۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۱۴۰۴۱۷

راهکارهای آزادسازی قیمت برق

سیدحسین میرافضلی 
حدود ٢٧ میلیون مشترک خانگی برق درایران وجود دارند که حدود ٨٢درصد آنها در مناطق عادی و ١٨درصد در مناطق گرمسیر زندگی می کنند
راهکارهای آزادسازی قیمت برق
میانگین مصرف 28 درصد از مشترکین برق زیر 100کیلو وات در ماه و 35 درصد بین 100 تا 200 کیلو وات در ماه مصرف می کنند مصارف بخش خانگی و تجاری و عمومی حدود 50 درصد کل مصارف برق است
 بدین ترتیب از 70 گیگاوات ساعت برق تولیدی کشور;  35 گیگاوات در این حوزه مصرف می شود البته در ماه های گرم سال مصارف این بخش ها افزایش می یابد چنانچه کل این حوزه بطور میانگین 150 کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف کنند حداکثر مصرف این حوزه ده گیگاوات ساعت خواهد بود در حالی که این حوزه حدود 35 گیگاوات ساعت برق مصرف می کنند. همه کسانی که بطور میانگین 150 کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می کنند و 63درصد جمعیت کشور را در بر میگیرند از یخچال،  سیستم های خنک کننده و لامپ روشنایی و سایر نیازهای عمومی زندگی استفاده می کنند لذا با رعایت الگوی 150 کیلو وات ساعت در ماه، کشور ایران می تواند صادر کننده مهم برق به سایر کشورها نیزباشد.
برای مدیریت مصرف برق دو مسیر باید همزمان مورد پیگیری قرار گیرد آن دو مسیر عبارتند از ١- آزاد سازی قیمت برق برای مصارف بالاتر از الگوی مصرف  ٢- معرفی الگوهای موفق تجربه شده در سایر کشورها
واقعی شدن قیمت برق منجر به گرایش سریع مردم به استفاده از الگوهای موفق مدیریت مصرف برق در سایر نقاط جهان می گردداز جمله الگوهای مصرف موفق در سایر کشورها عبارتند از:
١- در طول روز لامپ خانه ها خاموش است و از لامپ های کم مصرف استفاده میشود و صرفا به تعداد مورد نیاز لامپ روشن می کنند
٢- وسایل برقی پر مصرف از جمله جارو برقی, چرخ گوشتی و فر برقی در روزهای تعطیل و یا ساعت های کم مصرف مورد استفاده قرار می گیرد.
٣- شب ها زود می خوابند و صبح ها زود ز خواب بیدار می شوند
٤- دمای خانه ها در ماه های سرد سال حدود ١٨ درجه است
٥- در ماه های سرد سال از لباس گرم در خانه استفاده می کنند و مردم از انواع روش ها جهت کاهش مصرف انرژی استفاده خواند نمود به عنوان نمونه برای آب پز کردن تخم مرغ, سیب زمینی و بسیاری از غذاهای آبپز یک یا دو بار در هفته برای نیاز کل هفته اقدام می کنند و تلاش می کنند از حداقل انرژی بیشترین استفاده را بعمل آورند.
٦- از سیستم های گرمایش و سرمایش با بالاترین بهره وری انرژی استفاده می کنند.
با رعایت الگوهای فوق;  میانگین مصرف هر خانوار به کمتراز ١٥٠ کیلو وات در ماه خواهد رسید لذا ضرورت دارد مشترکینی که بیشتر از ١٥٠ وات درماه برق مصرف می کنند قیمت برق براساس قیمت های جهانی  برای آنها محاسبه گردد. 
واقعی شدن قیمت برق برای مشترکین پر مصرف,   منجر به جلوگیری از اصراف بی رویه گاز و برق می شود و نقش بسیار تاثیرگذاری در کاهش آلودگی محیط هوا دارد.
با اجرای سیاست های فوق و آزاد سازی قیمت گاز نیروگاه ها; جذابیت زیادی جهت تبدیل نیروگاه های حرارتی به سیکل ترکیبی ایجاد میگردد که با تحقق آن راندمان نیروگاه های گازی از ٣٢ درصد به حدود ٦٠ درصد ارتقاع می یابد و مصرف گاز نیروگاه ها از ٨٠ میلیارد متر مکعب به حدود ٥٠ میلیارد متر مکعب کاهش خواهد یافت.  
اجرای سیاست های فوق منجر به کاهش مصرف برق و ایجاد بستر لازم جهت صادرات حداقل ١٥ گیکاوات ساعت می گردد. صادرات ١٥ گیکا وات ساعت منجر به کسب ١٠ الی ١٢ میلیارد دلار درآمد در سال می گردد. 
با کسب درآمدهای حاصل از واقعی شدن قیمت گاز و برق,  وزارت نیرو خواهد توانست مطالبات نیروگاه های خصوصی را به موقع پرداخت و از توسعه ساخت انواع  نیروگاه ها حمایت نماید. همچنین دولت قادر خواهد شد بیکاران جویای کار را تا زمان یافتن شغل مناسب,  مورد حمایت مناسب قراردهد و اقشار کم درآمد و بی بضاعت مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی