۳۴
۳
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۱۵۶۳۰۴

نیروهای بومی، اولویت نخست صنعت نفت برای بکارگیری در پروژهای ملی و منطقه ای

شیدا آریایی پور/حقوقدان ، پژوهشگر
نیروهای بومی، اولویت نخست صنعت نفت برای بکارگیری در پروژهای ملی و منطقه ای
  استفاده از نیروهای بومی در پروژه های صنعت نفت و گاز کشور موضوعی است که سال ها مورد مناقشه متولیان صنعت نفت و مردم در این مناطق است و هر زمان که پروژه ای در وزارت نفت شروع به فعالیت می کند، بحث بکار گیری نیروی انسانی بومی به عنوان سرخط خبرهای این حوزه مطرح می شود.
استان های مثل خوزستان، بوشهر، ایلام و ... در زمره استان هایی هستند که اکثر پروژهای صنعت نفت و گاز کشور در آن ها انجام می شود و مردم این مناطق انتظار بیشتری از فرصت راه اندازی پروژها در راستای جذب و بکارگیری نیروی انسانی دارند.
وقتی مردم مناطق عملیاتی بیشترین آسیب را از لحاظ اجتماعی و زیست محیطی از راه اندازی طرح های حوزه صنعت نفت و گاز می بینند این حق را دارند که در زمان جذب نیروی انسانی نیز این فرصت و امتیاز به آنها داده شود که بتوانند در این پروژه ها بکار گرفته شوند.
به نظر می رسد این کوچکترین حقی است که این عزیزان می توانند داشته باشند تا به دلیل آسیب هایی که از افتتاح این طرح ها به آنها وارد می شود بتوانند جبران مافات نمایند.
از سوی دیگر براساس ماده ۴۷ قانون برنامه‌ ششم؛ «کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی و بنگاه‌های اقتصادی نهادهای عمومی غیردولتی مکلفند در طول اجرای قانون برنامه، در طرح‌های (پروژه‌های) خود و در شرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد با کلیه شرکت‌ها و پیمانکاران، اولویت با به‌کارگیری نیروهای بومی استانی (در شرایط برابر از نظر علمی و تجربی و با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر) را درج و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.»
براساس این قانون که وزارت نفت  را نیز شامل می شود تمامی پیمانکاران نفتی و گازی باید از این موضوع تبعیت کرده و نسبت به جذب نیروهای بومی اقدام نمایند.
در همین زمینه وزارت نفت نیز آیین نامه ای دارد که بر اساس آن آمده است: «به هنگام نیاز پیمانکار به نیروی انسانی، پیمانکار مکلف است همزمان از اداره کار شهرستان و اداره کل کار استان محل اجرای طرح، با ارسال مشخصات نیروهای مورد نیاز خود، درخواست معرفی نیروهای واجد شرایط بومی را بنماید و تنها در صورتی که پیمانکار نتواند افراد مورد نیاز خود را از بین نیروهای معرفی شده ادارات کار انتخاب کند، مجاز به بکارگیری نیروهای واجد شرایط از دیگر مناطق می‌باشد.»
به همین خاطر انتظار می رود وزارت نفت با جدیت نسبت به اجرای این قانون و آیین نامه های خود اقدام نمایند تا بیش از این حقی از نیروهای بومی در پروژه های ملی صنعت نفت و گاز کشور تضییع نشود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ایرانی
این نوع تفکر پوسیده و منسوخ است . میلیاردها دلار پول از جیب تمام مردم ایران صرف چنین پروژه هایی می شود و اصولا دیگر نگاه منطقه ای وجود ندارد و نگاه ملیست . این نوع نگاه تفرقه و دو دستگی و در آینده نزدیک مشکل امنیتی به وجود خواهد آورد. مدیران ضعیف در سطح نفت با این نوع نگاه ها برای بقاء باج داده و نیروهای غیر کیفی استخدام می‌کنند. پول سرمایه گذار خصوصی در پتروشیمی ها ریال ریالش حساب و کتاب دارد . با این نوع نگاه فساد انگیز جمع شود و دولت با اقتدار با این تبعیض مقابله کند . شما نیم نگاهی به اروپا و آمریکا یا حتی کشورهای هاشیه خلیج فارس بیندازید ، این نوع نگاه مسموم قرنهاست مرده و فقط اصل شایستگی و توانمندی پاسخگوست . حامیان چنین افکاری ضد ملی و ضد امنیت و قوام و انسجام ملی هستند .
دقیقا
حسن
بومی چه معنی داره؟
الان نفت و گاز و پتروشمی برای بومیها هست یعنی؟ اگر اینطوره دانشگاه ها و امکانات استخدامی شهرهای تهران و تبریز و اصفهان و شیراز .... هم برای اهالی اون شهرها هست و باید بزنن قلم پای هرکس که از جای دیگه میاد بشکونن......... همین غیر بومی های شهرهای بزرگ لطف کنند و برگردن شهرهای خودشون کلی امکان استخدامی برای ساکنین این شهرها ایجاد میشه و مجبور نمیشن خیلی هاشون برن جای دیگه ، کسی که اهل تهران ، شیراز و یا... هستند از روی علاقه بلند نمیشه بره عسلویه ، ایلام ، لاوان و سیری و.....
بعد نیرویی بومی که استخدام میشه و میاد خونه و خوابگاه و غذا و امکانات طلب میکنه با نیروی غیر بومی چه فرقی داره؟ جالبه که همین بومی ها بعد یه مدت همه مهاجرت میکنن به شهرهای بزرگ و عملا میشن غیر بومی....................