۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۱۳۷۳۲۸

نقشه هوشمندانه واستراتژیک چین

سیدحسین میرافضلی
کشور چین یکی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت جهان است و سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار جهت خرید نفت و فرآورده های نفتی هزینه می کند.
نقشه هوشمندانه واستراتژیک چین
 افزایش قیمت نفت همواره یکی از  مهمترین عوامل فشارهای اقتصادی به این کشور بوده است.  لذا کشور چین برنامه دارد طی ده سال آینده وابستگی خودبه نفت و فرآورده های نفتی را به حداقل برساند. با اجرایی شدن برنامه های بلند مدت و میان مدت چین، این کشور تا ده سال آینده بی نیاز از واردات نفت خواهد شد.
برنامه های استراتژیک چین در دو حوزه متمرکز گردیده است
1- تولید بسیار گسترده خودروهای برقی طی یک دهه آینده و جایگزینی خودروهای بنزین سوز و گازوئیل سوز با خودروهای برقی
2- احداث صدها نیروگاه خورشیدی در نقاط مختلف این کشور و همچنین احداث نیروگاه های زغال سنگ جهت تامین برق مورد نیاز همزمان با اجرای برنامه استراتژیک حاکمیت کامل خودروهای برقی بر سیستم حمل و نقل این کشور. چین دارای ده ها میلیارد تن زغال سنگ حرارتی است، نیروگاه های جدید زغال سنگ چین ضمن آلودگی کمتر راندمان بالایی دارند و حتی راندمان برخی از نیروگاه های زغال سنگ چین  از 30 درصد به حدود 60 درصد رسیده است.  قیمت هر تن زغال‌سنگ حرارتی حدود 70 دلار و قیمت هر تن نفت حدود 450 دلار است در حالی که ارزش حرارتی این دو منبع انرژی بهم نزدیک است ارزش حرارتی نفت حدود 9500 و ارزش حرارتی زغال سنگ حدود 7000 کیلوکالری است.
کشور چین به بزرگترین کشور تولید کننده صفحات خورشیدی تبدیل شده و با تمام توان جهت تولید و ارتقاء سطح تکنولوژی پنل های خورشیدی سرمایه گذاری و تلاش می نماید بگونه ای که راندمان صفحات خورشیدی را از زیر ده درصد به 25 درصد بر متر مربع افزایش داده است. با این راندمان تولید برق در نیروگاه های خورشیدی از بسیاری از نیروگاه های حرارتی ارزان تر شده است.این روند رشد تکنولوژی و کاهش تولید برق از انرژی خورشیدی ادامه دارد.
چین همچنین با تمام توان در حال سرمایه گذاری جهت تولید خودروهای برقی می باشد و در حال حاضر بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در جهان می باشد. با ادامه این روند طی ده سال آینده بخش عمده خودروهای چین برقی خواهند شد و وابستگی این کشور به نفت وارداتی به سمت صفر میل خواهد نمود.
در حال حاضر 15 کشور حدود 84 درصد نفت جهان را وارد می کنند از جمله این کشورها عبارتند از چین و آمریکا، ژاپن و کره جنوبی و چند کشور اروپایی
این 15 کشور بیشترین تمرکز را بر تولید برق از انرژی های تجدید پذیر معطوف نموده اند همچنین این کشورها برنامه دارند حداکثر طی دو دهه آینده خودروهای برقی را جایگزین خودروهای موجود نمایند.
جهان با سرعت در حال ورود به عصر خودرو های برقی و خروج کامل از وابستگی به نفت می شود.
همانگونه که چین وسایر کشورها برای رسیدن به اهداف فوق برنامه ریزی نموده اند ایران نیز می بایست خود را آماده ورود به عصری نماید که منابع نفت و گاز ارزش خود را از دست داده و از سرمایه های بزرگ ملی به منابع کم ارزش تبدیل می گردند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی