۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۱۵۸۶۹۰

تروریست‌ها، سوریه را درگیر آلودگی‌های نفتی کردند

مدیرکل دفتر مقابله با خشکسالی و بیابان‌زایی وزارت محیط‌زیست سوریه با بیان این که اقدامات نیروهای تروریستی در سال‌های گذشته باعث درگیر شدن خاک بخش‌هایی از این کشور با آلودگی‌های نفتی شد، گفت: از ایده دولت ایران برای تشکیل صندوق منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار به‌منظور تامین اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌های عملیاتی در زمینه تثبیت خاک در کانو‌ن‌های ریزگردها حمایت می‌کنیم.
تروریست‌ها، سوریه را درگیر آلودگی‌های نفتی کردند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،«عماد المرعی»، مدیرکل دفتر مقابله با خشکسالی و بیابان‌زایی وزارت محیط‌زیست و ادارات محلی جمهوری عربی سوریه در پاسخ به سوالی درباره خسارات جنگ و اقدامات تروریستی بر محیط‌زیست و تشدید گرد و غبار در این کشور توضیح داد: قبل از این که جنگ و اقدامات تروریستی اخیر در سوریه انجام شود، دولت ما متوجه شده بود که تغییرات اقلیمی و رفتارهای غیراصولی انسانی باعث تشدید خشکسالی و بیابان‌زایی و در نتیجه افزایش کانون‌های گرد و غبار در کشورمان شده است، به همین دلیل، اقدامات لازم برای مقابله با گرد و غبار را آغاز کرده بودیم، اما این اقدامات بر اثر جنگ برای مدت بیش از ۱۰ سال متوقف شد. 
وی افزود: جنگ و اقدامات تروریستی صورت‌گرفته در سوریه علاوه بر این که اجرای پروژه‌های محیط‌زیستی در کشور ما را متوقف کرد، باعث نابودی بسیاری از اراضی کشاورزی و همچنین آسیب دیدن بخش‌هایی از جنگل‌ها و مراتع سوریه شد. همچنین بخشی از اراضی طبیعی و کشاورزی سوریه بر اثر فعالیت‌های نفتی تروریست‌ها، درگیر آلودگی‌های نفتی شد، زیرا نیروهای تروریستی با استفاده از راهکارهای قدیمی و غیراصولی نفت را پالایش می‌کردند و همین مساله آلوده شدن خاک در بخش‌هایی از سوریه را به همراه داشت و بر معضلات محیط‌زیستی کشورمان اضافه کرد. 
مدیرکل دفتر مقابله با خشکسالی و بیابان‌زایی وزارت محیط‌زیست سوریه ادامه داد: در کنار جنگ و اقدامات تروریستی، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه سوریه نیز به متوقف شدن پروژه‌های محیط‌زیستی و مقابله با گرد و غبار در کشورمان دامن زد. البته در حال حاضر که خوشبختانه جنگ در سوریه به پایان رسیده است، روند احیای اراضی آسیب‌دیده را آغاز کرده‌ایم و مقابله با گرد و غبار و تثبیت خاک در کانون‌های ریزگردها در سطح کشور، در رأس برنامه‌های محیط‌زیستی دولت سوریه قرار دارد. در این زمینه هم پروژه‌های ملی میدانی اجرا می‌کنیم و هم از طریق ماهواره‌ها، روند بیابان‌زایی و تغییرات کانون‌های گرد و غبار در سوریه را رصد می‌کنیم. 
المرعی در ادامه تاکید کرد: بخشی از اقدامات لازم برای مقابله با گرد و غبار در سوریه با همکاری کشورهای منطقه انجام می‌شود که در این زمینه، سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را برای انجام اقدامات میدانی مشترک با جمهوری اسلامی ایران امضا کردیم و قرار است به‌زودی پروژه‌های تعریف‌شده ذیل این تفاهم‌نامه توسط دولت‌های دو کشور در مناطق بیابانی و کانون‌های اصلی گرد و غبار کشور سوریه آغاز شود. هدف اصلی دولت سوریه در حوزه محیط‌زیست، دستیابی به توسعه پایدار است و معتقدیم مقابله با ریزگردها از جمله راهکارهایی است که به حفظ محیط‌زیست و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم براس توسعه در کشور ما کمک می‌کند. 
وی در پایان گفت: از جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در مقابله با گرد و غبار در کشور سوریه تشکر می‌کنیم و همچنین از ایده دولت ایران برای تشکیل صندوق منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار به‌منظور تامین اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌های عملیاتی در زمینه تثبیت خاک در کانو‌ن‌های ریزگردها حمایت می‌کنیم. ما همچنین در اجلاس اخیر از تمام پیشنهادات ایران برای کنترل وضعیت گرد و غبار در منطقه حمایت کردیم و به همکاری با جمهوری اسلامی در این زمینه ادامه خواهیم داد. 

منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی