۲
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۳۸۳۲۲

از مدیرانی که با وزیر پیشنهادی نفت ملاقات کردند تا کارشناسانی که باید به دیدارشان شتافت!

عبدالرسول دشتی
ملاقات آقای مهندس اوجی با مدیران ارشد شاغل در وزارت نفت اقدامی معقول و شایسته بوده، نسبت به  ارزشمندی برگزاری آن جای هیچ بحثی وجود ندارد.
عبدالرسول دشتی
عبدالرسول دشتی
نکته قابل تامل اما این است که مدیران منصوب آقای زنگنه به ویژه افرادی که پس از آغاز به کار دولت دوازدهم در پست های ارشد این وزارتخانه قرار گرفته اند چه مقدار به عنوان کارشناس و صاحب نظر در این حوزه شناخته می شوند؟ به عبارت روشن تر اگر پست های مدیریتی این افراد یا به عبارت روشن تر پوستینی که با لطف زنگنه روی دوش خود انداخته اند از دوش آنان برداشته شود، نظرات، دیدگاهها و تحلیل های آنان چه مقدار مورد توجه و مطالعه دقیق فعالان این حوزه قرار می گیرد و بر اساس آن واکنش نشان می دهند؟
به عبارت روشن و صریح بسیاری از مدیران نفتی دولت دوازدهم همه آبرو و اعتبار خود را مدیون مسئولیتی هستند که بر مسند آن قرار گرفته و در صورت برکناری از آن مسئولیت دیدگاهها و نظرات کارشناسی آنان کمترین ارزشی برای مخاطبان فعال در حوزه نفت و انرژی نخواهد داشت. 
کاملا واضح است که مدیران حاضر در جلسه برگزار شده با مهندس اوجی فقط به احترام شغلشان به آن جلسه فرا خوانده شده بودند. هرچند نباید از شرایط کرونایی کشور و عدم حضور دیگر کارشناسان و مدیران زبده و شناخته شده باقیمانده در نفت که در مناطق عملیاتی مشغول به کار هستند نیز غافل بود. اما نکته اصلی این است که بسیاری از افراد نشسته بر پست های مدیریتی صنعت نفت دولت دوازدهم، پیش و پس از قرار گرفتن در این پست از کمترین اعتباری که بتواند آنها را در قالب یک کارشناس صاحب نظر نشان دهد برخوردار نبوده و نخواهند بود.
چاره چیست؟
سوال منطقی این است که اگر مسئولین فعلی نفت ارزش جایگاه مدیریتی قرار گرفته در آن را نداشته ونظراتشان اعتبار لازم را ندارد پس مهندس اوجی با چه کسانی باید مشورت کند و در صورت کسب رای اعتماد مجلس، وزارتخانه ای به بزرگی و اهمیت نفت را با همفکری، تعامل و همراهی چه کسانی به بهترین شکل ممکن اداره نمایند؟
پاسخ اگرچه می تواند تا حدودی وسیع و پردامنه و شاید پرحاشیه باشد ولی تقریبا مشخص است. مهندس اوجی فرزند صنعت نفت و پرورش یافته این مجموعه است لذا بسیار بعید است حتی در سال های جدایی از نفت طی دوران حضور دولت یازدهم و دوازدهم رابطه خود با همکاران این مجموعه مخصوصا مجموعه شرکت گاز را قطع کرده باشند. بنابراین شناخت کافی از نیروهای توانمند و کارآمد دارند. هرچند این موضوع را می توان از برخی مدیران طرد شده حاضر در آن جلسه که سال ها از سوی زنگنه طرد شده بودند با امیدواری و خوش بینی ارزیابی کرد. 
از سوی دیگر همفکران، دوستان و همراهانی که پس از معرفی آقای اوجی برای تصدی پست وزارت نفت گرد ایشان آمده اند را نیز می توان جزو افرادی دانست که از شرایط و قابلیت های موجود در نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش اطلاع داشته و می توانند مشاور امین ایشان در این رابطه باشند.
پیشنهاد مشخص این است که حلقه مشاوران و یاران آقای مهندس اوجی نشست همفکری دیگری با مجموعه ای از کارکنان شاغل در وزارت نفت که هریک در جایگاه حقیقی خویش جزو کارشناسان و صاحب نظران نفت، گاز و پتروشیمی می باشند نیز برگزار کرده، دیدگاهها و تحلیل های آنان از شرایط موجود نفت و راهکارهای پیشنهادی برای رشد و توسعه آن را جویا شود.
همچنین همفکری با تعدادی مدیران باتجربه و کاملا شناخته شده ای که به دلیل بازنشستگی از بدنه نفت جدا شده ولی با شرکت های مختلف فعال در حوزه نفت و انرژی همکاری دارند می تواند بسیار ارزشمند و کمک کننده باشد.
امید که با حضور وزیری از خانواده صنعت نفت شاهد روزهای خوب نفت به ویژه برای کارکنان باشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اولین کسی که باید اخراج کنه از صنعت پتروشیمی مدیرعامل بازنشسته ............ است که کل تجربه وی .......... بوده.
سعید همتی
سلام
پیشنهادات بسیار ارزشمندی ارائه شده ، امیدوارم که وزیر نفت آینده با استفاده از نظرات کارشناسان زبده نفتی در جایگاههای مختلف ، در پیشبرد اهداف این وزارتخانه بسیار مهم ، موفق باشد .