب علیه خود در دستور کار خود قرار داده است. همچنین توافق گروه 7 با استرالیا برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه به میزان 60 دلار در هر بشکه، مسکو را به این فکر انداخت تا دست کم با اقدامات و سیاست هایی برای افزایش قیمت نفت، بتواند کسری‌ درآمدهای نفتی ناشی از سیاست‌های غرب را جبران کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی