۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۱۶۱۷۹۶

تدبیر وزارت نیرو برای کاهش برق و کابل دزدی

کابل‌های خودنگهدار که هادی آن از جنس آلومینیوم است و امروزه در شبکه‌های فشار ضعیف بخش توزیع جایگزین سیم مسی شده است، کمتر مورد توجه سارقان است؛ اما سیم‌های مسی بدون عایق بلافاصله ذوب و به شمش و کالای دیگر تبدیل می‌شود.
تدبیر وزارت نیرو برای کاهش برق و کابل دزدی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،وزارت نیرو برای کاهش برق و کابل دزدی، تکمیل طرح جایگزینی سیم و کابل های مسی با کابل‌های خودنگهدار از جنس آلومینیوم را در دستور کار دارد.
 وزارت نیرو گزارش داد: با افزایش قیمت جهانی مس و افزایش پدیده سرقت کابل‌های مسی شبکه در سراسر کشور و در پی آن زیان هنگفت به شبکه‌های توزیع، جایگزین کردن این سیم‌ها با کابل‌های خودنگهدار یکی از برنامه‌های اساسی بخش توزیع برق است که درکاهش تلفات، جلوگیری از انشعابات غیرمجاز و بهینه‌سازی و نوسازی شبکه نقش دارد.
کابل‌های خودنگهدار که هادی آن از جنس آلومینیوم است و امروزه در شبکه‌های فشار ضعیف بخش توزیع جایگزین سیم مسی شده است، کمتر مورد توجه سارقان است؛ اما سیم‌های مسی بدون عایق بلافاصله ذوب و به شمش و کالای دیگر تبدیل می‌شود.
بر این اساس از ابتدای اجرای طرح جایگزینی سیم مسی به کابل خودنگهدار تا کنون، بیش از 60 درصد از شبکه فشار ضعیف به کابل خودنگهدار تبدیل شده است و تا کنون در شرکت‌های توزیع لرستان، مشهد، خراسان شمالی، تهران بزرگ، شیراز و فارس 100 درصد این طرح اجرایی شده و کردستان، البرز، اهواز و استان تهران بیش از 95 درصد پیشرفت داشته‌اند، البته شرکت توزیع کردستان نزدیک به 98 درصد پیشرفت پروژه داشته و تا آخر امسال به 100 درصد می‌رسد.
از سوی دیگر حدود 135 هزار کیلومتر شبکه مسی وجود دارد که منتظر تبدیل به کابل خود نگهدار است، 70 هزار میلیارد ریال برای تبدیل شبکه مسی موجود به خودنگهدار برآورد هزینه شده است و با توجه به منابع در اختیار، بحث تبدیل و اصلاح شبکه در دستور کار قرار دارد.
به گفته کارشناسان امر با وجود آنکه ایجاد شبکه زمینی برق از لحاظ فنی بسیارایده‌آل است، اما هزینه اجرا و موانع موجود بر سر راه آن باعث می‌شود که کمتر عملیاتی و اجرایی باشد.
با این حال بخش عمده شبکه فشار ضعیف تهران بزرگ، زمینی است و دردسر‌های کمتری دارد، چرا که عمر این شبکه‌ها بیشتر و فرسودگی آن‌ها کمتر است، کارایی بهتری هم دارند، در عین حال برای شهر‌های جدیدی که درحال ساخت هستند، چنانچه تونل انرژی برای آن تأمین شود، امکان زیرزمینی شدن خطوط برق وجود دارد.
این گزارش حاکی است جایگزینی و اصلاح شبکه فرسوده با حفظ محیط زیست هماهنگی بیشتری داشته و کاهش تلفات غیرفنی، کاهش برق دزدی‌ها، کاهش خسارات و خاموشی‌های ناشی از سرقت سیم‌های مسی، توسعه اشتغال و افزایش ایمنی شبکه برق در حوادث طبیعی و برخورد اجسام، از مزایای این طرح است.
بر اساس این گزارش پروژه‌های تعویض سیم مسی به کابل خودنگهدار نخستین بار در سال 1389 کلید خورد و تا کنون بیش از بیش از 60 درصد از شبکه فشار ضعیف به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی