۶
۲۵
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۱۴۳۵۵۷

تیغ قلم هنوز هم می برد اگر...

مرضیه حسینی
تیغ قلم هنوز هم می برد اگر...
دولت که کوتاه آمد و قیمت خوراک گاز که به 5 هزار تومان برگشت، به سردبیرم زنگ زدم و با صدای که از بغض شادی می لرزید گفتم، نامه مخبر را دیده ای؟ قیمت گاز پایین آمد، بالاخره موفق شدیم! سردبیرم که حال و روز خوشی مشابه من داشت گفت: بله! نوشتن ها و اعتراض ها و پیگیری هایمان جواب داد، خسته نباشی! این خسته نباشی یکی از بهترین تعریف هایی بود که در طول سالها فعالیت رسانه ایم شنیده بودم، دوستان خبرنگارم که می دانستند تا چه اندازه نگران و پیگیر قیمت گاز پتروشیمی ها بودم، زنگ می زدند و می گفتند: دمت گرم که ناامید نشدی و نوشتی و نوشتی و مصاحبه گرفتی و نگفتی دولت هر کاری که دلش بخواهد می کند و به غر زدن های رسانه ها کاری ندارد و از قدرتشان نمی ترسد و اساسا رسانه ها را چنان اخته کرده اند که دیگر قدرتی و اثری برایشان نمانده است.
دوستانم راست می گفتند! از همان روزی که از طریق مدیران عامل پتروشیمی ها شنیدم که دولت قصد دارد قیمت خوراک گاز را به صورت ناگهانی به بیش از 5 برابر افزایش دهد و پتروشیمی ها را به خاک سیاه بنشاند، دست به کار شدم. من و رسانه و سردبیرم، تصمیم گرفتیم به صورت سریالی و هر روز صدای اعتراض مدیران پتروشیمی ها و فعالین این حوزه باشیم. شروع کردم به نوشتن گزارش و خبر و گرفتن مصاحبه در خصوص پیامدهای ویران گر این اقدام دولت بر اقتصاد و آینده کشور. در هر همایش و مجمع و نشستی که رفتم با پرسیدن سوال از قیمت خوارک گاز تلاش کردم موضوع را تازه نگه دارم تا فراموش نشود زیرا خوب می دانستم که فضای رسانه در ایران همین طور است، یعنی یک سوژه، یک مشکل و مصیبت را مطرح می کنند، چند روز بر موج آن سوار می شوند، بازدیدها و کلیک هایشان را می گیرند و به سرعت رهایش می کنند. من! یعنی ما در «نفت ما» تصمیم گرفتیم خبرنگار واقعی و رسانه واقعی باشیم، موضوع را پیگیری کنیم حتی شده از دفتر آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور و حتی شخص او. 
پیدا کردن شماره موبایلش و پرسیدن از اینکه تکلیف نامه ای که مدیران پتروشیمی در خصوص قیمت گاز برایتان نوشتند، چه شد؟ چندان کار آسانی نبود، من اما زنگ زدم و زنگ زدم و واسطه پیدا کردم تا رسیدم به شماره تلفن همراهش و گفتم تکلیف قیمت خوراک گاز چه شد؟
باز هم دست روی دست نگذاشتم، شب و روز و وقت و بی وقت به پتروشیمی های مختلف به ویژه متانول سازها زنگ زدم که بدانم آیا افزایش قیمت گاز تاثیری بر سود و زیانشان داشته یا نه، فهمیدم متانول کاوه با هر 1250 پرسنل و کارگرش تعطیل شده، نوشتم و اعتراض کردم، گفتند دروغ است! به من یعنی به ما! تهمت زدند که پول گرفتیم و مزدور کاوه ایم، از بندر دیر و مشعل خاموش شده واحد متانولش فیلم گرفتیم و اثبات کردیم مزدور نیستیم و اگر چیزی می نویسیم و فریادی می زنیم دلمان به حال کارگرها و این مملکت و صنعت پتروشیمی اش سوخته. دولت بالاخره با مدیران پتروشیمی ها جلسه گذاشت و تصمیم گرفت کوتاه بیاید و از گاز 8 هزارتومنی صرف نظر کند. نامه مخبر که منتشر شد یک نفس راحت کشیدیم و قند توی دلمان آب شد و به خودمان گفتیم دست مریزاد! 
رسانه اگر به راستی رسانه باشد و خبرنگار اگر از سر تعهد و عشق و وطن دوستی، کارش را انتخاب کرده باشد، حتی با وجود زمانه ای که می توان جهنم رسانه هایش خواند، تیغ قلمش می بُرد و اثرگذار می شود. در ماجرای قیمت خوراک گاز، کمتر رسانه ای مانند رسانه من- نفت ما، نستوه و بی پروا نوشت و تمام قد کنار پتروشیمی کشور ایستاد. برای خبرنگاری که کارش سخت و پردرد سر است و ساعت کاری مشخص و مرخصی ندارد و باید همواره در دسترس باشد، خبرنگاری که یکی از کمترین حقوق های موجود در این کشور را می گیرد، تنها چیزی که می تواند مایه دلگرمی و انگیزه ای برای ادامه کارش باشد، قدرت رسانه اوست، قدرتی که پشتوانه ای به اندازه تاریخ رسانه در ایران از مشروطه به این سو دارد، قدرتی که هنوز هم کارساز است اگر رسانه رسانه باشد!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


" اگر رسانه رسانه باشد!" دقیقا... عالی و دست مریزاد
فریدون
خیلی متن قشنگی بود
ممنون از نفت ما که سر داستان قیمت گاز رسالتش رو انجام داد
سلامی
هیچ ربطی به شما نداشت یک کار غیر کارشناسی بود و شریکان خارجی قبول نکردند.البته به تشویش اذعان عمومی دکتر م.مدیرعامل ................... نمیتوان گفت بی تاثیر بود.
مسعود
سلام و قت بخیر
با قلم شما کارشناسان خبرنگار و انعکاس خبری آن هست که هنوز میتوان تصمیمات نسنجیده مدیران دولتی را تغییر داد تا واقع بینانه به مسایل نگاه کنند.💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
هنوز هم رسانه بعنوان رکن چهارم دموکراسی می تواند منشا خیر و برکت برای صنایع و اقتصاد کشور باشد درود بر شما
من از اين رسانه رو بيشتر به اين دليل دوست دارم كه در درج كامنت ها تبعيض قايل نمي شه.مثبت و منفي ها رو همه درج مي كنه!!!ولي خانم اين سود كلان پتروشيمي ها داره يك اختلاف طبقاتي شديدي در جامعه ايجاد مي كنه.كجاي دنيا ديديد حقوق يك آبدارچي از حقوق يك نفر مثل قاضي پرونده هاي جرايم اقتصادي( مسعود مقدم ) كه با پرونده هاي ٧٠٠٠٠ هزار صفحه اي سرو كار داره بيشتر باشه!! باعث فساد هم مي شه.كجا دنيا فقط پاداش ٦ ماهه يك كارمند( پتروشيمي) از حقوق يك سال يك كارمند بيشتر باشه.شما احتمالا توي پتروشيمي ها كار نكرده ايد كه بتونيد اين همه حيف و ميل هاي مديران اين پتروشيمي ها رو ببينيد.
اصلا اینطور نیست!یک کارمند پتروشیمی روزی ۱۲ ساعت کار میکنه یک قاصی در هفته کلا ۳۰ ساعت کار میکنه حالا باز قاضی ها خوب هستند یک معلم هفته چندساعت کار میکنه و روزی چند ساعت کلاس برگزار میکنه؟کارمندان شهرداری یا اداره کشاورزی و غیره چطور؟صبح یک کارت زده میشود و دنبال کار شخصی تا ظهر در شهر پرسه میزند و همسرجان را به بازار میبرند یا خرید خانه میکنند.الان کشور روی تولیدات پتروشیمی میچرخد و اصلا در مقابل درآمد حقوق نمیگیرند.
دوست عزيز چرخش كاري شما ٢-٢ هست يا ١-١. منظور دوهفته كار و دو هفته استراحت!مگر اينطور نيست.از بيكاري اون ٢ هفته خسته نمي شيد
خیلی ها هنوز ۲_۱ هستند و اکر تعمیرات اسای باشد یکماه هم میمانند
کارشناسی صحبت کنید یک آبدارچی وزارت نفت مطمئن باش باسواد تره کارمندان دیگر دولت است
اين رسانه انصافا سالم ترين رسانه بين رسانه هاي نفتي هست.آرزوي موفقيت، سلامتي و تندرستي براي همه دست اندركارانش
ممنون بابت همه زحماتتان
بیژن
من با محتواش کار ندارم اما خیلی خوب نوشته شده
دست شما درد نکنه خاااانوم
که دست روی دست نگذاشتی، این روزا دیگه خبرنگارا انگیزه و حال حوصله خبر نگار واقعی بودن ندارن البته حق هم دارن وقتی حقوقشون حتی از یه نیروی خدماتی پایین تره در حالی که کلی کار فکری و فیزیکی می کنن
عجب،پس بخاطر شما بوده،عجب!
به خاطر فوکوس رسانه ها بوده که نفت ما مهم ترین و پر کار ترین رسانه بوده تو این بخش
بنظرم نگاه ایشان خیلی بحث برانگیزه مث تمام هنرپیشه های هالیود برروی مجله تایم...........و
منظور؟
فکر کنم چرت گفتی.
جواد
اگه قلم شما هنوز میبره یه کاری هم برای این کارگرهای بی تربیت پمپ بنزین ها بکنین فکر کنم موضوع شکایت از جایگاهداران پربیننده‌ترین موضوعه سایتتون باشه برین نظرات مردم ببینین یا قلمهاشون را ....
عزیزم آخی،چقدر زحمت کشیدی آخییی خسته شدیا
بردارید این حرف چرت رو
برشت خوبه؟
اگه تیغ قلم هنوز میبره!!! پس ی گزارش تهیه کنید از مدیر عاملان پتروشیمی های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس برای علی عسکری..که چطور یک شب ه مدیرعامل شدند!!!و برکنارشون کنه
بسیارعالی