۴
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۴۴۰۲۳

انگیزه و رهبری در پروژه

عبدالامیر دیوان بچاری
انگیزه و رهبری در پروژه
سالها پیش بعنوان مدیر یکی از پروژه های پتروشیمی با گروهی از شرکت معظم ژاپنی که گروه راه انداز کمپرسورهای طرح بودند همکاری داشتم.
در این میان جوان چابک و کار بلدی در بین آنها بود که گفته می شد بخاطر نوآوری در شرکت متبوعه خود، از مدیریت ارشد جایزه گرفته است. روزی از ایشان (البته به کمک مترجم زبان ژاپنی که خداوند روحش را شاد کند) پرسیدم که جایزه شما چه بود؟ جوان ژاپنی با لحنی آکنده از غرور و شوق و افتخار، بادی به قپ قپ انداخت و گفت : "مدیرعامل با من ناهار صرف کردند". 
مدیران رهبرصفت، آنهایی هستند که گفتگو، صرف وعده ای غذا، همراهی و مصاحبت با وی، حضور در جلسات در محضر ایشان و ... خاطره انگیز، تأثیر گذار و انگیزه ساز است.
باید دقت داشت که قویترین، تأثیر گذارترین و کم خرج ترین نیروی موثر در امر موفقیت سازمانها "ایجاد انگیزه" برای موثر ترین سرمایه سازمان یعنی نیروی انسانی است.
"انگیزه" در واقع نیروی محرکه درونی و ذهنی برای نوآوری، بازدهی بیشتر و چابکی سازمانهاست. در این راستا ایجاد عوامل رضایتبخش درونی و نیز ایجاد عوامل مشوق بیرونی را بایستی در دستور کار قرار داد. باید در نظر داشت که یکی از عوامل انگیزه بخش بیرونی که به ضرس قاطع کمترین تأثیر را دارد، عامل مالی است. چنانچه هرم مازلو را در نظر بگیریم، "رضایت درونی" و "خود شکوفایی" که نقش رهبری صحیح درایجاد آنها تاثیر بسزایی دارد، در بالاترین طبقات قرارداشته و در واقع پس از رفع نیازهای "فیزیکی"، "امنیت"، و "اجتماعی" شکوفا می شوند.
موضوع رهبری و نه مدیریت در کار تیمی که لازمه هر فعالیت جمعی و علی الخصوص انجام پروژه های کلان کشوراست، نقشی بی همتا دارد. انتخاب مدیران با کاریزماهای رهبری، تأکید بر جنبه کرامت انسانی رفتارهای مدیران، رعایت و الزام شدن شایسته سالاری در زیر مجموعه مدیران، عدم تبعیض در تصمیم گیریها، مشارکت مدیران میانی و سرپرستان و پیکره کارشناسی تیم در تصمیمات و حتی المقدور استفاده از تشویق های معنوی و مادی از موارد تاثیر گذار در پیشبرد صحیح هر کار تیمی از جمله طرحها و نیز منجر به استفاده حداکثری از توان تیم تحت امر خواهد شد. خوش نام بودن، داشتن تجربه مفید و مرتبط، شهرت درسلامت و پاکدستی و شخصیت کاریزماتیک مدیران انتخابی طرحها بدون تردید تأثیری بسزا در جلب همکاری زیردستان داشته و ایجاد انگیزه در رسیدن به اهداف طرح را بهمراه دارد.
امید آن می رود که در فضای آتی حاکم بر اقتصاد و تاثیر آن در پیشبرد و انجام پروژه های کلان کشور، شاخص انگیزه بخش بودن رفتار مدیران انتخابی طرح ها و پروژه ها، بیش از پیش در نظر گرفته شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی