۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷
کد مطلب : ۱۶۱۰۴۷

پویایی و اثربخشی پتروشیمی اروند در جغرافیای اقتصاد صنعتی

این شرکت در عین حال در فرآیند تولید طیف مذکور، محصولاتی مانند S-PVC ، پلی وینید کلراید، E-PVC، کاستیک و همچنین گاز کلر، آب ژاول و اتیلن دی‌کلراید را نیز در اختیار بازار مصرف قرار می‌دهد و دنباله بزرگی از تولید محصولات پرطرفدار را شکل می‌دهد.
پویایی و اثربخشی پتروشیمی اروند در جغرافیای اقتصاد صنعتی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،صنایع مختلف در ایران و جهان نیازمندی فراوانی به PVC دارند. محصول پلی‌وینیل کلراید (Polyvinyl chloride) نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است. PVC تولیدی است که خرید و فروش و استفاده از آن در در بازارهای داخلی و خارجی رونق فراوانی دارد.
 در بین تولیدکنندگان داخلی PVC، شرکت پتروشیمی اروند یکی از تامین کنندگان بزرگ صنایع پائین‌دستی است که خوراک این صنایع را با بهترین کیفیت عرضه می‌کند و به همین دلیل در حال حاضر به عنوان یک برند بزرگ تولیدکننده زنجیره PVC در منطقه و جهان شناخته می‌شود.
این شرکت در عین حال در فرآیند تولید طیف مذکور، محصولاتی مانند S-PVC ، پلی وینید کلراید، E-PVC، کاستیک و همچنین گاز کلر، آب ژاول و اتیلن دی‌کلراید را نیز در اختیار بازار مصرف قرار می‌دهد و دنباله بزرگی از تولید محصولات پرطرفدار را شکل می‌دهد.
شرکت پتروشیمی اروند در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و در زمینی به مساحت ۱۰۸ هکتار مستقر است. هدف‌گذاری اصلی تاسیس این شرکت این بوده که تولید محصولات با ارزش همچون محصول S-PVC با تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی و ینیل کلراید به روش سوسپانسیون و محصول E-PVC با تولید سالانه ۴۰ هزار تن پلی وینیل کلراید به روش امولسیون، کاستیک برمبنای خلوص ۱۰۰ درصد به میزان ۶۳۴ هزار تن در سال و تامین گاز کلر برای تعدادی از پتروشیمی‌های منطقه ویژه به میزان ۱۸۶ هزار و ۷۰۰ تن درسال، آب ژاول به مقدار ۱۶۲۶۰ تن در سال و اتیلن دی کلراید به میزان ۳۲۹۳۰۰ تن در سال را برای تامین نیاز بازارهای داخلی و صادرات به خارج از کشور عملیاتی کند.
به همین علت سال‌هاست  واحدهای نمک‌شویی، کلر آلکالی (CA)، اتیلن‌دی‌کلراید و وینیل‌کلراید مونومر (EDC/VCM)، پی‌‌وی‌سی سوسپانیون و امولسیون (SPVC/EPVC) و واحد سرویس‌های جانبی (CF) شامل واحد تفکیک هوا (ASU) فعالیت ویژه خود را در این شرکت در پیش گرفته‌اند.
در ادامه این فعالیت، طبعا نمک صنعتی واتیلن خوراک اصلی محسوب می‌شود و در همین راستا نمک به میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن از طریق دریاچه‌های نمک در شهر بندرامام خمینی (ره) از تصفیه در کارخانه شستشوی نمک و تبدیل به آب نمک با استفاده از خط لوله به طول ۲۲ کیلومتربه پتروشیمی اروند انتقال داده می شود. در کارخانه کلرآلکالی پتروشیمی اروند آب نمک به روش الکترولیز به گاز کلر وهیدروژن تبدیل و در فرآیند اصلی تولید تداوم پیدا می‌کند.
پیش از این در خصوص فعالیت‌های این شرکت بررسی کرده بودیم که دو کارخانه S.PVC و E.PVC را می‌توان به نوعی باهم به مقایسه در آورد، بطوری که در بخش خشک‌سازی S.PVC با استفاده از سانترفیوژها کیک PVC، آبگیری شده و در واحد E.PVC با استفاده از تکنولوژی Membrane لاتکس تغلیظ شده و در هر دو واحد جهت دستیابی به پودر از هوای گرم و خشک استفاده می‌شود. آنگاه در ادامه پودر تولیدی جهت سایزبندی غربال می‌شود و پس از ذخیره در سیلوها، راهی مرحله بسته‌بندی و انبار می‌شود.
در اروند لزوما تولید سنتی و ثابت  مدنظر نیست چرا که پویایی، گسترش، توسعه تولید و دستیابی به فناوری‌های جدید نیز یک هدف غایی مدنظر قرار می‌گیرد. طرح توسعه PVC در این مجتمع عظیم پتروشیمی شاهدی بر این ادعاست.
از سوی دیگر واحدهای E.PVC و S.PVC بخش‌هایی مانند تامین خوراک،(VCM and Demineralized Water Supply )،محلول‌سازی و تهیه کاتالیست‌ها، (Dissolving )،قسمت پلیمر اسوین (Polymerization ،گاززدایی (Degassing )و بخش خشک‌کردن و بسته‌بندی(Drying and Bagging ) را شامل می‌شود که این فرآیند پیچیده برای تولید محصولات همواره توسط یک تیم متخصص و با تجربه به مطلوبترین شکل ممکن محقق می‌شود.
همت عالی کارکنان شرکت پتروشیمی اروند نشان می‌دهد برای دست یافتن به تولید کمی و کیفی بالا زحمات زیادی کشیده شده است.درست در شرایطی که صنعت پتروشیمی ایران نیازمند بسیاری از تجهیزات و تخصص‌ها بوده پتروشیمی اروند با تکیه بر توان داخلی خود از پس مشکلات برآمده است.
محمدرضا کریمی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید:”روزهایی بود که برای تأمین تجهیزات، احداث و نصب مشکلات زیادی داشتیم و حتی پمپ آب را از خارج کشور وارد کردیم و یا در هنگام نصب، لایسنسور حضور نداشت و با کمک شرکت‌های ایرانی راه‌اندازی را انجام دادیم و امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم همه بخش‌ها را خودمان در داخل کشور اجرایی کنیم.”
در حقیقت وی با اعتقاد به این موضوع که ۵۰ درصد محصول PVC موردنیاز کشور باید در پتروشیمی اروند تولید شود و خوراک موردنیاز سایر شرکت‌های فعال در زمینه PVC هم در اختیار آنها قرار گیرد، گام در راه پرپیچ و خمی گذاشته که حال نتایج درخشان آن با عملیاتی شدن اهداف از پیش اندیشیده شده هویدا شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی