۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۱۶۲۲۰۶

جنگ در خاورمیانه قیمت نفت را ۲ برابر می‌ کند

«اگر فقط برای یک ماه در تنگه هرمز تنش و آشفتگی وجود داشته باشد، قیمت نفت ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت»، این را دن استرویون، رئیس تحقیقات نفتی بانک سرمایه گذاری آمریکایی گلدمن ساکس، عصر پنجشنبه به شبکه اقتصادی سی ان بی سی( CNBC )گفت.
جنگ در خاورمیانه قیمت نفت را ۲ برابر می‌ کند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،تحلیلگران بازار انرژی تاکید کردند گسترش دامنه جنگ در خاورمیانه و اختلال در ترانزیت نفت از تنگه هرمز می تواند قیمت نفت را تا دو برابر افزایش دهد.
 «اگر فقط برای یک ماه در تنگه هرمز تنش و آشفتگی وجود داشته باشد، قیمت نفت ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت»، این را دن استرویون، رئیس تحقیقات نفتی بانک سرمایه گذاری آمریکایی گلدمن ساکس، عصر پنجشنبه به شبکه اقتصادی سی ان بی سی( CNBC )گفت.
کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که در حال حاضر تجار نفت تا حد زیادی حملات مکرر به کشتی‌ها در دریای سرخ را نادیده گرفته‌اند، اما معتقدند وارد کردن ایران به جنگ به نحوی که عبور کشتی‌های حامل نفت را از تنگه هرمز مختل کند، موجب افزایش قابل توجه قیمت نفت خام خواهد شد.
استرویون گفت که در حال حاضر محموله‌های نفتی می‌توانند از دریای سرخ دور شوند، اما در صورت بسته شدن تنگه هرمز، ترانزیت نفت خام اساساً کند می‌شود و اختلال طولانی مدت در فعالیت تنگه هرمز ممکن است در نهایت به دو برابر شدن قیمت نفت منجر شود.
در حالی که گلدمن ساکس سناریو گسترده شدن دامنه جنگ را بعید می‌داند، باب مک‌نالی از گروه انرژی راپیدان معتقد است که احتمال ۳۰ درصد گسترش درگیری در خاورمیانه به ایران وجود دارد که ممکن است باعث قطع ترانزیت نفت در خلیج فارس شود.
 * بازار، خطرهای ژئوپلیتیک را به درستی ارزیابی نکرده
مک‌نالی که در سال ۲۰۰۳ در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در شورای امنیت ملی ایالات متحده کار می‌کرد، گفت که تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است، در حالی که بازار، خطرات گسترش جنگ را به درستی ارزیابی نکرده است.
دانیل یرگین، معاون مرکز تحقیقات و اطلاعات موسسه رتبه بندی  اس اند پی گلوبال( S&P Global ) گفت که خطرات ژئوپلیتیک اکنون دوباره به بازار بازگشته اند. قیمت نفت خام آمریکا هفته گذشته ۲.۱۶ دلار افزایش یافت و نفت برنت، معیار جهانی، ۱.۷۲ دلار افزایش یافت.
یرگین روز جمعه در برنامه‌ای در کانال ‌CNBC‌ آمریکایی گفت: ما در حال احساس تأثیر خطرات ژئوپلیتیکی بر بازار و قیمت نفت هستیم.
مک‌‌نالی معتقد است که بازار باید در حال حاضر بهای ریسک ژئوپلیتیکی ۱۲ دلاری را در قیمت نفت لحاظ کند. او گفت که بازار ریسک‌ها را در نظر نگرفته است، زیرا معامله‌گران پوست کلفت شده‌اند و در طول سال‌ها شاهد درگیری‌های مکرر در منطقه بودند که در نهایت برای مدت طولانی اختلالی در عرضه ایجاد نکرده بود.
مایکل ویرث، مدیرعامل غول تولید نفت آمریکایی شورون با اشاره به حملاتی که نیروی دریایی ایران در تابستان گذشته علیه کشتی‌های این شرکت در تنگه هرمز انجام داد، گفت اما خطرات در حال افزایش است. ایران در گذشته نیز از اقدام در تنگه هرمز صرف نظر نکرده بود.
* یمنی‌ها از هشدار آمریکا سرپیچی می‌کنند
ویرث گفت که شورون در حال حاضر با نیروی دریایی آمریکا برای محافظت از کشتی‌های خود در حال عبور از دریای سرخ کار می‌کند و تاکید کرد که حوثی‌های مستقر در یمن، از هشدار سخت‌گیرانه آمریکا برای توقف حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ سرپیچی کرده‌اند .
غول کشتیرانی دانمارکی مرسک روز جمعه گفت که تمام کشتی‌های خود را تا اطلاع ثانوی از دریای سرخ دور خواهد کرد زیرا خطرات امنیتی در سطح قابل توجهی بالا باقی مانده است.
* خسارت شرکت آلمانی با دوری از دریای سرخ
سخنگوی شرکت کشتیرانی آلمانی هاپاگ لوید نیز روز جمعه به رویترز گفت که این شرکت در بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ دسامبر، در نتیجه تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ به جنوب آفریقا هزینه‌هایی بالغ بر ده‌ها میلیون یورو متحمل شده است.
این شرکت گفت که سفرهای خود را از دریای سرخ برای مدت یک تا سه هفته آینده به تعویق خواهد انداخت.
جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده نیز روز جمعه اذعان کرد که اختلالات در دریای سرخ می‌تواند به دلیل طولانی شدن زمان سفر با انحراف مسیر از دریای سرخ و مقدار سوخت اضافی مورد نیاز برای انتقال این محموله‌ها قیمت انرژی را بالا ببرد.
گرانهولم گفت: «امیدواریم که اگر موضوع تشدید نشود، اوضاع خوب بود حتی اگر مجبور به انحراف کامل محموله‌ها از دریای سرخ باشد.»
دانیل یرگین، معاون مرکز تحقیقات و اطلاعات اس اند پی گلوبال S&P Global گفت: حدود ۴۰ درصد نفتی که از تنگه هرمز می‌آید پیش از آغاز درگیری‌ها در خاورمیانه از دریای سرخ عبور می‌کرد اما میزان نفت خام عبوری از این مسیر از هفتم اکتبر حدوداً به نصف کاهش یافته است.
* حواستان به لبنان باشد
در حالی که توجهات در حال حاضر بر دریای سرخ متمرکز شده است، مک‌نالی گفت که تجارت نفت نیاز به نظارت دقیق بر تشدید اوضاع در لبنان دارد. راکت‌های پرتاب شده توسط حزب الله اسرائیل را مجبور به تخلیه شهرک نشینان از مرز شمالی خود کرده است.
مک‌نالی گفت: اگرچه لبنان کشور تولید کننده نفت نیست؛ اما تشدید تنش در مرز لبنان و اسرائیل می‌تواند به گسترده شدن دامنه جنگ در خاورمیانه منجر و بر قیمت نفت تاثیرگذار باشد.
وی تاکید کرد: اصلی‌ترین راه تأثیرگذاری جمهوری اسلامی بر ایالات متحده و متحدین آن، موضوع ترانزیت نفت از طریق تنگه هرمز است. ایران می‌تواند از جریان نفت در تنگه استفاده کند تا انتخابات و اقتصاد بایدن را تهدید و خشم رانندگان خودروها در سراسر جهان را برانگیزد.
منبع:فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی