۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۱۳۱۴۳۸

زندگی با طعم اقماری

دکتر فهیمه قبیتی، روانشناس اجتماعی
چطور می‌تونی تحمل کنی؟ اذیت نمی‌شی؟ سخت نیست؟ من که اصلا نمی‌تونم تصور کنم جای تو باشم. من که اگه یه شب شوهرم خونه نباشه اصلا نمی‌تونم بخوابم. دو هفته؟؟؟؟ وای چقدر زیاد. خریدهاتو چکار می‌کنی؟ بچه‌ها بهونه‌ی باباشون رو نمی‌گیرن؟ و سوال‌هایی از این قبیل. 
زندگی با طعم اقماری
تقریبا همه‌ی همسران کارکنان اقماری این سوالات و جملات شبیه به این را از دوست، آَشنا، اطرافیان و حتی از نزدیکان درجه یک خود شنیده‌اند که باعث رنجش و گاهی هم خشم آنها می‌شود. یکی از سوال‌هایی که به تکرار از من پرسیده می‌شود این است که در برابر این سوال‌ها چه جوابی باید داد یا چه رفتاری باید نشان داد که سوال‌ها تکرار نشوند. واقعیت این است که این سوال‌ها برخواسته از عادت ناپسندی است که افراد بر اساس آن به خود اجازه‌ی مقایسه و اظهارنظر درباره‌ی زندگی خصوصی دیگران می‌دهند. بعضی افراد در پاسخ به این سوال‌ها و جملات، دست به مقابله به مثل و ایراد گرفتن از سبک زندگی مخاطب می‌زنند که رفتار موثر و مناسبی نیست. هرچند این سوال‌ها اغلب برای پاسخ شنیدن پرسیده نشده‌اند ولی توصیه می‌شود که در برابر شنیدن این قبیل سوال‌ها و جملات نکات زیر را در نظر داشته و رفتار مناسب را برای روبرو شدن با این سوال‌ها انتخاب کنید: 

۱- توجه داشته باشید که یک انسان کامروا، موفق و با اعتمادبه‌نفس، هیچ نیازی به مقایسه‌ی زندگی دیگران با خود ندارد. برخی افراد به دلیل ضعف -که نسبت به دیگری در انجام کاری که خود را از آن ناتوان می‌بینند- احساس حقارت کرده و سعی می‌کنند آن ویژگی را به نوعی تحقیر کرده و زیر سوال برده و از این طریق بر ایراد و تزلزل شخصیتی خود غلبه کنند. با آگاهی به این مسئله متوجه می‌شوید که باید محترمانه و قاطع از سبک زندگی انتخابی خود دفاع کرده و به آنها پیشنهاد کنید برای تقویت اعتمادبه‌نفس و توانمندی‌های خود اقدام کنند. 
۲- با آنها هم کلام نشده و گلایه و آه و زاری نکنید. به خاطر داشته باشید که نقش ما در رفتار دیگران با ما در سه حالت خلاصه می‌شود:
الف: ما ایجاد کرده‌ایم
ب: ما مشارکت کرده‌ایم
ج: ما اجازه داده‌ایم

در رفتار خود دقیق شوید و پی ببرید که نقش شما در این مقایسه و تحقیر از جانب دیگری چیست؟ شاید بعضی رفتارهای خودتان باعث می‌شود تا دیگران به راحتی سبک زندگی‌تان را تحقیر کنند، بنابراین شخصیت‌تان را بررسی کنید و عواملی را که باعث تحقیرتان از جانب دیگران می‌شود از رفتارهایتان حذف کنید. گاهی این خود ما هستیم که توانایی‌هایمان را دست کم می‌گیریم نه دیگران و در واقع از درون تحقیر می‌شویم نه از بیرون. از این چالش فرصتی بسازید و با راهنمایی یک مشاور یا مربی، اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید. توانمندی‌هایی که از آنها برای مدیریت این سبک زندگی به کار می‌برید تقویت کرده و چگونگی استفاده از آنها را در پاسخ سوال "چگونه می‌توانی؟" بیان کنید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی