۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۱۶۱۲۵۳

سال آینده؛بهره برداری ازفازنخست پتروشیمی دهدشت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی دهدشت ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز نخست این طرح سال آینده بهره برداری می شود.
سال آینده؛بهره برداری ازفازنخست پتروشیمی دهدشت
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،کلنگ احداث کارخانه پتروشیمی دهدشت ۱۶ سال پیش به زمین زده شد . در طول این مدت تنها ۱۳درصد پیشرفت فیزیکی داشت و به رویایی دست نیافتنی در منطقه تبدیل شده بود . دولت سیزدهم با سرعت دادن به روند ساخت این کارخانه تلاش می کند این رویا را دست یافتنی کند.
  فاز نخست کارخانه آجر با کمتر از ۱۰۰ فرصت شغلی تنها کارخانه صنعتی فعال در شهرستان کهگیلویه محسوب می شود و تصمیم به احداث کارخانه پتروشیمی امید را در دل صدها جوان بیکار منطقه زنده کرد اما رکود بیش از 15 ساله ساخت کارخانه امیدهای جوانان کهگیلویه را ناامید کرد.
عملیات اجرایی کارخانه پتروشیمی دهدشت سال ۱۳۸۶ در دشت کلاچوی کهگیلویه به زمین زده شد اما روند احداث این طرح به دلایل مختلف آنچنان کند بود که جوانان دهدشتی به طنز می گفتند که این کارخانه شاید بتواند زمینه اشتغال نوه های آنان را فراهم کند.
روند ساخت کارخانه پتروشیمی دهدشت به عنوان یکی از طرح های کلان صنعتی کهگیلویه وبویراحمد در دولت سیزدهم متحول شد به طوری که در طول کمتر از ۲ سال پیشرفت فیزیکی آن به ۴۲ درصد رسید و این امر امید به بهره برداری از آن را در دل جوانان دهدشتی زنده کرده است .
عملیاتی شدن نیروگاه برای تامین برق کارخانه، خرید بخشی از تجهیزات و زیرساخت های تاسیساتی مسیر امیدبخشی برای بهره برداری از کارخانه و اشتغال بکار جوانان گشوده است.
شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت، زیرمجموعه‌ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال به منظور تأمین نیاز بازارهای داخلی، تغذیه صنایع پایین دستی و در مرحلی بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی تأسیس شد.
بهره برداری از فاز نخست کارخانه پتروشیمی دهدشت در سال آینده
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی دهدشت ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز نخست این طرح سال آینده بهره برداری می شود.
امیر تیمور موسویان افزود: زیرساخت های طرح کارخانه پتروشیمی دهدشت اجرا شده است.
وی بیان کرد: انجام ۶۰ هزار تن خاکبرداری و سه هزار و ۸۰۰ متر آرماتور بندی از بخش های مهم اجرا شده این طرح است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۲ مخزن ۶۴ تنی امسال خریداری و برای نصب به سایت پتروشیمی دهدشت افزوده شده است.
موسویان تاکید کرد:مخازن نگهداری به عنوان نخستین تجهیزات سنگین پروژه پتروشیمی دهدشت پاییز امسال وارد سایت شد و یک روز پس از ورود به پروژه، با تلاش شبانه روزی و به همت متخصصان شرکت پتروپارس ایران با موفقیت در یونیت۴۰۰ ، ناحیه مخازن (Tank Yard) نصب شد.
وی خاطرنشان کرد:نصب موفقیت‌آمیز مخازن نگهداری بوتن ( Butene Storage Tank ) کمتر از یک روز پس از ورود به پتروشیمی دهدشت، از آن جهت دارای اهمیت است که این دو تجهیز، فرآیند شیمیایی ساخت پودرهای پلیمری را به عنوان یکی از خوراک اصلی این پتروشیمی برای تولید پلی‌اتیلن سنگین عملیاتی می‌کند.
وی عنوان کرد: طرح کارخانه پتروشیمی دهدشت که در زمینی به مساحت ۱۰۲ هکتار در حال اجراست در زمان بهره برداری ۳۰۰ شغل مستقیم ایجاد می کند.
مدیرکل صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت برای تأمین برق مصرفی و پوشش خاموشی‌های تحمیلی شبکه‌ سراسری برق (همانند بسیاری از شرکت‌های پتروپالایشگاهی دیگر)، اقدام به احداث نیروگاه خودتأمین در محدوده‌ سایت پتروشیمی کرده‌است.
وی عنوان کرد:با توجه به عدم وجود خط انتقال برق در نزدیکی سایت پتروشیمی، برق‌رسانی به آن منطقه توسط شرکت برق ملزم به تعهد آن شرکت برای سرمایه‌گذاری سنگین و احداث پست برق در نزدیکی سایت شده است.
موسویان عنوان کرد:اخذ مجوزهای لازم، طراحی پایه‌ مهندسی، تهیه اسناد مناقصه، ارزیابی فنی مالی و همکاری در انتخاب پیمانکار، از خدمات مدیریت طرح شرکت تاک در این پروژه می‌باشد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی دهدشت هم گفت: تاکنون ۴۰ درصد از نظر وزنی تجهیزات کارخانه طرح داخلی‌سازی شده و پیش‌بینی می شود تا ۷۰ درصد تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان تامین شود.
وی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد محصول پتروشیمی دهدشت (پلی‌اتیلن سنگین که آخرین تکنولوژی روز دنیا را دارد) برای بازار داخل و ۶۰ درصد آن برای بازارهای خارجی و ارزآوری برای کشور پیش بینی شده است.
موسویان اظهار کرد:چشم انداز فروش محصولات این پتروشیمی با بررسی کارشناسان در بازارهای آسیایی و منطقه‌ای روشن است.
کارخانه پتروشیمی دهدشت در دشت چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری «کلاچو» در پنج کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است.
شهرستان کهگیلویه به مرکزیت شهر دهدشت چهار شهر،چهار بخش و ۱۶۵ روستاست.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی