۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۱۶۳۳۰۰

بلندترین سد کشور با فاینانس چین ساخته می‌شود

تابع جماعت با بیان اینکه سدهای در دست اجرای این شرکت با مخازن ۸ میلیارد مترمکعب است، اضافه کرد: پیشبرد این امر، نقش مهمی در مدیریت بهینه منابع آب کشور خواهد داشت.
بلندترین سد کشور با فاینانس چین ساخته می‌شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،سد بختیاری به‌عنوان بلندترین سد ایران با ارتفاع ۲۷۵ متر در انتظار اخذ مجوزهای تأمین مالی از مسیر فاینانس چین است.
  پروژه مهم و زیرساختی سد بختیاری که بعد از یک دهه توقف، قرار است با ارتقاع 275 متر، حجم مخزن 2.7 میلیارد مترمکعب و ظرفیت 750 مگاوات تولید برق در غرب ایران احداث شود، از مسیر فاینانس چین تأمین مالی خواهد شد.
ماشاالله تابع جماعت، معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره وضعت تکمیل سد بختیاری به عنوان بلندترین سد کشور گفت: سد بختیاری در مرحله تأمین مالی از محل فاینانس کشور چین است، این طرح توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فاینانسور چینی معرفی شده و هم اکنون در حال اخذ مجوزهای لازم است و در برنامه زمانبندی تعیین شده اجرا خواهد شد.
وی در خصوص طرح‌های آماده بهره برداری نیز اظهار کرد: پروژه‌هایی نظیر انتقال آب به سد کنجانچم (طرح گرمسیری) و آبرسانی به شهر هیدوج ( انتقال آب از سد ماشکید) از جمله پروژه‌هایی است که به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.
معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین افزود: انتقال آب به روستاهای پایین دست سد کهیر (طرح کهیر)، اتمام بخش اضطراری خط دوم انتقال آب به زاهدان به میزان 18.5 کیلومتر و اتمام ایستگاه پمپاژ (خط دوم انتقال آب به زاهدان) از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری است.
وی ادامه داد: شرکت آب و نیرو تاکنون با اجرای ده‌ها پروژه ملی و بزرگ بیش از 23 میلیارد مترمکعب مخازن برای ذخیره‌سازی آب ایجاد کرده که افزون بر 40 درصد کل مخازن کشور است.
تابع جماعت با بیان اینکه سدهای در دست اجرای این شرکت با مخازن 8 میلیارد مترمکعب است، اضافه کرد: پیشبرد این امر،  نقش مهمی در مدیریت بهینه منابع آب کشور خواهد داشت.
وی گفت: پروژه‌های مهمی نظیر سد و نیروگاه بختیاری و خرسان 3، نیروگاه توسعه گتوند و سدهایی نظیر کاکارضا، کوار، شفارود، گابریک و تنگ معشوره در کنار تکمیل طرح‌های توسعه مناطق مرزی نظیر طرح گرمسیری، آزاد، ژاوه، زاب و همچنین طرح‌های آبرسانی نظیر تهلاب، آبرسانی به کرمان، طرح انتقال آب زاهدان از جمله پروژه‌هایی است که شرکت آب و نیرو در دست اجرا دارد.
معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد:  این طرح‌ها و پروژه‌ها با استفاده از همه ظرفیت‌های قانون بودجه و سایر ظرفیت‌های تامین منابع مالی به‌ویژه فاینانس، ماده 56 و با مشارکت بخش خصوصی و با حمایت‌های دولت سیزدهم در حال اجراست.
  هشتم فروردین سال 92 کلنگ سد بختیاری با ارتفاع 325 متر به عنوان بلندترین سد بتنی جهان با حضور رئیس جمهور وقت به زمین خورد و قرار بود این سد با توانمندی کاملاً ایرانی احداث شود؛ اما در دولت یازدهم ابتدا ساخت این سد متوقف شد، سپس ارتفاع این سد مورد تعدیل قرار گرفت و مقرر شد این سد با ارتفاعی حدود 270 متر توسط شرکت کره ای Daelim ساخته شود که این اقدام نیز صورت نگرفت.
اکنون پروژه سد بختیاری به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های آبی دو دهه اخیر ایران، دوباره در دولت سیزدهم احیا شده و وزیر نیرو در ابتدای بهمن‌ماه امسال، از تامین اعتبار برای تکمیل بلندترین سد کشور با عنوان سد بختیاری خبر داد و گفت: "فرآیند احداث سد بختیاری که طی سال‌ها پیش متوقف شده بود، با تامین مالی دوباره از سر گرفته شده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود."
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی