۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
کد مطلب : ۱۶۰۰۴۸

آتش فلرها در پتروشیمی شازند کم‌فروغ می‌شود

خلیلی‌نیا عنوان کرد: با اجرای کامل این پروژه ها که بخشی از مسئولیت های اجتماعی پتروشیمی شازند می باشد ، شاهد رشد فعالیت های محیط زیستی خواهیم بود و علاوه بر سرمایه گذاری قابل توجه در این زمینه ، شاهد کاهش ۷۸درصدی گازهای خروجی از فلر مجتمع طی دو دهه گذشته خواهیم بود.
آتش فلرها در پتروشیمی شازند کم‌فروغ می‌شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،در جلسه ای با حضور مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اقدامات مهم شرکت پتروشیمی شازند در راستای کاهش گازهای خروجی به فلر تشریح شد.
  در جلسه ای با حضور دکتر احمد طاهری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست کشور، دکتر علیرضا خلیلی نیا مدیرعامل پتروشیمی شازند، مهندس یوسف یوسفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی و نیز تعدادی از مدیران این اداره کل، وضعیت پروژه های کنترل گازهای خروجی به فلر مجتمع پتروشیمی شازند مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه مدیرعامل پتروشیمی شازند در سخنانی ضمن تشکر از حضور دکتر طاهری و هیات همراه گفت: توجه به فعالیت های محیط زیستی همواره یکی از دغدغه ها و اولویت های اساسی مجتمع پتروشیمی شازند بوده و این مجتمع طی دو دهه اخیر اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه انجام داده و از سال گذشته نیز موضوع کاهش فلرینگ در دستور کار قرار گرفته است.
خلیلی نیا به جایگاه پتروشیمی شازند در سطح صنایع پتروشیمی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مجتمع پتروشیمی شازند به عنوان تولید کنننده متنوع ترین محصولات پلیمری و شیمیایی در کشور نیاز بیش از پنج هزار واحد پایین دستی را تامین می‌کند و در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور نقش تاثیرگذاری دارد و این شرکت در فعالیت ها و اقدامات مرتبط با مسئولیت های اجتماعی نیز همواره پیشگام بوده است.
کاهش ۷۸ درصدی گازهای خروجی از فلر مجتمع پتروشیمی شازند
خلیلی‌نیا به برنامه ریزی جهت اجرای ۶۰ پروژه زیست محیطی در شاراک اشاره و عنوان کرد: با اجرای کامل این پروژه ها که بخشی از مسئولیت های اجتماعی پتروشیمی شازند می باشد ، شاهد رشد فعالیت های محیط زیستی خواهیم بود و علاوه بر سرمایه گذاری قابل توجه در این زمینه ، شاهد کاهش ۷۸درصدی گازهای خروجی از فلر مجتمع طی دو دهه گذشته خواهیم بود و میزان گازهای خروجی از ۹۵ میلیون متر مکعب به ۱۷ میلیون متر مکعب کاهش یافته که این امر نشان از دغدغه شرکت در جهت رعایت قوانین و دستورالعمل های زیست محیطی است.
در ادامه دکتر طاهری ضمن ابراز خرسندی از حضور در خود در مجتمع پتروشیمی شازند در سخنانی به اقدامات موثر این مجتمع در زمینه کاهش گازهای خروجی فلر اشاره کرد و گفت: حقیقتا پتروشیمی شازند در جهت اجرای پروژه ZRF گام های موثری را برداشته و این امر موجب دلگرمی سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: صنایع بزرگ نقش بسیار مهمی در رشد و شکوفایی اقتصاد و آبادی کشور دارند و این سازمان در جهت در ارتقای مباحث زیست محیطی همراه و در کنار صنایع کشور می باشد.
وی به مصوبه سال گذشته هیات محترم دولت اشاره و یادآور شد: بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده و مصوبه هیات دولت برای واحدهای صنعتی دارای سیستم فلرینگ عوارض آلایندگی در نظر گرفته شده است و این واحدها در صورت بدسوزی فلر، باید نیم تا یک و نیم درصد عوارض آلایندگی بیشتر پرداخت نمایند که بدین منظور معیارها و ملاحظاتی برای نحوه سنجش فلرها تعیین شد، اما با توجه به شرایط فرایندی واحدهای صنعتی کشور، در واقع در بسیاری از پارامترها امکان سنجش وجود ندارد و پس از بررسی های بعمل آمده مقرر شد که این واحدها تصاویر مرتبط را پایش و نتایج به ادارات محیط زیست ارسال گردد و بر این اساس پایش مورد نظر صورت پذیرد.
دکتر طاهری در پایان ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت ها و اقدامات ارزنده شرکت پتروشیمی شازند در راستای حفاظت بیشتر از محیط زیست خاطر نشان ساخت: در قانون فعلی اقدامات حمایتی برای صنایعی که در زمینه کاهش آلاینده ها فعالیت می نمایند از سوی قانون گذار در نظر گرفته شده است و در برخی از مواقع هزینه های مرتبط در این زمینه به عنوان سرمایه گذاری جهت کاهش آلایندگی محسوب می شود و حتی در پاره ای از مواقع سرمایه گذاری هایی که منجر به کاهش آلایندگی نشود هم در لیست هزینه های مالیاتی قرار خواهد گرفت.
همچنین دکتر یوسفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز ضمن تقدیر از اقدامات زیست محیطی پتروشیمی شازند در خصوص قانون جهش تولید دانش بنیان توضیحاتی را ارائه و بیان کرد: هدف از این قانون استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های صنایع در جهت حمایت از تولید است. خاطر نشان می شود در ابتدای این جلسه گزارش تصویری از سوی همکاران محیط زیست امور HSE پتروشیمی شازند با موضوع “پروژه کنترل کاهش گازهای خروجی به فلر در وضعیت عملکرد نرمال واحدهای مجتمع” ارائه و مهندس ساکی معاون تولید و رئیس مجتمع و دکتر نورپور مشاور محیط زیست مدیرعامل پتروشیمی شازند توضیحاتی را در خصوص فعالیت ها و اقدامات این شرکت در جهت کنترل و کاهش گازهای خروجی فلر ارائه کردند. همچنین دکتر طاهری و به اتفاق هیات همراه با حضور در واحدهای CHU و PP از نزدیک در جریان آخرین اقدامات مرتبط با کاهش فلرینگ مجتمع پتروشیمی شازند قرار گرفتند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی