۵
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۱۴۲۵۸۶

بایدن توان بازی در زمین برجام را ندارد

شیدا آریایی پور/دانشجوی دکتری حقوق بین الملل و پژوهشگر
بایدن توان بازی در زمین برجام را ندارد
دور جدید مذاکرات برجامی با حضور ایران و کشورهای 1+4 قرار است از 6 دی ماه در هتل کوبورگ اتریش از سر گرفته شود تا براساس آنچه از شواهد و قرائن پیداست دست یابی به یک توافق دوسر برد محقق گردد.
اظهارات ناامید کننده برخی طرف های درگیر این مذاکرات در طول هفته های گذشته ، رسیدن به یک توافق خوب را در هاله ای از ابهام فرو برد، اما با خوش بینی انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به نظر می رسد دست یابی به یک توافق خوب دور از دسترس نباشد.
اسناد ارائه شده از سوی ایران در دور جدید مذاکرات، براساس مذاکرات قبلی و البته با رویکردی کاربردی و عملیاتی مطرح شدند و در آن از وقت کشی طرف های غربی پرهیز شده بود. البته اگر غربی ها با رویکردی اصلاحی و برمبنای رفع موانع در مذاکرات برجامی حاضر شده باشند رسیدن به توافق دور از دسترس نیست و می تواند در این دور از مذاکرات به نتیجه دلخواه دو طرف رسید. پیش بینی میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام هم که در توییت تازه خود به آن اشاره کرده این است که تا 5 هفته دیگر برجام به سرانجام می رسد.
باید یادآوری شود که  ایران در این راه مسیر دیپلماسی و مذاکره را در پیش گرفته و اگر طرف های غربی تحت القائات خصمانه ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار نگیرند نباید رسیدن به توافق سخت باشد.
در این میان بی اعتمادی به دولت ایالات متحده آمریکا و چالش هایی که همواره بین ایران و این کشور وجود داشته رسیدن به توافق را در این مقطع بسیار دشوار نشان می دهد و با اینکه راه حل دیپلماسی بهترین راه برای هر دو کشور برای کاهش تخاصم  است، اما این دولت بایدن است که باید در این مسیر راه درست را انتخاب نماید.
مشکلی که اینک دولت آمریکا با آن روبه رو است نبود ابتکار عمل جدی و نیز سرمایه سیاسی لازم است که نشان می دهد ایران برای داشتن تضمین های لازم از سوی این کشور با چالش های زیادی مواجه است و انتظار دارد اگر توافقی نیز صورت بگیرد، مانند دوران ترامپ به قهقرا کشیده نشود.
دولت بایدن به خوبی به این نکته واقف است که جمهوری اسلامی ایران بازگشت به برجام را بدون تضمین های لازم نخواهد پذیرفت و اگر گشایش های اقتصادی برای کشورمان حاصل نشود، همان مسیر پیش از آغاز گفت و گو های تازه را دنبال خواهد کرد و تعهداتش را کاهش خواهد داد. به همین خاطر باید توجه داشت که توپ برجام در زمین آمریکاست و اگر بایدن و تیمش توان بازی در این زمین را نداشته باشند ایران حریف دست و پابسته ای برای آنان نخواهد بود.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آفرین برشما بانو
درود بر معمار برجام که چه تلاش میکنن نمیتوانند تخصص دکتر ظریف را کم رنگ کنند
آفرین برشما بانو
درود بر معمار برجام که چه تلاش میکنن نمیتوانند تخصص دکتر ظریف را کم رنگ کنند