۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۱۶۲۹۳۵

حذف تدریجی مصرف گازوئیل در اروپا کلید خورد

در موافقت‌نامه جدید اهداف موجود اتحادیه اروپا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کامیون‌های سنگین تکرار شده است که شامل کاهش ۴۵ درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن طی دوره ۲۰۳۴-۲۰۳۰ در مقایسه با سال پایه ۲۰۱۹ کاهش ۶۵ درصدی در سال‌های ۲۰۳۹-۲۰۳۵ و کاهش ۹۰ درصدی از سال ۲۰۴۰ است.
حذف تدریجی مصرف گازوئیل در اروپا کلید خورد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،قانونگذاران اروپا در نتیجه لابی‌گری حامیان اقلیم با حذف عبارت «سوخت‌های زیستی به‌عنوان سوخت‌های خنثی از دی‌اکسید کربن» در مقررات جدید کاهش انتشار کربن توسط کامیون‌ها، موافقت کردند؛ اتوبوس‌های شهری باید تا سال ۲۰۳۵، ۱۰۰ درصد انتشار کربن خود را کاهش دهند.
 شورا و پارلمان اروپا موافقت‌نامه اولیه در مورد ضوابط جدید انتشار کربن را منتشر کردند که طی آن خودروهای سنگین بدون انتشار کربن، «خودروهایی فاقد موتور احتراق داخلی» یا «با انتشار کمتر از ۳ گرم دی‌اکسیدکربن در هر تن - کیلومتر» تعریف شده است؛ این مقررات برای اجرایی‌شدن باید به تصویب شورا و پارلمان اروپا برسد.
پیش‌ از این موافقت‌نامه، پارلمان اروپا «گاز زیستی (Biogas) سوخت‌های زیستی یا سوخت‌های مصنوعی» را به‌عنوان «سوخت‌های دی‌اکسیدکربن خنثی» طبقه‌بندی کرده بود، اقدامی که منتقدان آن را به‌عنوان راه‌حلی برای ادامه سرمایه‌گذاری در کامیون‌های دیزلی که به طور بالقوه می‌توانند جذب و توسعه جایگزین‌های موتورهای برقی - باتری و هیدروژنی را کاهش دهد، مورد انتقاد قرار داده بودند.
مقررات تازه همچنین دامنه خودروهای زیر پوشش برای اهداف کاهش انتشار را گسترش داده تا کامیون‌های کوچک‌تر، اتوبوس‌های شهری، اتوبوس‌ها و تریلرها را شامل شود. برآورد می‌شود این مقررات ۷ درصد دیگر از بازار خودروهای سنگین اروپا را هدف قرار دهد.
در موافقت‌نامه جدید اهداف موجود اتحادیه اروپا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کامیون‌های سنگین تکرار شده است که شامل کاهش ۴۵ درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن طی دوره ۲۰۳۴-۲۰۳۰ در مقایسه با سال پایه ۲۰۱۹ کاهش ۶۵ درصدی در سال‌های ۲۰۳۹-۲۰۳۵ و کاهش ۹۰ درصدی از سال ۲۰۴۰ است.
تریلرها و اتوبوس‌های شهری که به‌تازگی تحت محدوده مقررات گنجانده شده‌اند، مشمول اهداف جداگانه خواهند بود. تریلرها موظف به کاهش ۷.۵ درصدی انتشار کربن طی سال‌های ۲۰۳۴-۲۰۳۰ هستند، در حالی‌ که اتوبوس‌های شهری باید تا ۹۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ انتشار کربن خود را کاهش دهند.
افزون بر این، اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۵ مقرراتی را برای بهسازی یا تبدیل خودروهای معمولی به خودروهای بدون انتشار در نظر خواهد گرفت. در این مقررات معافیت‌هایی برای اتوبوس‌های بین‌شهری، خودروهای ارتشی و پزشکی و سایر بخش‌های کوچک در نظر گرفته می‌شود.
با توجه‌ به اینکه بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسئول بیش از ۲۵ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا است و بزرگ‌ترین انتشاردهنده این بخش پس از خودروهای سواری، خودروهای سنگین است، این بخش به نقطه کانونی و اصلی برای اقدام‌های محیط زیستی تبدیل شده است.
برآورد می‌شود اهداف جدید اتحادیه اروپا منجر به این خواهد شد که حدود ۳۰ درصد از کامیون‌های فروخته‌شده در سال ۲۰۳۰ برقی یا هیدروژنی باشند. پیش‌ از این، تحلیلگران مؤسسه پالتس پیش‌بینی کرده بودند که سهم کامیون‌های بدون انتشار (برق باتری یا سلول سوختی) به حدود ۱۸ درصد از ناوگان تا سال ۲۰۳۰ برسد. این مقررات مصرف سوخت دیزل و به‌تبع آن مصرف نفت را در اروپا به‌شدت مؤثر خواهد کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی